For å sette det litt i perspektiv: Mens utstillerhallene på Norges Varemesse dekker omtrent 30 000 kvadratmeter, snakker vi her om et areal som omtrent er ti ganger så stort. Totalt er det 14 haller fylt med over 2000 utstillere fra hele verden.

Lang tradisjon

IAA Commercial Vehicles avholdes annethvert år og går nå av stabelen for 67. gang. Verdenspremierene står tradisjonen tro i kø, samtidig som mange ukjente konkurrenter til de etablerte produsentene også viser seg for første gang. Her er Lastebil.nos utvalgte favoritter:

Mercedes' nye Actros trakk til seg mange besøkende. Foto: Stein Inge Stølen Mercedes' nye Actros trakk til seg mange besøkende. Foto: Stein Inge Stølen

Også utenfor hallene ble det stilt ut mange spennende nyheter. En bamsete MAN med fem svingbare aksler står her sammen med en Elias, en elektrisk trekkvogn basert på en MAN med rekkevidde på inntil 200 km med 44 tonns totalvekt. Foto: Stein Inge Stølen Også utenfor hallene ble det stilt ut mange spennende nyheter. En bamsete MAN med fem svingbare aksler står her sammen med en Elias, en elektrisk trekkvogn basert på en MAN med rekkevidde på inntil 200 km med 44 tonns totalvekt. Foto: Stein Inge Stølen

Fra Japan dukket Mitsubishi-eide Fuso opp med sin elektriske Concept One. De lover inntil 350 km rekkevidde med 11 tonns nyttelast. Totalvekt er såvidt over 23 tonn. Foto: Stein Inge Stølen Fra Japan dukket Mitsubishi-eide Fuso opp med sin elektriske Concept One. De lover inntil 350 km rekkevidde med 11 tonns nyttelast. Totalvekt er såvidt over 23 tonn. Foto: Stein Inge Stølen

Ford er på lastebilradaren igjen. Her viser de sin F-Vision som skal være en titt inn i en autonom, elektrisk fremtid. Denne skal visstnok ha en «interaktiv front», uten at de er veldig tydelige på hva det egentlig betyr. Foto: Stein Inge Stølen Ford er på lastebilradaren igjen. Her viser de sin F-Vision som skal være en titt inn i en autonom, elektrisk fremtid. Denne skal visstnok ha en «interaktiv front», uten at de er veldig tydelige på hva det egentlig betyr. Foto: Stein Inge Stølen

Tilbake i virkeligheten har Ford i år lansert sin nye F-Max, som produseres i Tyrkia under Ford Otosan. Foto: Stein Inge Stølen Tilbake i virkeligheten har Ford i år lansert sin nye F-Max, som produseres i Tyrkia under Ford Otosan. Foto: Stein Inge Stølen

Ford Otosan var ikke den eneste tyrkeren på IAA. Her er BMC, med sine lett gjenkjennelige frontpartier serverte en lang rekke Euro VI-lastebiler med manuell girkasse. Foto: Stein Inge Stølen Ford Otosan var ikke den eneste tyrkeren på IAA. Her er BMC, med sine lett gjenkjennelige frontpartier serverte en lang rekke Euro VI-lastebiler med manuell girkasse. Foto: Stein Inge Stølen

Blir Volvo, Scania, Mercedes og MAN for mainstream, sier du? Da er kanskje en GAZ Ural 6x4 midt i blinken. Foto: Stein Inge Stølen Blir Volvo, Scania, Mercedes og MAN for mainstream, sier du? Da er kanskje en GAZ Ural 6x4 midt i blinken. Foto: Stein Inge Stølen

Bak rattet på en GAZ Ural sitter du som i en vanlig pick-up. I høyre hånd har du en åttetrinns manuell girspak. Foto: Stein Inge Stølen Bak rattet på en GAZ Ural sitter du som i en vanlig pick-up. I høyre hånd har du en åttetrinns manuell girspak. Foto: Stein Inge Stølen

Scania er godt representert på IAA. Dette er forøvrig bare én av totalt 14 haller på messen. Det tar litt tid å komme seg gjennom samtlige. Foto: Stein Inge Stølen Scania er godt representert på IAA. Dette er forøvrig bare én av totalt 14 haller på messen. Det tar litt tid å komme seg gjennom samtlige. Foto: Stein Inge Stølen

Les utvidet omtale av IAA i neste NLF-Magasinet!