Det er gassleverandøren AGA som nå ønsker å ta kjøreferdighetene hos sine sjåfører til et nytt nivå.

- En ulykke er en for mye. Siden vi frakter mye farlig gods kan en velt få store konsekvenser - ikke bare for de som er direkte involverte, men for tredjeparter også, forteller Lars Johansson, flåtesjef ved Aga Region Nord-Europa..

- Vi tar sikte på en nullvisjon. Da er det viktig at sjåførene får god opplæring i ulykkesforebyggende kjøring.

Takket være støttehjul på sidene kan sjåførene oppleve en ekte velt uten å ødelegge både bil og sjåfør. Foto: Bernt Josephson / Scania Takket være støttehjul på sidene kan sjåførene oppleve en ekte velt uten å ødelegge både bil og sjåfør. Foto: Bernt Josephson / Scania

Velter i 30 km/t

Mange tror at en velt primært oppstår i høyere hastigheter. Men der får sjåførene seg en stor overraskelse: Allerede ved unnamanøvre i 30 km/t løftes hjulene fra bakken og en ulykke er nært forestående.

I dette tilfellet blir det med hjulløftet, takket være påmonterte støttehjul som hindrer ulykken i å oppstå. Slik kan sjåførene trygt smake på følelsen av å velte, uten å risikere liv og lemmer.

Foto: Bernt Josephson / Scania Foto: Bernt Josephson / Scania

Tilgjengelig på Vålerbanen

- Dette er viktig opplæring som vi også kan tilby på NAF Trafikksenter Vålerbanen, forteller regionsjef i NLF Guttorm Tysnes. Han håper flere benytter seg av tilbudet i fremtiden.

Nesten alle velteulykker oppstår som følge av menneskelige feil, hvor gjerne manglende erfaring, uoppmerksomhet eller trøtthet er typiske faktorer. Høy hastighet i kombinasjon med skarpe svinger kan også forårsake velt, som gjerne oppstår brått og uventet. Men dette kan altså unngås hvis man tar enkle forhåndsregler.

Opplæring i preventiv kjøring og test av velt har vært tilgjengelig på Vålerbanen i 15 år. Foto: Steinar Myhre / NAF Trafikksenter AS Opplæring i preventiv kjøring og test av velt har vært tilgjengelig på Vålerbanen i 15 år. Foto: Steinar Myhre / NAF Trafikksenter AS