- I fjor nådde vi ut til rekordmange mennesker i sosiale medier takket være en ny multimediastrategi. Stadig flere får øynene opp for den norske lastebilnæringen, forteller markedsdirektør Kjell Olafsrud.

Det er spesielt på videofronten NLF har gjort seg bemerket, og satsingen har også gitt gjenklang utenfor transportbransjen med nærmere 2 millioner videovisninger på Facebook fordelt på over 20 videoer. Totalt har over 5 millioner mennesker hatt en eller flere av NLFs videoer på sin tidslinje i 2016.

Utdelingen av Gullenken er en av de store høydepunktene i kommunikasjonsbransjen. Foto: Thor Ulstad / Social Media Days Oslo Utdelingen av Gullenken er en av de store høydepunktene i kommunikasjonsbransjen. Foto: Thor Ulstad / Social Media Days Oslo

Tilnærmet nullbudsjett

Med unntak av videoen Stopp, se og vink, som ble produsert av Tamburin AS for NLF-kampanjen Venner på veien med bevilgede midler fra Samferdselsdepartementet, har NLFs multimediasatsing knapt kostet organisasjonen ei krone. Det var også dette som vekket Gullenken-juryens interesse.

Se NLFs videoer her

Gullenken deles ut i åtte forskjellige kategorier, hvorav "Årets overraskelse i sosiale medier" er en av de aller gjeveste. I år gikk SKAM-redaksjonen i NRK av med seieren, mens NLF og NOAS fikk finaleplass. Sistnevnte sto sammen med reklamebyrået Anorak bak det velkjente Listhaug-stuntet med Kristoffer Joner i spissen.

Les også: En million har sett vinkekampanjen på Facebook