I sammenheng med Stortingsvalget 2017 har NLF reist Norge rundt for å løfte frem yrkessjåførenes syn. Hver dag i fellesferien stiller vi noen korte spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet på sommerveien er, og hvilke politiske saker en mener bør prioriteres av den kommende regjeringen.

Dagens sjåfør: Geir Venholen (52)

Bosted: Stange

Kjøretøy: 2016 Volvo FH540

Kjører for: Torpa Bilruter

Geir kjører en fast rute fra Ålesund til Oslo to ganger i uka. Foto: Stein Inge Stølen Geir kjører en fast rute fra Ålesund til Oslo to ganger i uka. Foto: Stein Inge Stølen

- Hvor lenge har du kjørt lastebil?

- Jeg har kjørt siden 1985, totalt 32 år.

- Hvordan trives du i yrket?

 - Jeg vil ikke drive med noe annet. Det er jo dette jeg kan. Jeg kjører to turer fra Ålesund til Oslo i uka og har det veldig bra med det. Det er riktignok ikke som det var, før kjørte vi ned på kontinentet. Drømmen var turer til Italia, med tørrfisk ned og druer opp. Den tiden er nok forbi.

- Hva synes du om næringen i dag?

 - Det har jo vært en dreining mot å benytte mer og mer utenlandsk transport. Hvileplasser er også en utfordring. Vi blir ikke godt likt når vi kommer med aggregater som bråker. Det begynner å bli bedre, men mange steder må en betale i dyre dommer for å få stå.

Geir er kritisk til at lønnsnivået ligger så lavt, selv hos sjåfører med erfaring fra en halv mannsalder bak rattet. Foto: Stein Inge Stølen Geir er kritisk til at lønnsnivået ligger så lavt, selv hos sjåfører med erfaring fra en halv mannsalder bak rattet. Foto: Stein Inge Stølen

- Hvilke transportsaker synes du den kommende regjeringen bør fokusere på?

 - En må få opp lønna! Vi ser at lærlinger kommer rett ut av utdanning med 9 kroner høyere timelønn enn oss. Og så må en få gjort noe med all kabotasjen. Det er der skoen trykker i dag.

- Hvordan tror du transportnæringen ser ut om 10 år?

- Så lenge andre kan kjøre for knapper og glansbilder vil den norske transportnæringen slite. Hvis en dreier fokuset over på kvalitet og pålitelighet så kan bildet snu. Det stilles større og større krav til punktlighet, og der er norske transportører best. Jeg tror tilstandene er på bedringens veg. Men jeg er optimist.

Les også:  Dette mener lastebilsjåførene