- Man trenger ikke å reise lengre enn til Sverige før man møter på motorveier uten belysning – og i sommer har jeg kjørt flere hundre mil i USA uten gatelys. Jeg ser ikke problemet, sier Geir A. Mo i NLF som mener Nye Veier tenker rett.

 

- Det viktige er å øke veistandarden. Vi vet at sikrere og bedre veier øker sikkerheten, og jeg tror de har helt rett i at enkelte strekninger overdimensjoneres i dag. Samtidig må man heller ikke glemme at Nye Veier ved siden av selve byggingen av veien også har et ansvar for vedlikeholdet som strekker seg tyve år frem i tid, sier Mo.

 

Til Aftenposten sier lederen for Nye Veier, Ingrid Dahl Hovland, at de skal bygge motorveier raskere, mer effektivt og billigere enn Statens vegvesen.

- Ikke bare vil vi bygge veiene raskere, vi vil også bygge mer ny vei fordi veien vi bygger er rimeligere. Vi ser store muligheter, bare for strekningen mellom Kolomoen og Moelv ligger vi allerede 300 millioner kroner under Veivesenets anslag, sier Hovland til avisen og legger til at veien slik det ser ut nå vil stå ferdig to år tidligere enn planlagt.

 

Ifølge Aftenposten skal kostnadskuttene på motorveisstrekningene komme gjennom å sløyfe veibelysning, la terrenget ta seg av dreneringen fremfor lukket drenering slik man bygger i dag, samt å redusere veibredden, kravene til sikt og redusere tykkelsen på asfaltlaget. I tillegg vil man lage enklere frostsikring på utvalgte strekninger.

 

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) skriver i en kronikk til avisen at dette slett ikke handler om å bygge dårligere veier slik artikkelen gir inntrykk av.

- Det er feil av Aftenposten å late som om veistandarden vil bli dårligere i fremtiden og er kun egnet til å forvirre leserne, skriver han.

Han understreker at målet med Nye Veier er å øke veistandarden.

- Vi skal bygge firefelts motorveier der forrige regjering mente tofelts vei var nok, og bevilgningene øker kraftig. Da er det urimelig av Aftenposten å fremstille dette som om veistandarden blir dårligere, skriver han.