Totalt ble det solgt 5982 lastebiler i Norge i 2016. Det viser nye tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken der 2016 gjøres opp. At det er nettopp Volvo og Scania som kniver om førsteplassen er neppe noen stor overraskelse, men at det bare skulle skille en håndfull biler er kanskje en større overraskelse.

Spennende lastebilår

Samlet sett var nok 2016 ett av de mer spennende årene i lastebilkretser på lenge. I begynnelsen av året svirret ryktene rundt en ny Scania som ble vist tidlig på høsten. En sen markedsintroduksjon er nok også hovedgrunnen til at Volvo kan smykke seg med tittelen som Norges mest solgt lastebil i 2016. For i Desember 2016 ble det solgt 182 Scaniaer mot 120 Volvoer. Gjennom hele året ble det totalt solgt 1736 Volvoer og 1694 Scaniaer.

NY: Scanias nye lastebil kom sent på markedet. I desember ble det solgt 182 Scania mot 120 Volvo. (Foto: Scania) NY: Scanias nye lastebil kom sent på markedet. I desember ble det solgt 182 Scania mot 120 Volvo. (Foto: Scania)

Nesten 60 prosent

Det er nemlig disse to merkene som er de ubestridte markedslederne blant tungbilene. Totalt har de nesten 60 prosent av markedet, og avstanden ned til Mercedes på en tredjeplass er stor. Når nyttårsfeiringen hadde ebbet ut kunne det tyske merket notere seg for 818 lastebiler i 2016, mens MAN – på fjerde plass – hadde solgt 350 biler.

Helt i bunn finner vi Renault med 84 biler og DAF med 69.

Volkswagen størst på varebil

Blant varebilene var forskjellene enda større. Lenge har det vært klart at ingen har kunnet true Volkswagen. Med 10 315 biler i 2016 er merket mer enn dobbelt så stort som Ford med 5102 biler. Det betyr at Volkswagen har rett over 28 prosent av det norske varebilmarkedet, mens Ford har snaue 15. Mercedes solgte 3798 varebiler i fjor og ble tredje størst, mens Peugeot med 3785 biler fulgte hakk i hæl. Med 2953 biler var Toyota Norges femte største varebilsmerke her hjemme i 2016. Totalt ble det solgt 36 008 varebiler i 2016, mot 33 254 biler i 2015.

 

STØRST PÅ VARE: Volkswagen har nettopp lansert Crafter som kommer til Norge neste år. Blant varebilene er Volkswagen desidert størst med en markedsandel på nesten 30 prosent. (Foto: Jan Harry Svendsen) STØRST PÅ VARE: Volkswagen har nettopp lansert Crafter som kommer til Norge neste år. Blant varebilene er Volkswagen desidert størst med en markedsandel på nesten 30 prosent. (Foto: Jan Harry Svendsen)