Dagens sjåfør: Hans Christian Kjørstad

Fra: Gjøvik

Kjører for: Brdr Grønnerud AS

Kjøreområde: Gjøvik, innlandet

Kjører: Scania G500

Kjørt lastebil: I cirka 20 år

Hvordan trives du i yrket?

Ganske bra faktisk. Jeg har prøvd litt andre ting, men dette passer meg best. Jeg er bilinteressert og glad i å reise. Kjører kranbil så jeg får brukt kroppen litt også. Arbeidsoppgavene er varierte og ingen dager er like. Det synes jeg er spennende.

Hvordan er det å jobbe om sommeren mens de fleste er på ferie?

Det går så greit, jeg får ferie til slutt, og da blir det tre uker fri.

Hvordan kan det rekrutteres flere til å bli yrkessjåfører?

Det kan legges bedre til rette for et godt arbeidsmiljø. Flere og bedre rasteplasser med bra fasiliteter, spesielt for jenter som ikke alltid har det fullt så lettvint som oss gutter. Det finnes noen fine døgnhvileplasser, men de er det alt for få av og alt for langt imellom. Det har kommet seg, som for eksempel døgnhvileplassen som åpnet i Bamble nylig. Slike plasser burde det vært flere av.

Hvordan har koronakrisen påvirket din hverdag?

For meg har det vært få endringer. Det meste har gått som det pleier, og det er bare bagateller det som har endret seg for min del. I en periode merket jeg at det var betraktelig mindre trafikk på veien. Det var deilig. Kjøretiden mellom kundene ble kraftig redusert i enkelte tilfeller.

 

KRANBIL: Til daglig kjører Hans Christian en Scania G500 kranbil. Foto: Jamieson Pothecary KRANBIL: Til daglig kjører Hans Christian en Scania G500 kranbil. Foto: Jamieson Pothecary

 

Hvordan kan sikkerheten på veien bli bedre?

Vanlige bilister kunne fått bedre kunnskap om hvordan det er for oss lastebilsjåfører. Ta forbikjøring for eksempel. Kommer en bil bak en lastebil, så skal enkelte på liv og død forbi, selv om de skal svinge av rett etterpå. Det verste er når biler tar en forbikjøring og legger seg rett foran snuten på bilen. Noen subber nesten bort i støtfangeren. Da må jeg bråbremse, og mister mye fart. Det tar tid å komme opp i fart igjen og koster mye drivstoff. Det er heller ikke alle som skjønner at vi trenger mere plass på veien. 

Ta akselerasjonsfeltet ved påkjøring til motorvei for eksempel. Mange venter med å bruke gasspedalen, og er ubestemte og utydelige i hva de skal gjøre. Det kan fort skape farlige trafikksituasjoner. Det er viktig å være ekstra tydelig ovenfor lastebiler om hva du har tenkt å gjøre.

Hva synes du om varslingsgrupper for kontroll på sosiale medier?

Det er helt tullete, rett og slett.

Hva hører du på i bilen?

P4, rocke-kanalene, litt NRK. Men jeg må si at DAB-radio er så tragisk dårlig. Det var en tragedie da de skrudde av FM-båndet. Der er det noen som har bomma skikkelig. Bare på E6 oppover, mister jeg forbindelsen stadig vekk, det samme på E18. FM var mye bedre, aldri noe tull. Det der er en stor skam, det mener jeg helt seriøst. Mange andre sjåfører som sier det samme. Jeg brukte mye penger på å installere DAB-anlegg i bilen, og så er det mye dårligere. Det hjelper ikke med flere kanaler hvis du ikke får høre på dem.

HELSESTUDIO: Hans Christian sier at fordelen med å kjøre kranbil er at man også får litt trim. Foto: Jamieson Pothecary HELSESTUDIO: Hans Christian sier at fordelen med å kjøre kranbil er at man også får litt trim. Foto: Jamieson Pothecary

Les også:  Hva betyr en streik for vår bransje?