Denne sommeren setter NLF søkelyset på sjåførene som holder Norge i gang når alle andre tar ferie. Hver dag i fellesferien stiller vi noen korte spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet på sommerveien er.

Dagens sjåfør: Hugo Høgalmen (45)

Kommer fra: Brumunddal

Kjøreområde: Hele Østlandet

Kjøretøy: 2011 Volvo FH 540 (Euro V)

Kjører for: Trond Johnsen AS

Hvor lenge har du kjørt lastebil? - I ni år sammenlagt.

Hvordan trives du i yrket? - Jeg har det stort sett fint. Jeg kjører dit jeg får beskjed om, og er fornøyd så lenge jeg får jobben gjort.

Har du noen favorittstrekninger? - Egentlig ikke. Jeg kjører mye i Østfold og Vestfold, og generelt kan en vel si at jeg trives best der vegen er god, og ikke fullt så godt der vegen er dårlig. Og det begynner å bli en del dårlige veger rundt omkring.

Hvordan tror du lastebilen ser ut om 10 år? - Det er en kontinuerlig utvikling. Jeg har en følelse av at det alltid blir det motsatte av det en tror det kommer til å bli. Men jeg tror motor og drivverk vil bli bedre og bedre. Det er jo allerede gjort forsøk med elektrisk drift i Sverige, men det blir vel ikke veldig aktuelt for Norge med det første. Det blir for lite effektiv nyttelast, tror jeg. I så fall må det skje noe på batterifronten. Jeg har heller ikke helt troen på selvkjørende lastebiler. Jeg trives best når jeg styrer alt selv. Jeg bruker ikke engang cruisekontrollen. Det er best å ha foten på gassen, synes jeg.

Hvordan tror du næringen ser ut om 10 år? - Det er allerede vanskelig å få tak i gode sjåfører. Det er for høye kostnader knyttet til å skaffe seg førerkortet. Det må bli lettere å få stønad til å bli yrkessjåfør, slik at vi fikk flere norske lastebilsjåfører. Slik det ser ut nå, kommer de omtrent fra alle steder bortsett fra Norge. 

Hva kan gjøres for at du skal få en enklere hverdag? - Vi burde hatt flere døgnhvileplasser. Når vi først plikter å følge kjøre- og hviletidsreglene, bør det være enklere å finne stoppesteder med gode fasiliteter.

Hugo Høgalmen (45) tror bransjen ville fått større tilstrømning hvis kostnadene ved yrkessjåførutdanningen ble redusert. Foto: Stein Inge Stølen Hugo Høgalmen (45) tror bransjen ville fått større tilstrømning hvis kostnadene ved yrkessjåførutdanningen ble redusert. Foto: Stein Inge Stølen