Denne sommeren setter NLF søkelyset på sjåførene som holder Norge i gang når alle andre tar ferie. Hver dag i fellesferien stiller vi noen korte spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet på sommerveien er.

Kalle er veldig imponert over rensesystemet på sin Scania R730 med Euro VI-teknologi. Foto: Stein Inge Stølen Kalle er veldig imponert over rensesystemet på sin Scania R730 med Euro VI-teknologi. Foto: Stein Inge Stølen

Dagens sjåfør: Kalle Jortveit (65)

Kommer fra: Homborsund

Kjøreområde: Fast rute mellom Arendal og østlandet

Kjøretøy: 2014 Scania R730 (Euro VI)

Kjører for: Myrvang Transport AS

Hvor lenge har du kjørt lastebil? 46 år

Hvordan trives du i yrket? Nå har jeg hatt et helt arbeidsliv bak rattet, så da må jeg si meg fornøyd. Jeg tror ikke jeg har en vinter til i meg. Det er helt greit å gå av med pensjon nå.

Hvordan synes du lastebilyrket har utviklet seg? I dag vil jeg si at yrket slik jeg kjenner det på mange måter er ødelagt. Det er et stort fokus på effektivitet, noe som gjør at veldig få sjåfører har tid til å stoppe og ta en prat med kollegaene. De sitter stort sett bare med en laptop bak rattet i pausene.

Hva tror du er årsaken til dette? Transportkjøperne dikterer i altfor stor grad hvordan bransjen skal være. De kjøper den billigste tjenesten uten å se på totalbildet. Det fører til et ensidig fokus på pris og tidsbruk.

Hvordan tror du sjåføryrket ser ut om 10 år? Om 10 år er i alle fall ikke jeg i bransjen lenger. Men jeg tror yrket kommer til å bestå. På et tidspunkt må en gjøre noe med de lovløse tilstandene som rår i dag. Jeg ser et utenlandsk vogntog nesten hver eneste dag som går i fast kjøring mellom to steder i Norge. Det kan godt hende han følger kabotasjereglene, men det er åpenbart at det er noe riv ruskende galt med reglementet. En ting er sikkert: De som kjøper utenlandske transporttjenester har i alle fall ingen rett til å klage på servicen.

Hvordan tror du lastebilen ser ut om 10 år? Jeg har selv blitt forbauset av hvor fort teknologien forandrer seg. Dagens Euro VI-lastebiler er jo helt utrolige. Eksosrøret på bilen min er gullende rent – det er en utvikling som har skjedd bare de siste årene. Jeg blir ikke overrasket om vi innen få år sitter og leser avisen bak rattet også.

Kalle kjører for Myrvang Transport, en bedrift med et aktivt NLF-engasjement. Foto: Stein Inge Stølen Kalle kjører for Myrvang Transport, en bedrift med et aktivt NLF-engasjement. Foto: Stein Inge Stølen