På sommeren setter NLF søkelyset på sjåførene som holder Norge i gang når alle andre tar ferie. Hver dag i fellesferien stiller vi noen enkle spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet bak rattet fortoner seg.

Dagens sjåfør: Stig Henning Hansen (46)

Kommer fra: Ingeborgrud

Kjøretøy: Volvo FH 540

Kjører for: Tea Transport

Stig Henning kjører en flott Volvo FH 540. Foto: Stein Inge Stølen Stig Henning kjører en flott Volvo FH 540. Foto: Stein Inge Stølen

Hvor lenge har du kjørt lastebil?

- Jeg har kjørt siden 1990, kun avbrutt av militæret og skole.

Hvordan trives du i yrket?

- Jeg har alltid likt å ferdes langs vegen. Og på dager som dette har vi jo verdens fineste kontorutsikt. Det er veldig ålreit å kjøre for dette firmaet, men det er tøffe tider. Konkurransen fra utlandet merker man både som eier og sjåfør. Prisene dumpes og det går utover innkjøring på bilen, som igjen går utover min inntekt siden jeg har provisjon i tillegg til fastlønnen.

Det er stort behov for yrkessjåfører. Hvordan kan vi få flere bak rattet?

- Prisdumpingen har jo også skadet rekrutteringen. Det er ingen som orker å jobbe lange dager for den lønna man blir tilbudt i dag. Og så lenge speditørene fortsetter å dumpe prisene på markedet blir det vanskelig å motvirke denne utviklingen. Det går rett og slett ikke rundt. Samtidig hadde det sikkert ikke vært dumt å forenkle YSK-opplæringen litt. Det er mye unødvendig innhold i dag. Det er svært få som har behov for å lære om behandling av tollpapirer, for eksempel. Hvorfor ikke få inn ADR-opplæring i stedet? Det er mye mer relevant.

Stig Henning henter ofte trelast hos Bergene Holm på Skarnes. Her sikres godset etter alle kunstens regler. Foto: Stein Inge Stølen Stig Henning henter ofte trelast hos Bergene Holm på Skarnes. Her sikres godset etter alle kunstens regler. Foto: Stein Inge Stølen

Noen transportaktører bryter lover og regler. Hva bør myndighetene gjøre for å få bukt med disse?

- Hvis et utenlandsk firma tas i Norge for regelbrudd, bør de få kjøreforbud. Såpass strengt bør det være. Samtidig ser vi jo at de store transportkjøperne er storforbrukere av useriøse selskaper. De skylder på at det ikke er mulig å få tak i norske biler, men det er bare tull. Det er jo med på å ødelegge for de bileierne som leverer kvalitet. Disse transportkjøperne må stilles mer til ansvar. Og så håper jeg det kommer et GPS-system på skriveren snart. Da er det jo lekende lett å se hvor bilen har kjørt og på den måten avdekke ulovlig kabotasje.

Hva kan gjøre din hverdag bedre?

- Jeg håper at det ikke blir innført forbud mot forbikjøring med lastebiler på firefelts motorveg. Da bør det i alle fall bli ulovlig å kjøre under 90 km/t, og traktorer og lignende saktegående kjøretøy må bli totalforbudt. I noen fylker har traktorer lov til å kjøre på motorveg, mens i andre har de lov. Hvorfor ikke praktisere likt?

Hva hører du på i bilen?

- Jeg er veldig glad i 90-tallet, så det går mye i musikk fra denne tiden. Jeg bruker internettradio og har en favorittstasjon som heter TuneIn. Der går det i slagere fra 90-tallet.

Les også:  Dette er sjåførenes krav til regjeringen