På sommeren setter NLF søkelyset på sjåførene som holder Norge i gang når alle andre tar ferie. Hver dag i fellesferien stiller vi noen enkle spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet bak rattet fortoner seg.

Dagens sjåfør: Ole Andre Gautefald (33)

Kommer fra: Larvik

Kjøretøy: Volvo FH 460 (Euro VI)

Kjører for: Karlsen Transport AS

Ole Andre kjører en Volvo FH 460 med Euro VI-motor. Foto: Stein Inge Stølen Ole Andre kjører en Volvo FH 460 med Euro VI-motor. Foto: Stein Inge Stølen

Hvor lenge har du kjørt lastebil?

- Har kjørt i ni år. Jeg var i utgangspunktet utdannet som maskinfører. Men så var det ikke jobb å få, så da omskolerte jeg meg og ble lastebilsjåfør.

Hvordan trives du i yrket?

- Jeg trives veldig greit. Det er variert og fint, jeg kjører både i Norge og Sverige. Jeg kjører dit de trenger meg. I begynnelsen kjørte jeg matvarer inn til hovedlagrene, det var ikke helt min greie. Nå har jeg det mye bedre. Jeg har også fått litt høyere lønn.

Det er stort behov for yrkessjåfører. Hvordan kan vi få flere bak rattet?

- Lønnsnivået kan nok bli enda litt bedre. Og så ser vi jo at omdømmet ikke er spesielt bra. For å sette det litt på spissen så blir man sett på som dritt av enkelte. Det må vi gjøre noe med. Det er jo helt andre tilstander i for eksempel USA. Der er jo lastebilsjåføren på toppen og blir sett opp til.

Ole Andre reiser gjerne til USA innimellom. Der får han se en helt annen sjåførkultur og status. Foto: Stein Inge Stølen Ole Andre reiser gjerne til USA innimellom. Der får han se en helt annen sjåførkultur og status. Foto: Stein Inge Stølen

Noen transportaktører bryter lover og regler. Hva bør myndighetene gjøre for å få bukt med disse?

- Vegvesenet må slutte å forskjellsbehandle. De må gi seg med småpirk på lys og lignende og rette oppmerksomheten på de tingene som faktisk betyr noe. Og de utenlandske aktørene blir jo veldig ofte behandlet annerledes når det avdekkes brudd.  

Hva kan gjøre din hverdag bedre?

- Det burde vært bygget flere døgnhvileplasser før man innførte et så strengt kjøre- og hviletidsregime. Det er jo ofte umulig å finne seg et sted å stå, og mange tøyer derfor kjøretiden litt for å rekke frem til et sted hvor det er mulig å ta hvilen. Dette må gjerne private aktører også etablere. Jeg er villig til å betale litt for å stå på et bra sted.

Hva hører du på i bilen?

- Jeg hører på alt mulig rart. Det går mye i country og rock. Jeg har egentlig DAB-radio, men det fungerer jo ikke. Derfor bruker jeg Spotify i stedet.

Les også:  Dette er sjåførenes krav til regjeringen