Det var på regionstyremøtet til NLF Hedmark og Oppland at Olav ble skjenket 50-årsplaketten. Forbundsleder Tore Velten takket samtidig for hans trofaste bidrag til lastebilnæringen - selv etter at han selv sluttet å kjøre.

TROFAST: Det er noen år siden 78 år gamle Olav Ødegård (t.v.) sluttet med lastebiler, men han har vært trofast NLF-er også som pensjonist. Takk for innsatsen, Olav, sier forbundsleder Tore Velten. Foto: Guttorm Tysnes TROFAST: Det er noen år siden 78 år gamle Olav Ødegård (t.v.) sluttet med lastebiler, men han har vært trofast NLF-er også som pensjonist. Takk for innsatsen, Olav, sier forbundsleder Tore Velten. Foto: Guttorm Tysnes

Fra hest til lastebil

Faren Ludvig byttet ut hest med lastebil i 1930 og var med på å starte Furnes Lastebileierforening i 1935, samme år som NLF ble stiftet. Olav er oppvokst med lastebiler og «fikk olje på henda» nesten like tidlig som morsmelk.

I starten var det kjøring for landbruket og vegarbeid – ikke minst brøyting. Olav ble et ivrig medlem i NLF Hedmark og Opplands brøyteutvalg og var også vararepresentant i det sentrale brøyteutvalget. Meieriet i Brumunddal har også vært en viktig oppdragsgiver.

Brøytebilde fra 1937, året før Olav kom til verden. Denne plogen står nå utstilt på Norsk Vegmuseum ved Hunderfossen. Ludvig Ødegård er nummer to fra høyre, bak ved bilen. Foto: Privat Brøytebilde fra 1937, året før Olav kom til verden. Denne plogen står nå utstilt på Norsk Vegmuseum ved Hunderfossen. Ludvig Ødegård er nummer to fra høyre, bak ved bilen. Foto: Privat

Mercedes-tilhenger

- Far hadde Chevrolet da jeg ble født, men mitt merke ble Mercedes. Vi førte nøye statistikk og mente at det var best økonomisk, forteller Olav Ødegård. Han takker de ansatte for at bedriften leverte de resultatene den gjorde.

– Vi klarte oss bra takket være gode medarbeidere.

 I 1990 ble helsa dårligere og Olav overlot lastebilbedriften og bruket til sønnen Ola. Men han fortsatte som «kårkall» og mekaniker i mange år.

- Det var utvikling hele tida. Også på pris. I 1932 kjørte faren min åtte lass med grus til Furnes sykehjem for til sammen 26 kroner, forteller Olav.

Det kan ikke ha gitt mange ørene per kilometer…

Regningen fra 1932 viser kostnaden for kjøring av åtte gruslass: 26 kroner. Regningen fra 1932 viser kostnaden for kjøring av åtte gruslass: 26 kroner.