Egentlig skulle lastebilene fra Tesla vært lansert for lenge siden. Men stadige utsettelser har forskjøvet lanseringen av bilene – og samtidig økt forventningene. Men i morgentimene fredag norsk tid rullet de to nye lastebilene fra den amerikanske produsenten inn på scenen.

Trekkvognen er drevet av fire elektriske motorer som er montert på boggien. Motorene er ifølge flere ubekreftede meldinger de samme som sitter i personbilen Model 3 og skal ha en ytelse på 258 hestekrefter. Totalt har Teslas nye trekkvogn 1032 hestekrefter.

Rekkevidden oppgir Elon Musk, som står bak Tesla, til rundt 800 kilometer – og da snakker man om et fullastet vogntog som holder 100 kilometer i timen. I tillegg vil den nye trekkvogna også være kompatibel med Teslas nye nettverk av megaladere. Ifølge Musk skal man i løpet av en halvtime kunne lade opp bilen til en rekkevidde på 640 kilometer ved å bruke de nye og langt kraftigere laderne enn de som i dag finnes i Teslas nettverk av superladere.

Førermiljøet er futuristisk i Teslas nye trekkvogn. Førermiljøet er futuristisk i Teslas nye trekkvogn.

Selve hytta er i en stor del konstruert av karbonfiber, og føreren sitter midt i hytta. Selve hytta kommer i to ulike versjoner, en daycab og en sleeper. Autopilot er på plass, noe som innebærer automatisk filholder, kollisjonsvarsler og automatisk nødbrems.

Noen sinke i trafikken blir ikke Teslas nye lastebil. Musk lover at akselerasjonen fra 0 til 96 kilometer i timen (0-60 mph) skal gå unna på fem sekunder med tom bil. Det betyr at denne lastebilen – uten last – blir i stand til å ydmyke en Porsche 911 fra stillestående...

Fullastet, det vil si med en totalvekt på 36 tonn, forsvinner Porschen – men tyve sekunder på øvelsen er likevel imponerende. Musk fremholder også at lastebilen har ressurser som gjør at den klarer å holde farten oppe også i bratte oppoverbakker. Han lover også at den nye bilen skal være langt billigere i drift enn hva en ordinær lastebil er.

Enn så lenge er bilene laget etter amerikanske spesifikasjoner. Det betyr at de avviker fra regelverket vi har i Europa. Om Tesla tilpasser bilene slik at de også kan brukes i EU, og dermed også her hjemme, er ikke klart.

Bilen kommer med to hytter, en daycab og en sleeper. Noen EU-tilpasset bil var det ikke snakk om under lanseringen. Bilen kommer med to hytter, en daycab og en sleeper. Noen EU-tilpasset bil var det ikke snakk om under lanseringen.