I sammenheng med Stortingsvalget 2017 har NLF reist Norge rundt for å løfte frem yrkessjåførenes syn. Hver dag i fellesferien stiller vi noen korte spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet på sommerveien er, og hvilke politiske saker en mener bør prioriteres av den kommende regjeringen.

Dagens sjåfør: Jan Helge Sellevoll (58)

Bosted: Førde

Kjøretøy: Scania R730

Kjører for: Eier egen bil, kjører for Lerum

Jan Helge kjører tidvis på kontinentet og har bombrikker tilknyttet flere land. Han stusser over at Norge ikke er like flink til å kreve inn bompenger som eksempelvis Romania og Bulgaria. Foto: Stein Inge Stølen Jan Helge kjører tidvis på kontinentet og har bombrikker tilknyttet flere land. Han stusser over at Norge ikke er like flink til å kreve inn bompenger som eksempelvis Romania og Bulgaria. Foto: Stein Inge Stølen

- Hvor lenge har du kjørt lastebil?

Kjørt i 35 år totalt, 20 av disse for Lerum.

- Hvordan trives du i yrket?

 Jeg trives for såvidt bra. Litt lei kanskje, men det er ikke mye en får gjort. Det var enklere før da jeg kjørte på kontinentet.

- Hva synes du om næringen i dag?

 - Det er ganske råtten. Politikerne ser ut som om de vil ha billig transport for enhver pris. Det er veldig vanskelig å få vettige priser for jobben i disse dager.

- Hva bør gjøres for å styrke norske transportørers vilkår?

 - De burde i alle fall gjøre noe for å demme opp for de utenlandske transportørene. De må sørge for at de kjører på like vilkår som oss. Jeg har inntrykk at at det er mye avgifter som ikke betales. Spesielt når det kommer til bompenger. Det synes jeg er tarvelig.

Foto: Stein Inge Stølen Foto: Stein Inge Stølen

- Hvilke transportsaker synes du den kommende regjeringen bør fokusere på?

 - Det meste av dette har vel vært tatt opp før. Det har vel ikke blitt så mye bedre. En må i alle fall gjøre noe med transportprisene, en må sørge for at nivået ligger slik at det er mulig å følge norske lover og regler. Hvis de utenlandske aktørene fikk smake litt mer på bompengene, da hadde mye hjulpet. Jeg fatter og begriper ikke at myndighetene ikke har en bedre innkrevingsmetode enn det som finnes i dag.

- Hvordan tror du transportnæringen ser ut om 10 år?

- Jeg håper og tror at kanskje prisene er i ferd med å stabilisere seg, og til og med snu. I alle fall på eksportkjøring. Et økt fokus på transportkjøpers ansvar vil sikkert bidra til å øke kvaliteten i næringen. 

Les også:  Dette mener lastebilsjåførene