Samtlige kontroller fant sted i Mosjøen-området i tidsrommet fra 27. januar til 18. februar. Der ble hele 11 forskjellige trailere fra Girteka funnet å ha dekk som ikke egnet seg for vinterbruk.

– Vi har tatt denne uheldige hendelsen til etterretning når vi nå forbereder oss for den neste vintersesongen. Vi er helt sikre på at vi har valgt dekk som ikke bare er lovlige, men også passende for alle kjøreforhold og tilbyr godt grep, forteller kommunikasjonssjef i Girteka Logistics, Kristian Kaas Mortensen.

Under Vegvesenets storaksjon i vinter fremkom det at nesten annenhver tilhenger med østeuropeisk opphav hadde mangler, mot bare 6 prosent av de norske tilhengerne. Illustrasjonsfoto: Monica Knoff, Statens vegvesen Under Vegvesenets storaksjon i vinter fremkom det at nesten annenhver tilhenger med østeuropeisk opphav hadde mangler, mot bare 6 prosent av de norske tilhengerne. Illustrasjonsfoto: Monica Knoff, Statens vegvesen

Økt kontroll gir resultater

NLF-direktør Geir A. Mo mener det er positivt at myndighetenes satsing på økt kontroll og skjerpede krav til vinterdekk gir resultater.

– Samtidig håper vi andre utenlandske aktører som driver transport til og fra Norge gjør som Girteka og hever standarden på dekkutrustningen før vintersesongen kommer for fullt.

Les også: Ulovlig vindmølletransport stoppet etter tips fra NLF