Det er klar etter anbudsåpningen.

6,4 kilometer motorveg
Statens vegvesen skal bygge to-felts motorveg med midtdeler fra riksgrensen til Ørje. Strekningen er cirka 6,4 kilometer lang, med en bredde på 12,5 meter og skal ha en fartsgrense på 90 km/t. Det blir ett forbikjøringsfelt i hver retning, på rundt én kilometer hver.

Planen omfatter et nytt landemerke i Ørje sentrum. En spektakulær ny stålbro over E18, som skal lyssettes og har fått arbeidstittelen «Norgesporten».

Norgesporten. Illustrasjon: Multiconsult Norgesporten. Illustrasjon: Multiconsult

Jobb til en halv milliard
Vegbyggingen er ikke den største jobben de tilbyende entreprenørene har konkurrert om, men en halv milliard kroner skal man vel heller ikke kimse av.

Forskjellen mellom Hæhre som er billigst og NCC som er dyrest er drøyt 92 millioner kroner. Forskjellen fra Hæhre og AF på andreplass er bare ti millioner kroner.

Kr. 76.000 per meter
Gjennomsnittsprisen fra entreprenørene nesten 490 millioner kroner. Det gir en pris per løpemeter på 76.400 kroner.

Hvis vi ser på forskjellen i løpemeterpris på de to laveste tilbudene er den «bare» 1.568 kroner.

– Det er alltid spennende å se hvor mange tilbud som kommer inn, og hvilke summer entreprenørene legger seg på. Nå gleder vi oss til å komme i gang, sier prosjektleder Elin Bustnes Amundsen i Statens vegvesen.

Kilde: Statens vegvesen Kilde: Statens vegvesen

Sjekker tilbudene

Elin B. Amundsen Elin B. Amundsen

Ti representanter fra entreprenørene var til stede for å overvære den spennende åpningen. Før det blir endelig bestemt hvem som får jobben skal vegvesenets regnemestere gjennomgå tilbudene med regneark og lupe.

– Vi skal bruke den neste måneden på å gå gjennom tilbudene og vi tar sikte på å inngå kontrakt før sommeren, sier Amundsen.