NLF

Nyhetsbrev 5. mars

Ikke godt nok

Viseadministrerende direktør Jan-Terje Mentzoni i NLF har denne uken deltatt på en rekke møter i EU. Der fikk han blant annet høre at leder for avdelingen for Landtransportpolitikk, Eddy Liégeois, erkjente at en rekke forhold ikke fungerer godt nok, og at den nye EU-kommisjonen vil ta tak i dette.

Spørsmål om sosial dumping, definisjoner, omfang og tiltak er og kommer til å bli gjenstand for omfattende drøftinger.

Ansvarliggjøring

Ove Holm (DTL) og Søren Hyldstrup Larsen (NLA, NLF og SÅ) er med i en arbeidsgruppe som ble nedsatt av Liaison-komiteen i IRU i oktober. De skal arbeide videre med et forslag om hvordan transportkjøpers ansvar skal reguleres i EU.

Det er særlig behov for å lage et regelverk for tilgang til markedet for speditører. I dag er det slik at hvem som helst kan starte en spedisjonsvirksomhet, og forhandle transporter, mens lastebileierne må forholde seg til et svært omfattende regelverk.
Derfor kan mange av problemene med hensyn til transportkjøpers ansvar løses gjennom et slik regelverk.

Arbeidsgruppen skal også arbeide videre med nye kabotasjeregler for å være forberedt når det eventuelt kommer et forslag fra kommisjonen.

De skal også vurdere en eventuell løyveordning og regulering av markedet for biler under 3,5 tonn og kjørevegsavgifter/Eurovignett/bompenger/rushtidsavgifter.

Møte i Arbeidslivs- og pensjonspolitisk råd (ALPR)

Arbeidstilsynet skal i perioden 2013 - 2016 ha nasjonale satsninger rettet mot spesielt utsatte næringer i arbeidslivet. Disse er valgt på bakgrunn av at deler av næringene har alvorlige og sammensatte arbeidsmiljøutfordringer. En av næringene er transport.
På et møte 3. mars i Arbeidslivs- og pensjonspolitisk råd, hvor arbeidslivets parter møtes, var arbeidet i bransjeprogrammene satt på agendaen. Fra hvert av de tre bransjeprogrammene ble det gitt en kort innledning. For bransjeprogrammet for transport, ble innledningen holdt av NLFs representant Jan-Terje Mentzoni.
I innledningen påpekte han transportbransjens utfordringer og behov for klargjøring av transportkjøpers ansvar i regelverket, samordnede kontroller i regi av et Transportpoliti, og felles innsats for informasjon til vareeiere/bestillere om regelverket.

1,2 millioner kroner i diesel-gevinst

Nistad Transport har spart 125 000 liter diesel på to år. Dette har de klart fordi det er blitt en konkurranse mellom sjåførene om hvem som kan kjøre mest økonomisk.
NLF/If-prosjektet «På riktig side» har vært vesentlig i dette. Ved å senke hastigheten til 80 km/t og ikke presse bilene til det ytterste, har forbruket gått ned, sjåførene har en mindre stresset hverdag, dekkslitasjen er mindre, og det blir lengre mellomrom mellom serviceintervallene.
Dessuten har skadefrekvensen gått ned, samtidig som effektiviten er den samme. Varene kommer like fort frem. En vinn, vinn situasjon.

LES MER OM DETTE I NLF MAGASINET.

Omlegging av årsavgiften

Finansdepartementets foreslår å legge om årsavgiften til en avgift på trafikkforsikringer. NLFs Forbundsstyre har behandlet saken og gitt et høringssvar.
Dette er en kortversjon av svaret:
«Forbundsstyret (FS) slutter seg til forslaget til behandling av høringen om omleggingen av årsavgiften. FS har ingen merknader til forslaget om å erstatte årsavgiften med en avgift på trafikkforsikringer. NLF støtter forslaget om at vektårsavgiften for kjøretøy over 7,5 tonn ikke skal erstattes av en slik forsikringsavgift.»

LES MER HER

Tunnel eller bru?

Forbundsstyret i NLF vil ha bru framfor tunnel som ny kryssing over Oslofjorden.

LES MER HER

Kostnadsindeks kun på nett

Utgivelsesplanen for NLF Magasinet er litt i utakt med Statistisk sentralbyrås publiseringer av kostnadsindeksen for lastebiltransport. Det innebærer at den indeksen vi har anledning til å publisere i NLF Magasinet for blir to måneder gammel. Indeksen vil derfor bli publisert i kortversjon NLFs nettsider, lastebil.no, i tillegg til at den selvfølgelig fortsatt blir sendt til dem som abonnerer.

Mange vil bli rådgiver

Mellom 20-30 personer har søkt den ledige rådgiverstillingen ved NLFs kontor i Bodø. Første intervjurunde starter neste uke, og ansettelsen er trolig avklart i løpet av to til tre uker.

Tips og innspill

Har du forslag til saker kan omtales i NLF Magasinet eller på lastebil.no kan du kontakte Tore Bendiksen eller Stig Odenrud.