Mens Volkswagen har funnet ny partner i MAN har Mercedes måtte klare seg selv i den største varebilklassen. Det har merket selvsagt muskler til – samtidig som det har gitt dem friheten til å utvikle en bil som er helt i tråd med hvordan de selv vil ha den.

Store ord flyr gjennom messehallen rett ved flyplassen i Stuttgart. Her skal Mercedes komme med nye avsløringer rundt den nye varebilen. Men først skal vi høre om megacities og de utfordringene de byr på. Også får vi ett innblikk i mulighetene som ”big-data” gir oss. For Sprinter skal utnytte nettet til det fulle. Aldri har Mercedes utviklet en varebil som vil bli like tilkoblet som denne. Alt skal samles i Mercedes PRO – som blir en hub som samler alle digitale tjenester.

TOPPMODELLEN: Sprinter med alt utstyr får blant annet pianolakk på den midtre seksjonen av dashbordet og helt nye seter med lengdejustering av sitteputen. Nøkkelfri adgang og start blir standard på alle utgavene. TOPPMODELLEN: Sprinter med alt utstyr får blant annet pianolakk på den midtre seksjonen av dashbordet og helt nye seter med lengdejustering av sitteputen. Nøkkelfri adgang og start blir standard på alle utgavene.

Men la oss konsentrere oss om bilen. Det vi vet er at nye Sprinter kommer med både forhjuls-, firehjuls- og bakhjulsdrift. Den skal leveres i fire ulike lengder og helt sikkert med ulike høyder. Gulvet i Sprinter med forhjulsdrift blir 80 millimeter lavere enn i Sprinter med bakhjulsdrift eller med firehjulsdrift og bilen kommer med både manuell eller automatisk girkasse.

Utover det vet vi fint lite om teknologien – med unntak av eSprinter. For der er Mercedes mer åpne. Den får samme drivlinje som i eVito, mulighet for hurtiglading og en rekkevidde på mellom 150 og 200 kilometer.

Også vet vi hvordan interiøret blir. I alt fire ulike design blir tilgjengelig alt etter om man vil ha en grunnutrustet eller en toppmodell av Spinter. Selve bilen lanseres en gang på nyåret.