Høyere takster og forskuddsbetaling var blant julegavene fra Bastø-Fosen da de la frem muligheten for å kunne krysse Oslofjorden ved hjelp av AutoPass i begynnelsen av desember. En takstøkning på rundt 30 prosent over to år var ikke gode nyheter, selv om nye ferger etter all sannsynlighet både bedrer regulariteten og fjerner køen på begge sider av fjorden.

Hovedutfordringen var likevel de nye satsene knyttet til forskuddsbetaling. For flere av NLFs medlemmer ville de bety økte innbetalinger på flere hundre tusen kroner – og for enkelte medlemmer var beløpene i millionklassen.

God løsning

Etter intens møtevirksomhet før jul har man jobbet med å endre regelverket og å finne frem til en god løsning.

- Det som nå ligger på bordet er vesentlig bedre enn hva det opprinnelig var, og Bastø-Fosen AS ved administrerende direktør Øyvind Lund har langt på vei vært enige med NLF i våre synspunkter, sier regionssjef J. Kristian Bjerke i NLF.

Grensen for å inngå individuelle avtaler er redusert fra fem til to biler og dersom du har tre eller fler biler kan du velge å betale forskudd for to biler eller betale 1,5 ganger hva du forventer å innbetale i fergetakst.

- Har du 15 biler, men ikke regner med å betale mer enn 30.000 kroner i fergebilletter til Bastø Fosen, vil det lønne seg å betale forskudd tilsvarende to biler.

Uansett er det viktig å understreke at kundene må ta kontakt med operatøren av systemet som er BT Signal, ifølge Bastø Fosen.

INTENST ARBEID: Regionsjef J. Kristian Bjerke i NLF er en av de som rett før jul jobbet intenst for å endre kravene til forhåndsbetaling som for enkelte transportører ville medført gigantiske utlegg for enkelte transportører. (Foto: Stig Odenrud) INTENST ARBEID: Regionsjef J. Kristian Bjerke i NLF er en av de som rett før jul jobbet intenst for å endre kravene til forhåndsbetaling som for enkelte transportører ville medført gigantiske utlegg for enkelte transportører. (Foto: Stig Odenrud)

Skal evalueres

- Selv om vi for det meste er svært fornøyde med avtalen er det viktig å huske på at den har kommet i stand på svært kort tid og under stort tidspress. Derfor kan man oppleve at systemet ikke er helt optimalt og at det kan ha skjedd glipper.

Derfor vil også Vegdirektoratet følge systemet nøye og evaluere det en stund ut i driftsperioden. Det er et arbeid NLF skal være involverte i.

- Men aller først skal vi feire at vi har fått endret et system som i utgangspunktet ville blitt en enorm byrde for våre transportører. Uten iherdig innsats fra NLF lokalt og nasjonalt ville vi nok ikke fått dette til, ifølge Bjerke.