Denne sommeren setter NLF søkelyset på sjåførene som holder Norge i gang når alle andre tar ferie. Hver dag i fellesferien stiller vi noen korte spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet på sommerveien er.

Selv om Krister går av med pensjon neste år, ønsker han å fortsette som sesongsjåfør så lenge det er mulig. Foto: Stein Inge Stølen Selv om Krister går av med pensjon neste år, ønsker han å fortsette som sesongsjåfør så lenge det er mulig. Foto: Stein Inge Stølen

Dagens sjåfør: Krister Johansson (64)

Kommer fra: Sverige

Kjøreområde: Østlandet

Kjøretøy: 2014 Volvo FH 540 (Euro VI)

Kjører for:  Hoyer, tidligere Gran Taralrud AS

Hvor lenge har du kjørt lastebil? 42 år

Hvordan trives du i yrket? Det er dette jeg kan! Nå har jeg kjørt så lenge at det har blitt en del av meg. Nå går jeg av med pensjon neste år, men det blir vanskelig å slutte. Jeg kommer nok til å fortsette som sesongsjåfør på sommeren.

Hva fikk deg til å begynne å kjøre i Norge? Først og fremst handlet det om lønn. Jeg får bedre betalt i Norge, enkelt og greit. Men når det er sagt er det mye flottere å kjøre i Norge enn i Sverige. Her er det fjorder og fjell og natur som jeg virkelig tiltrekkes av. Det er et nydelig land å reise i.

Hvor trives du best i Norge? Bedriften jeg jobber for har base i Drammen, og jeg har blitt veldig glad i det området. Der har du alt på ett sted. By, natur og fjord i pene omgivelser. Dit kunne jeg faktisk tenke meg å flytte.

Er det bare fryd og gammen? Det er veldig lite negativt å trekke frem ved det norske sjåføryrket. Vintrene kan naturligvis bli tøffe. Selv om vi har utstyret i orden, kan det være et slit å holde lastebilen gående når det står på som verst.

Hvordan tror du lastebilen ser ut om 10 år? Kjøretøyene blir jo bare bedre og bedre. Snart kommer de elektriske lastebilene, de blir jo allerede testet ut i Sverige. Jeg tror ikke det er mange årene før vi ser helt andre fremdriftskilder enn i dag.

Hvordan tror du sjåføryrket er om 10 år? Vi står helt åpenbart ovenfor et rekrutteringsproblem. Vi når ikke ut til ungdommen. Og det er synd, for det er mer enn nok arbeid i mange, mange år fremover. Vi som er i bransjen kan ta på oss så mye jobb vi bare vil. Det er en utømmelig kilde. Når vi gamle går av med pensjon, ser vi dessverre at det ikke kommer like mange nye til. Jeg tror det er mange der ute som hadde trives godt i yrket. Det er en ensom jobb, men samtidig en veldig ålreit livsstil. Du er din egen sjef, og så lenge du gjør det du skal, er det lite å utsette på verken vilkår eller arbeidsmiljø.

Ketil kjører en Volvo FH 540 fra 2014 med Euro VI-teknologi. Foto: Stein Inge Stølen Ketil kjører en Volvo FH 540 fra 2014 med Euro VI-teknologi. Foto: Stein Inge Stølen