Denne sommeren setter NLF søkelyset på sjåførene som holder Norge i gang når alle andre tar ferie. Hver dag i fellesferien stiller vi noen korte spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet på sommerveien er.

Dagens sjåfør: Pavel Tinek (34)

Kommer fra: Polen, bor på Vollen i Asker

Kjøreområde: Østlandet

Kjøretøy: 2006 MAN TGA 18.390

Kjører for:  Mester Grønn

Hvor lenge har du kjørt lastebil? 2 år

Hvordan trives du i yrket? Jeg har det kjempebra. Det er en flott bransje og jeg opplever at andre trafikanter tar hensyn til oss. Det hender ofte at fotgjengere vinker meg videre når jeg kommer til et fotgjengerfelt, det synes jeg er trivelig. Det viser at de forstår hvor viktig det er å holde en jevn flyt i kjøringen.

Hva er ditt beste kjøreminne? Å kjøre over Hardangervidda til Bergen på vinteren er noe av det flotteste som finnes. Naturen er helt fantastisk. Det er egentlig ikke noe problem å kjøre på vinterføre heller, så lenge en tenker seg litt om. Selv med toakslet lastebil, som jeg har, går det bra hvis du bare kjører smart. Samtidig kjører jeg mest på østlandet, hvor vegene stort sett prepareres på en god måte.

Hvordan takler du språket? Det er utfordrende å lære seg norsk, men jeg føler at språket er ganske logisk. Utfordringen for oss som kjører, er at det er begrenset hvor ofte vi får pratet med en nordmann. Vi sitter stort sett alene, og hjemme snakker jeg polsk med kona. Jeg har som regel å bare høre på norsk radio, da får jeg i alle fall lært meg muntlig norsk. Det skriftlige får heller komme etter hvert.

Hvordan tror du lastebilen ser ut om 10 år? Selv om det er en konstant utvikling, tror jeg at lastebilprodusentene må takle de samme utfordringene også i fremtiden. Vi vil få flere og flere sikkerhetssystemer og helautomatiske funksjoner, og det er bra. Samtidig er det mange sjåfører som fortsatt kjører med girstanga i hånda, selv om de ikke må. De er kanskje litt skeptiske til å gi slipp på makten de har bak rattet. Vi får se hva som skjer, det er veldig avhengig av hvor tilpasningsdyktig sjåføren er. Jeg tror i alle fall at lastebilene vil bli stillere og mer drivstoff-effektive. Jeg er veldig positiv til de nye Euro VI-kravene. Jeg kjører en Euro IV-bil selv, men den vil snart bli byttet ut. Det er veldig bra at Norge har så strenge krav til luftkvalitet. I Polen fyrer nesten alle med kull, og luften er slett ikke like klar og fin som her.

Hvordan tror du sjåføryrket er om 10 år? Jeg tror det aldri vil bli mangel på arbeidsplasser i lastebilnæringen. Det er også en stor andel norske sjåfører, spesielt i distriktene. I byene blir det flere utenlandske sjåfører, og da er det viktig at kommunikasjonen er god. Jeg kjenner sjåfører som har jobbet i Norge i 20 år, og verken snakker norsk eller engelsk. Det synes jeg er rart. For meg er det helt naturlig å prøve å kommunisere så godt som mulig. Jeg kan fortsatt bli bedre i norsk, og jeg øver hver dag.

Godt språk er nøkkelen til å trives som sjåfør i Norge. Det mener i alle fall Pavel Tinek. Foto: Stein Inge Stølen Godt språk er nøkkelen til å trives som sjåfør i Norge. Det mener i alle fall Pavel Tinek. Foto: Stein Inge Stølen