– Vlantana Norge AS sine sjåfører får ikke arbeidsvilkår som de har krav på i henhold til det norske regelverket. Den reelle arbeidstiden blir sjelden registrert korrekt. Man opererer med doble sett timelister. De ansatte får ikke korrekt lønn i henhold til lov og avtale, opplyste advokat Sandra Latotinaite til Lastebil.no i forkant av rettssaken.

Inngikk forlik i siste liten

På vegne av to tidligere ansatte i Vlantana Norge AS fremmet hun et erstatningskrav i størrelsesorden 1,5 millioner kroner for både systematisk underbetaling og urettmessig avskjed.

Nå er rettssaken avlyst på bakgrunn av at sjåførene og Vlantana Norge AS har inngått et forlik. Detaljene i forliket er enda ikke kjent.

Vlantana har både litauiske og norske biler, tilknyttet henholdsvis den utenlandske og norske delen av selskapet. Foto: Stein Inge Stølen Vlantana har både litauiske og norske biler, tilknyttet henholdsvis den utenlandske og norske delen av selskapet. Foto: Stein Inge Stølen

Mistenker ødeleggelse og unndragelse av bevismateriale

Tungt.no opplyser at det forkant av saken ble bestilt dokumentgranskning både i Norge og Sverige, ettersom det har vært mistanke om eksempelvis føring av doble timelister og ødeleggelse eller unndragelse av bevismateriale fra arbeidsgivers side.

Lastebil.no har i en tid gjort egne undersøkelser av Vlantana-sjåførers lønns- og arbeidsvilkår. Gjengangeren har vært at sjåførene er ansatt på 50-prosentskontrakter og får betalt for denne arbeidsmengden. Men mange mener de jobber langt utover 50 prosent, uten at dette fremkommer på timelistene.

Daglig leder Terje Larssen og styreleder Vladas Stoncius Jr. tar avstand fra beskyldningene. Foto: Stein Inge Stølen Daglig leder Terje Larssen og styreleder Vladas Stoncius Jr. tar avstand fra beskyldningene. Foto: Stein Inge Stølen

Bekrefter 50-prosentskontrakter

Daglig leder Terje Larssen og styreleder Vladas Stoncius Jr. ønsker ikke å kommentere saken i forkant av rettsforhandlingene, utover at de tar avstand fra beskyldningene. Samtidig kan Stoncius Jr. bekrefte at flertallet av sjåførene i selskapet er ansatt på 50-prosentskontrakter.

Les også:  Krever svar fra to ministre rundt Polen-etablering av Bring Trucking