Det hele begynte en dag i forrige uke da lastebileier Endre Rudstaden skulle frakte gjødsel fra Østfold til Gjøvik. Da han passerte Grorud rundt 22:30 på kvelden ble han oppmerksom på en brannutvikling ved bakre aksel på vogntoghengeren. Brannen ble slukket, men hjullageret var totalskadet. I samråd med brannvesenet ble hengeren plassert på Gjelleråsen inntil det ble avgjort hva som skulle gjøres videre.

Dagen etter fikk Rudstaden kontakt med Norsk Scanias lastebilverksted på Gjøvik, som tok på seg å reparere hengeren. De ble enige om at den mest forsvarlige måten å få hengeren til Gjøvik på, var ved å fjerne hjulparet lageret satt på, for så å stroppe opp akslingen og sikre denne slik at den ikke subbet i bakken. 

Forsvarlig sikret

- Dette er vanlig praksis, forteller verksmester ved Norsk Scania Gjøvik, Frøis Seljebakken. - Vi har gjort det slik gjennom alle år. Så lenge akselen er stroppet opp, er det forsvarlig å kjøre en henger til verksted på denne måten. Han understreker at dette er meninger han har som fagmann med 30 års erfaring i bransjen, og ikke en ytring på vegne av Norsk Scania.

Resultatet av løsningen var en henger som nå gikk på 10 hjul i stedet for 12. All last ble fjernet bortsett fra noen gjødselsekker som ble plassert forrest på hengeren for å lette trykket på akselen bak.

Da Rudstaden og verkstedet var fornøyd med løsningen, startet ferden mot Gjøvik. Da vogntoget kom til Varpet, holdt Vegvesenet kontroll på stasjonen. De vinket Rudstaden inn og foretok en inspeksjon. Der reagerte kontrolløren sterkt på løsningen og tilkalte politiet, som etter anbefaling fra Vegvesenet beslagla førerkortet på stedet. 

- Jeg ble helt paff, forteller Rudstaden. Jeg hadde fulgt alle anbefalninger og var på vei til verksted med hengeren. Men det hjalp ikke. Førerkortet røk likevel, sier den fortvilte lastebileieren til NLF.

Her hentes Endre Rudstadens tilhenger med bergingsbil. Det ble ikke foretatt noen ytterligere sikring av den defekte bakakselen før videre transport til verksted. Foto: Øystein Rudstaden Her hentes Endre Rudstadens tilhenger med bergingsbil. Det ble ikke foretatt noen ytterligere sikring av den defekte bakakselen før videre transport til verksted. Foto: Øystein Rudstaden

Sikret ikke hengeren ytterligere

Etter beslaget ble det tilkalt bergingsbil for å frakte hengeren videre til verkstedet på Gjøvik. Oppdraget gikk til Bilberging Innlandet (BBI) AS, som ikke så noen grunn til å sikre hengeren utover det Rudstaden allerede hadde gjort.

- Vår sjåfør inspiserte hengeren og mente bruken av stropp og kjetting ga god nok sikring, sier Bjørn Egil Hoff, daglig leder i BBI. Han legger til at den resterende lasten på hengeren ble fjernet før videre frakt, og at bergingsbilen generelt er tryggere å bruke i slike tilfeller siden den er mer synlig med sine varsellys og merking.

Begriper ikke reaksjonen

Verksmester Frøis Seljebakken ved Norsk Scania Gjøvik tok imot hengeren til reparasjon. Han reagerer sterkt på måten Vegvesenet har gått fram. 

- Jeg begriper rett og slett ikke reaksjonen. Her har Rudstaden tenkt helt riktig og sikret hengeren etter beste skjønn. Jeg forstår ikke helt hvordan han ellers skulle ha gjort det, sier han. Verksmesteren synes heller ikke noe om hvordan Vegvesenet gikk fram på sosiale medier i etterkant.

- Det er helt vanvittig. Både selve reaksjonen og uthengingen på nettet er helt ute av proporsjoner. Som bilsakkyndig i Vegvesenet burde kontrolløren skjønt at dette er så trygt det går an å få det, forteller Seljebakken.

Etter hendelsen la Vegvesenet ut dette innlegget på det sosiale mediet Twitter:

Lett gjenkjennbar

Vegvesenets innlegg ble plukket opp av TV2s bilredaksjon Broom og ble en riksdekkende nyhet. Rudstadens Scania er Norges eneste med denne grønne metallic-lakken. Lastebilen er godt kjent både blant kollegaer og oppdragsgivere. Det var ikke tvil om hvem det var som hadde blitt fratatt sertifikatet. Rudstaden føler seg derfor uthengt av Vegvesenet.

- Det er veldig ubehagelig å få dette stempelet på meg. Jeg føler virkelig at jeg har gjort alt i min makt for å frakte hengeren til verkstedet på en trygg og forsvarlig måte. Jeg har hatt lastebilsertifikatet i 33 år og aldri hatt noen form for alvorlige overtredelser, men dette gjør det vanskelig å bli tatt seriøst igjen, forteller han.

Vegvesenet beklager uthengingen, samtidig som de forsvarer måten slike bilder blir brukt i sosiale medier.

- Vi legger ut kontrollresultater på Twitter for å synliggjøre den store og viktige innsatsen våre kontrollører gjør for å bedre trafikksikkerheten for alle, sier kommunikasjonsrådgiver Torstein Paulsen. Han håper dette virker bevisstgjørende og forebyggende, og understreker at det ikke er Vegvesenets hensikt å henge ut enkeltsjåfører.

- Vi beklager hvis det har skjedd i dette tilfellet. Samtidig er det viktig å nevne at alle som kjører langs veiene våre har et stort ansvar for egen og andres sikkerhet. Dette gjelder spesielt for yrkessjåfører, forteller Paulsen.

Mener vogntoget var trafikkfarlig

Vegvesenet er likevel ikke i tvil om at avgjørelsen var riktig.

- Her var det snakk om en tilhenger hvor et hjulpar manglet bremsekraft. I tillegg var den lastet på forakselen. Hvis det skulle oppstå en farlig situasjon, for eksempel der vogntoget måtte foreta en unnamanøver mot venstre, kunne det ha gått skikkelig galt, sier fagleder for utekontroll i Oppland Karl Ingvald Fuhr. Han legger også til at Vegvesenet hadde et lignende tilfelle i Nordland tidligere i desember. Også der førte situasjonen til førerkortbeslag.

Karl Ingvald Fuhr mener førerkortbeslag var riktig i denne sammenhengen. Foto: Guttorm Tysnes / NLF Karl Ingvald Fuhr mener førerkortbeslag var riktig i denne sammenhengen. Foto: Guttorm Tysnes / NLF

Her er Vegvesenets anbefaling:

- Hvis det oppstår slike driftsproblemer, for eksempel ved at et hjullager låser seg og forårsaker stans på en aksel, anbefaler Vegvesenet at vogntoget stopper all ferdsel og enten ordner service og reparasjon på stedet, eller får fraktet vognen på en annen vogn til egnet verksted, forklarer fagleder Karl Ingvald Fuhr.