I sammenheng med Stortingsvalget 2017 har NLF reist Norge rundt for å løfte frem yrkessjåførenes syn. Hver dag i fellesferien stiller vi noen korte spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet på sommerveien er, og hvilke politiske saker en mener bør prioriteres av den kommende regjeringen.

Dagens sjåfør: Morgan Kire (24)

Bosted: Kolbotn

Kjøretøy: Scania R580

Kjører for: Delmark

Morgan kjører fast rute mellom Sverige og Oslo for Delmark i en Scania R580. Foto: Stein Inge Stølen Morgan kjører fast rute mellom Sverige og Oslo for Delmark i en Scania R580. Foto: Stein Inge Stølen

- Hvor lenge har du kjørt lastebil?

Kjørt siden jeg var 18. Tok toårig utdanning.

- Hvordan trives du i yrket?

 Jeg har det kjempebra. Trives veldig godt i firmaet Delmark. Ordnede forhold og godt arbeidmiljø. Kjører fra Lillestrøm til Sverige daglig, frakter bulk. 40-50 mil om dagen. 

- Hva synes du om næringen i dag?

 - Jeg synes det er mye kriging om priser. Noen kjører utrolig billig i forhold til det vi kan få til. Jeg synes ikke noe særlig om det, for det ødelegger markedet og hindrer at andre får mulighet til å etablere seg.

Foto: Stein Inge Stølen Foto: Stein Inge Stølen

- Hva bør gjøres for å styrke norske transportørers vilkår?

 - Det kniper jo veldig på hva kunden ønsker å betale for transporten. Det hadde ikke vært dumt å stoppe dette prisjaget. Vi bør også slutte å bruke utenlandsk billigtransport. Ansvaret ligger hos de som bestiller transporten, hos de som tenker penger.

- Hvilke transportsaker synes du den kommende regjeringen bør fokusere på?

 - Det viktigste for meg er at det er trygt å ferdes langs vegen og at det finnes gode hvilemuligheter. Det finnes jo nesten ikke i det hele tatt i dag. Si du kjører fra Kristiansand til Bergen. Hvor kan du stoppe og hvile langs vegen der? Det blir en busslomme langs vegen, det - uten verken toalett eller dusj tilgjengelig.

- Hvordan tror du transportnæringen ser ut om 10 år?

- Jeg tror nok dessverre ikke det vil endre seg så mye. Så lenge vi har kabotasjekjøring og transportkjøpere som velger utenlandske lavprisaktører så kommer vi til å slite. 

Les også:  Dette mener lastebilsjåførene