– Det er gledelig at stortingsmeldingen på samme måte som oss setter et likhetstegn mellom seriøse aktører i transportbransjen og økt trafikksikkerhet, slo viseadministrerende direktør Jan-Terje Mentzoni fast da han startet sitt innlegg.

Ønsker snarlig opprettelse av transportpoliti

NLF har i lang tid pekt på at det er et behov for et forpliktende, samorganisert kontrollregime med Politi, Toll, Skatt, Arbeidstilsyn og Statens vegvesen, eller «transportpoliti» som vi har valgt å kalle det. Dersom strenge regler skal ha effekt er det viktig med effektiv kontroll og sanksjonering rettet mot hele spektret av kriminalitet innen næringen. Derfor var det gledelig at stortingsmeldingen skisserte en løsning i all hovedsak lik vår. Imidlertid mener vi dette haster, og at meldingen ikke var forpliktende nok på dette punktet.

– Uten nye midler kan satsingen fremstå som gode intensjoner, men med lite gjennomføringsevne, sa Mentzoni, før han la til at NLF gjerne deltar i den videre utredningen.

Falske førerkort

Like før jul kunne vi nok en gang lese om at Statens Vegvesen stadig oftere avslører falske førerkort, særlig blant utenlandske sjåfører. Under høringen tok derfor NLF til orde for at jakten på juksemakerne må trappes opp.

– Arbeidet med å få tilgang til andre lands førerkortregistre må intensiveres, slik at effektiv og reell kontroll kan gjennomføres, slo NLFs viseadministrerende direktør fast.

Lite fokus på vinterproblematikk

Meldingen inneholder etter vår mening alt for få tiltak for å redusere uønskede hendelser med tungbiler på vinteren. Blant annet viser en rapport fra TØI at ikke-skandinaviske sjåfører har større risiko for å forårsake ulykker på norske vinterveier enn skandinaviske. Derfor gjentok NLF sitt krav om at det må innføres et vinterførerkort for sjåfører som skal ferdes på veiene våre i vinterhalvåret. I påvente av dette ønsker vi at det godkjennes flere glattkjøringsbaner for tungbil, slik at næringen lettere selv kan ta ansvar for kursing av blant andre utenlandske ansatte uten nødvendig kompetanse.

Økte bevilgninger må til

Avslutningsvis ga Jan-Terje Mentzoni uttrykk for at meldingen utrykker store ambisjoner, men at den oppfattes som lite forpliktende all den tid tiltakene skal gjennomføres innenfor eksisterende rammer. Han avsluttet derfor med å be komiteen prioritere trafikksikkerhet også i form av økte bevilgninger.

Stortingsmeldingen skal nå komitebehandles fram til deres innstilling er klar 14. februar.