Bakgrunnen for forslaget ligger i et ønske om trafikale endringer og forbedring av luftkvalitet i og rundt hovedstaden. Miljødifferensiering av bompengene står sentralt og gjør seg gjeldende i fire forskjellige kategorier for personkjøretøy under 3500 kilo: Nullutslippsbiler, ladbare hybrider, bensinbiler og dieselbiler, i stigende prisrekkefølge. Sistnevnte kategori vil få de tyngste satsene på grunn av sitt relativt sterke bidrag til partikkelutslipp.

Still spørsmål på NLF-seminaret

På NLFs miljø- og klimaseminar kommende lørdag deltar representanter fra byrådet og Vegdirektoratet. Der får alle deltakere anledning til å både diskutere og påvirke disse og andre avgjørelser.

Det er fortsatt åpent for påmelding. Det kan du gjøre her!

Åpen for innspill fra næringen

Når det kommer til tyngre kjøretøy er de konkrete satsene enda ikke bestemt, men også her blir det snakk om miljødifferensiering. Her foreligger flere modeller, men utgangspunktet er det samme: Euro VI-lastebiler får en stjerne i margen.

Akkurat som i dag baseres satsene på en sum som står i et gitt forhold til personbilprisene. Hva dette forholdet blir, er gjenstand for diskusjon og sekretariatet er åpen for innspill fra næringen. Men felles for alle forslag som er fremlagt så langt er satsgrunnlaget hos Euro VI-lastebilene: Dette blir basert på prisen for ladbare hybrider, ikke dieselbiler.

Det er viktig å presisere at dette ikke betyr at lastebilene vil få den samme prisen som ladbare hybridpersonbiler, men at satsen blir basert på denne prisen i stedet for prisen for diesel- og bensinkjøretøy.

Euro VI-teknologien har snudd opp-ned på utslippsregnestykket. Nå er det lastebilene som fører an på utviklingsfronten. Foto: Stein Inge Stølen Euro VI-teknologien har snudd opp-ned på utslippsregnestykket. Nå er det lastebilene som fører an på utviklingsfronten. Foto: Stein Inge Stølen

Tydelig miljøbesparelse

Grunnen til dette er Euro VI-lastebilenes rekordlave utslippsnivå. Takket være moderne renseteknologi er partikkel- og NOx-utslippet redusert til et minimum. En splitter ny personbil utstyrt med dieselmotor slipper faktisk ut tre ganger så mye NOx som en Euro VI-lastebil. Dette har NLF og næringen forøvrig kommunisert til myndigheter og etater, som nå tilsynelatende ønsker å basere bompengenivået på de faktiske utslippsnivåene.

Byrådssekretær Daniel Rees (MDG) er en av flere viktige bidragsytere under helgens miljø- og klimaseminar. Foto: MDG Byrådssekretær Daniel Rees (MDG) er en av flere viktige bidragsytere under helgens miljø- og klimaseminar. Foto: MDG

Du har mulighet til å påvirke

I sammenheng med de pågående diskusjonene rundt lastebilens rolle i miljø- og klimaspørsmålet arrangerer NLF et seminar som avholdes førstkommende lørdag på Thon Hotel Opera i Oslo. Der kan du blant annet møte byrådssekretær Daniel Rees og Else-Marie Marskar, sjefsingeniør ved Vegdirektørens styrings- og strategistab i Statens vegvesen. Dette gir deg en unik anledning til å være med og påvirke fremtidens miljøpolitikk i transportnæringen.

Klikk her for mer informasjon og påmelding