– FH-serien har vært en favoritt blant lastebilsjåfører i mange år, spesielt for de som tilbringer en god del av livet på vegen, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.

Hvis ikke et 12-tommers digitalt instrumentpanel er nok, kan du bestille bilen med et 9-tommers sidepanel i tillegg. Foto: Volvo Trucks Hvis ikke et 12-tommers digitalt instrumentpanel er nok, kan du bestille bilen med et 9-tommers sidepanel i tillegg. Foto: Volvo Trucks

Mange nyheter på innsiden

Sjåførene vil mest sannsynlig finne seg godt til rette også i den nye generasjonen Volvo FH. For på innsiden er det mye snacks. Heldigitalt instrumentpanel med fire forskjellige skjermvisninger som måler 12 tommer, oppbevaringsplass med bevegelsessensorstyrt belysning, samt et 9-tommers sidepanel som tilvalg. Dette kan vise infotainment, navigasjonshjelp, transportinformasjon og kameraovervåking.

En slankere og mer ergonomisk girspak gjør det lettere å bevege seg rundt inne i førerhuset, som i seg selv kan individualiseres på langt flere måter gjennom nye tekstiler og fargevalg.

Også basismodellen har den markante grillen. Hele modellrekken får automatiske LED-fjernlys og stabilitetskontroll som standard. Foto: Volvo Trucks Også basismodellen har den markante grillen. Hele modellrekken får automatiske LED-fjernlys og stabilitetskontroll som standard. Foto: Volvo Trucks

Automatisk LED-fjernlys

Designmessig er det utvendig veldig lett å legge merke til den markante grillen, som har noe forskjellig utforming på basismodellen og FH 16. Begge har imidlertid de karakteristiske V-formede frontlyktene, som nå er flyttet utover for å være i flukt med linjen på førerhusdørene. Retningslysene er også flyttet til døren. 

En av de beste nyhetene for øvrige trafikanter, er det adaptive fjernlyset, som man også kjenner fra personbilene. Systemet deaktiverer automatisk utvalgte deler av LED-fjernlyset når lastebilen nærmer seg møtende trafikk eller et annet kjøretøy bakfra. Fjernlyset justeres når kameraet og radaren oppdager andre kjøretøy eller når kameraet oppdager endringer i lysmengden rundt lastebilen.

Sikkerhetsmessig vil nå EBS (elektronisk bremsesystem), som innehar kollisjonsvarsler med full autobrems og elektronisk stabilitetskontroll, komme som standard på samtlige FH-er. Volvo Dynamic Steering, med kjørefeltvarsler og retningsstabilitet, er også tilgjengelig som ekstrautstyr.

Se video av nye Volvo FH under: