Metodene blir tøffere og risikonivået høyere hos dieseltyvene. Selv hos bedrifter som Padøy Transport i Åsane utenfor Bergen, med overvåkingskameraer og vakthold 24 timer i døgnet, blir lastebiler og anleggskjøretøy tappet jevnlig. Nå i helga skjedde det igjen. Og da holdt det på å gå skikkelig galt.

Sneiet av dieseltyver på flukt

- En sjåfør hos oss var innom for å ta en sjekk på området da han oppdaget en hvit Volkswagen Transporter. Den sto parkert inntil to kranbiler med lysene av. Der var en tyv i full sving med å tappe diesel. Da han skjønte han var oppdaget, hoppet han i bilen, tok en U-sving og kjørte rett mot vår ansatte. Det var bare så vidt han kom seg unna, forteller Willy Padøy.

Mottok tips etter Facebook-etterlysning

Sjåføren fikk ingen skader og greide samtidig å slå inn frontruten på tyvenes bil med et sleggeskaft. I etterkant av hendelsen la Padøy og en kollega ut en etterlysning på Facebook hvor de søkte etter den hvite bilen med knust frontrute. Ikke lenge etter mottok de et tips.

- Vi fikk høre om en hvit Transporter som nettopp hadde byttet frontrute. Det ble også opplyst hvor i området eieren holdt til. Derfor dro vi ut på leting. Etter et par timer fant vi den parkert like ved Statoil-stasjonen i Solheimsviken, forteller Padøy. De ringte politiet som kom og beslagla kjøretøyet. Sjåføren var det dessverre ingen spor etter. 

Anmeld dieseltyveri!

- Det er utrolig viktig at alle dieseltyveri blir anmeldt, forteller administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo. - Omfanget er åpenbart større enn det statistikkene viser. Derfor må vi sørge for at lovbruddene faktisk blir dokumentert. Da vil politiet få et datagrunnlag til å basere ressursbruken på, noe som forhåpentligvis vil føre til økt innsats mot dieseltyver i fremtiden, avslutter Mo.

NLF jobber for å kartlegge det reelle omfanget. Vi ber derfor om at alle som opplever dieseltyveri registrerer dette på våre nettsider.