Denne sommeren setter NLF søkelyset på sjåførene som holder Norge i gang når alle andre tar ferie. Hver dag i fellesferien stiller vi noen korte spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet på sommerveien er.

Kenneth tror stadig flere vil velge modulvogntog i fremtiden. Foto: Stein Inge Stølen Kenneth tror stadig flere vil velge modulvogntog i fremtiden. Foto: Stein Inge Stølen

Dagens sjåfør: Kenneth Sollien (32)

Kommer fra: Snertingdal, Gjøvik kommune

Kjøreområde: Hele Sør-Norge

Kjøretøy:  2013 Volvo FH 540 (Euro V)

Kjører for:  Slåttsveen Transport AS

Hvor lenge har du kjørt lastebil? Ett år

Hva var det som gjorde at du valgte lastebilyrket?

- Jeg er oppvokst med det. Faren min kjørte i 30 år før han gikk bort nylig. Jeg liker å kjøre, dette er et veldig fritt yrke - til tross for tidspresset. Du kan legge opp dagen slik du selv ønsker det. Tidligere har jeg også jobbet på bildelefabrikken på Raufoss og kjørt en del truck.

Hva er favorittruten?

- Jeg har egentlig ingen favoritt, jeg trives både på sør- og vestlandet. Men det er aller flottest ute ved kysten. Atlanterhavsvegen er kanskje den fineste vegen jeg kan tenke meg.

Hvordan tror du lastebilen ser ut om 10 år?

- Jeg tror det blir mer kjøring med modulvogntog. Stadig flere velger å gå opp fra 19,5 til 25,25 meter, og det er jo ikke rart. En får jo fraktet mer på hver kjøretur. Lastebilene i seg selv blir jo bare bedre og bedre. Komforten har blitt helt fenomenal, og motorene blir sterkere og sterkere. Men jeg tror ikke det kommer batteridrevne lastebiler med det første. Jeg har mer tro på biodiesel. 

Hvordan tror du næringen ser ut om 10 år?

- Det er mye utenlandsk transport som kjører billigere enn oss. Det tror jeg det bare vil bli mer av med tiden. Det er kanskje greit for transportkjøperne, men for alle andre er det en tapssituasjon. Det går veldig utover trafikksikkerheten, spesielt på vinterføre.

Er det noe du gjerne vil endre ved dagens lastebilnæring?

- Det hadde ikke skadet å få til flere stoppeplasser med skikkelige fasiliteter. Med dagens kjøre- og hviletidsregler er det ikke alltid like enkelt å legge opp pausene på de plassene som finnes i dag. Og når du kommer dit, er det ofte låste toaletter og manglende sanitæranlegg. Her er det et stort forbedringspotensiale.

Her sikres lasten etter alle kunstens regler. Foto: Stein Inge Stølen Her sikres lasten etter alle kunstens regler. Foto: Stein Inge Stølen