Ideen til Continental er enkel nok. Allerede i dag finnes det avanserte førerassistenter i mange lastebiler. En av dem er adaptiv konstantfartsholder som tilpasser hastigheten til trafikken for øvrig.

Seks prosent

Nå tar Continental den adaptive konstantfartsholderen ett skritt videre. Med eHorizon, som nylig ble presentert på en stor teknolgimesse i Las Vegas, brukes data fra andre biler i tillegg til trafikkmeldinger på en slik måte at man har muligheten om å varsle andre bilister om farer på veien, om det er glatt eller om det har skjedd en ulykke.

I tillegg sendes data om topografi til bilen. På den måten kan den adaptive konstantfartsholderen for eksempel øke gasspådraget foran en motbakke eller slippe opp før en nedoverbakke.

Tyske MAN har allerede testet ut systemet i ett drøyt år, og hevder at de har hatt en drivstoffbesparelse på seks prosent.

 

- Spennende teknologi

- I Continental har vi en visjon der vi ser for oss en fremtid helt uten ulykker. Ved hjelp av systemer som dette tror vi at det er et realistisk mål, samtidig som denne typen av systemer er en spennende teknologi. Ved hjelp av internett kan man samle og dele informasjon mellom trafikanter slik at kjøretøyet på den måten kan ”se rundt svingen”, forteller Hege Eike Lie som er markedssjef hos Continental i Norge.

Flere bilprodusenter jobber med såkalte car2car systemer, og den nye E-klassen fra Mercedes-Benz blir den første serieproduserte bilen med et slikt system.

Dermed er denne typen av systemer nærmere enn hva man skulle tro. Det samme gjelder selvkjørende biler. Mercedes-Benz har for ikke lenge siden vist frem en selvkjørende lastebil, og ifølge Continental skal fullverdig autonom kjøring være mulig fra 2025. Det er et tall også mange av bilprodusentene jobber ut i fra.