Denne sommeren setter NLF søkelyset på sjåførene som holder Norge i gang når alle andre tar ferie. Hver dag i fellesferien stiller vi noen korte spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet på sommerveien er.

Jannike kjører for John Thollefsen AS og har vært i yrket i tre år. Foto: Stein Inge Stølen Jannike kjører for John Thollefsen AS og har vært i yrket i tre år. Foto: Stein Inge Stølen

Dagens sjåfør: Jannike Rasmussen (27)

Kommer fra: Revetal

Kjøreområde: Sørlandet og østlandet

Kjøretøy: 2011 Scania G480 (Euro V)

Kjører for: John Thollefsen AS

Hvor lenge har du kjørt lastebil? 3 år

Hvordan trives du i yrket? Dette er den eneste jobben som er aktuell for meg. Jeg er kjempeglad i å kjøre og har lett for å kjede meg hvis jeg sitter stille. Jeg har alltid hatt sansen for store maskiner og kjøretøy, så dette er midt i blinken.

Hva er favorittruten / veien? Jeg kjører endel nedover på sørlandet, og der er medtrafikanter svært flinke til å ta hensyn til oss i større kjøretøy. Så en sørlandstur i pent vær må være øverst på listen.

Hvor er det mindre gøy å kjøre? Oslo er utvilsomt verst, de er den rake motsetningen til sørlandet. Der er det en helt annen kjørekultur. Biler presser seg inn overalt og viser liten forståelse for at vi har større bremselengder og trenger mer plass. Å kjøre i Oslo i rushtiden er ikke moro.

Hvordan tror du lastebilen ser ut om 10 år? Det er spennende å følge med på utviklingen som skjer om dagen. Det kommer stadig mer elektronikk som gjør flere og flere funksjoner helautomatisert. Jeg tror nok at lastebiler fortsatt går på diesel om 10 år, men sannsynligvis en stor andel biodiesel.

Hvordan tror du sjåføryrket er om 10 år? Jeg tror ikke sjåfører blir arbeidsledige med det første. Privatbiler vil nok bli førerløse om ikke så altfor lenge, men for større kjøretøy er det nok viktig å ha sjåfører i en stund til. Det er også god rekruttering til noen typer transport, mens ved andre, spesielt ved de større aktørene, hentes det inn mye utenlandsk arbeidskraft. Dessverre er det fortsatt viktig å ha kontakter i bransjen for å skaffe seg en ålreit jobb, spesielt som jente.

Hvordan blir du mottatt blant kollegaer som kvinnelig lastebilsjåfør? Noen av de eldre veteranene sliter nok fortsatt med gamle fordommer. Det gjelder jo bare å stå på, og bevise at de tar feil. Jeg har flere venninner som er lastebilsjåfører, og vi har alle opplevd det samme. Det er viktig å ikke gi seg!

Jannike kjører gjenvinningsmateriale fra sørlandet og helt opp til Gudbrandsdalen. Foto: Stein Inge Stølen Jannike kjører gjenvinningsmateriale fra sørlandet og helt opp til Gudbrandsdalen. Foto: Stein Inge Stølen