– Lastebilsjåfører sier at når det er glatt, så er rampa glattere enn selve vegen og de opplever at de sklir ut i kjørefeltet på riksvegen, forteller regionsjef i NLF Innlandet, Guttorm Tysnes.

Tilbakemeldingene ble tatt på alvor av NLF, som ba Statens vegvesen se nærmere på saken.

Kombinasjonen av en svak høyresving i påkjøringssonen, samt et tverrfall på 7,5 prosent, gjør at mange opplever feildosering idet man skal inn på riksvegen. På en glatt vegbane med flerfoldige tonn på hver aksel kan det fort bli kritisk.

Skal redusere tverrfallet

Nå har Vegvesenet satt i gang detaljprosjektering av en løsning som skal redusere tverrfallet i svingen.

– Enkelt forklart, vil vi frese bort og bygge opp med asfalt slik at vegbanen i påkjøringsrampen og starten av akselerasjonsfeltet får mindre tverrfall. Dette vil bli gjort i løpet av sommerhalvåret, slik at problemet skal være løst til neste vintersesong, sier Therese Høy, prosjektleder for ny riksveg 4.

Les også: NLF på offensiven - dette blir storsatsingene i år