Denne sommeren setter NLF søkelyset på sjåførene som holder Norge i gang når alle andre tar ferie. Hver dag i fellesferien stiller vi noen korte spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet på sommerveien er.

Dagens sjåfør: Poputa Mircea

Kommer fra: Cluj-Napoca, Romania

Kjøreområde: Hele Europa

Kjøretøy:  2010 Volvo FH 500 (Euro V)

Kjører for:  J. Carrion

Poputa vil gjerne fortsette i lastebilyrket, men ønsker en arbeidsplass med bedre lønnsvilkår. Foto: Stein Inge Stølen Poputa vil gjerne fortsette i lastebilyrket, men ønsker en arbeidsplass med bedre lønnsvilkår. Foto: Stein Inge Stølen

Hvordan er arbeidshverdagen din?

- Jeg henter frukt og grønt i Spania og Frankrike og frakter det til Nord-Europa. Det blir mange turer til Norge, her leverer jeg til Bama. Etter at jeg har levert godset, venter jeg på en telefon fra kontoret som legger opp en transport sørover igjen.

Kjører du kabotasje mens du er i Norge?

- Nei, det driver vi ikke med. Her er det kun frakt opp til Norge og frakt ned igjen.

Hvordan er lønnsnivået ditt?

- Ikke veldig høyt. Jeg tjener 1 700 Euro i måneden.

Har du betalt for ventetiden her i Norge?

- Nei, vi har ikke de samme ordningene som sjåfører her til lands. Jeg bare venter på en telefon. I mellomtiden har jeg ingen lønn. Firmaet er registrert i mitt hjemland Romania, og følger derfor de nasjonale lønnsordningene.

Hva tenker du om denne praksisen?

- Det er vanskelig å leve av denne jobben, selv for oss som kommer fra Romania. Vi tjener lite i forhold til hvor mye vi arbeider. Grunnlønnen for utenlandskjøring er 1 500 Euro, det er mye lavere enn i andre land. Og det er synd, for Romania er egentlig et veldig flott land med trivelige innbyggere som fortjener høyere lønninger. Jeg anbefaler alle å besøke hjembyen min, Cluj-Napoca.

Poputa deler bil med kollegaen Marius. Sammen kjører de skiftarbeid gjennom Europa. Foto: Stein Inge Stølen Poputa deler bil med kollegaen Marius. Sammen kjører de skiftarbeid gjennom Europa. Foto: Stein Inge Stølen