- Å miste noen i trafikken er så uendelig vondt. Jeg har mista mange. Det skjer når man minst venter det og det er folk man aldri får sagt farvel med, fortalte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen på Trafikksikkerhetskonferansen. 

- Selv når bilene er tryggere enn noen gang og førerstøttesystemene hjelper oss i stadig flere situasjoner, blir mennesker hardt skadet og drept i trafikken. Det handler om dårlige holdninger, forteller Geir A. Mo. Foto: Stein Inge Stølen - Selv når bilene er tryggere enn noen gang og førerstøttesystemene hjelper oss i stadig flere situasjoner, blir mennesker hardt skadet og drept i trafikken. Det handler om dårlige holdninger, forteller Geir A. Mo. Foto: Stein Inge Stølen

Stor nedgang i skadde og drepte

Rundt 790 mennesker omkom eller ble hardt skadet i trafikken i 2016. Nedgangen i antall hardt skadde og omkomne er formidabel, men det hjelper ikke de familiene som har mistet noen for alltid og der stolen alltid vil stå tom. Over hundre familier mistet noen i fjor. Det kan skje alle. 

– Ta den enkle forsikringen med å klikke på plass setebeltet. Hold fartsgrensen. Ikke kjør rusa. Dette er ting vi selv styrer, men som likevel går galt, gjentok Solvik-Olsen. Han har ekspertene med seg når han sier at sjåføren er det farligste elementet i et kjøretøy. Dette er også grunnen til at menneskelig adferd var hovedtemaet på årets trafikksikkerhetskonferanse.

- Nå er det viktigere enn noen gang å ta fatt i holdningene i trafikken, sier styreleder i Trygg Trafikk og administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo.

- Vi har en lang vei igjen før nullvisjonen er nådd. Men det er et realistisk mål.

Med en god dose humor gikk forsker og filosof Henrik Syse løs på de tidvis absurde årsakene til vår kollektive adferd. Foto: Stein Inge Stølen Med en god dose humor gikk forsker og filosof Henrik Syse løs på de tidvis absurde årsakene til vår kollektive adferd. Foto: Stein Inge Stølen

Les også: - Et trafikkfarlig alternativ