- Begrunnelsen er at vi i størst mulig grad vil unngå at kjøretøy som erfaringsmessig har høyere risiko for brann er i tunnelen sammen med mye annen trafikk, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Nils Audun Karbø.

Statens vegvesen vil i tiden etter åpning intensivere kontrollaktiviteten for å sikre at skiltingen følges.

- Vi har forståelse for at dette skaper utfordringer, særlig for næringstransport, framholder Karbø.

– Men for å ivareta trafikksikkerheten på best mulig måte, og i påvente av andre løsninger som tar lenger tid å få på plass, har vi likevel valgt å innføre et forbud for tungtransport over 12 meter i rushtiden. Forbudet gjelder inntil andre tiltak som i samme grad ivaretar sikkerheten er etablert.

NLFs fagsjef for tekniske spørsmål, Dag Nordvik, har spilt inn flere forslag til Vegdirektoratet som kan bidra til å styrke sikkerheten i Oslofjordtunnelen. Foto: Stein Inge Stølen NLFs fagsjef for tekniske spørsmål, Dag Nordvik, har spilt inn flere forslag til Vegdirektoratet som kan bidra til å styrke sikkerheten i Oslofjordtunnelen. Foto: Stein Inge Stølen

- Ikke en gunstig løsning

- Tiltakene som foreslås er i sum veldig bra. Men å stenge tunnelen for all tungtransport slår veldig negativt ut for den lokale lastebiltrafikken, forklarer NLFs fagsjef for tekniske spørsmål, Dag Nordvik.

Han understreker at det primært har vært utenlandske kjøretøy i dårlig forfatning som har forårsaket branner og tunnelstenginger under Oslofjorden. De norske kjøretøyene og sjåførene er generelt bedre skikket for kjøring i utfordrende topografi.

- Vi har spilt inn et forslag om å benytte kolonneprinsippet, altså avstandspåbud på minst hundre meter mellom hvert tunge kjøretøy. Dette kombinert med en utvidelse av operasjonstiden til redningskjøretøyet som er utstasjonert ved tunnelen til 07-18 burde være gode nok virkemidler for å garantere sikkerheten uten å forby tunge kjøretøy.

Nordvik trekker også frem viktigheten av at det tydelig skiltes ikke bare før tunnelen, men også på E6 og E18 hvis stenginger oppstår.

- Og når en først innfører dette forbudet, er det også helt essensielt at en iverksetter intens kontrollvirksomhet for å sikre at forbudet faktisk blir fulgt.

Se video av brannen 5. mai under:

Enda et argument for bro

Nordvik mener Vegvesenets vedtak om forbud er enda et signal om at det ikke bør bygges et nytt tunnelløp under Oslofjorden.

- Når et sterkt faglig miljø som Statens vegvesen anser det som for risikabelt å la tyngre kjøretøy ferdes i tunnelen på særlig trafikkerte tidspunkter, bør det virkelig vurderes andre løsninger enn tunnel når fremtidige krysningsalternativer nå vurderes.

Les også: Sto åpen etter at alarmen gikk