NLF

Nyhetsbrev 13. november 2015

På riktig side bytter avdeling!

Fra 1. november er ansvaret for prosjektet «På riktig side» overført fra politikk og stab til Markeds- og informasjonsavdelingen. Det samme er da prosjektleder Jens Olaf Rud.  Prosjektet lever nå side om side med «Venner på veien» og KMV.

Ny kommunikasjonsrådgiver ansatt

Stein Inge Stølen er ansatt i stilling som kommunikasjonsrådgiver i NLF. Han tiltrer stillingen 1. desember. Stølen er 32 år gammel og er bosatt i Oslo.  Stølen er utdannet journalist og har variert bakgrunn fra både trykte medier og eter medier.  Han er mest kjent som programleder i dokumentarserien «Norge på dop» som har gått på TV3 i høst. Tidligere har han gitt ut boken «Biler; Norske favoritter fra gullalderen 1950-1980», vært programleder i tv-satsingen «Panser» på kanalen MAX.  Han har også vært ansatt som multimediejournalist i Aller Medier, der han bl.a. har hatt ansvar for lanseringen av Autofil.no i tillegg til vanlig blodproduksjon.

Stølen blir en del av markeds- og informasjonsavdelingen men skal og være pressekontakt for administrerende direktør og øvrig ledelse i tillegg til å arbeide med myndighetskontakt. En av hans første oppgaver blir å starte arbeidet med å oppdatere forbundets kommunikasjonsstrategi.

Ny journalist ansatt

Jan Harry Svendsen er ansatt som journalist i NLF. Han tiltrer stillingen over nyttår. Svendsen er 44 år gammel, bosatt i Vestby i Akershus og kommer fra stilling som journalist i Norsk Telegrambyrå, NTB.  Fra 2008 – 2014 var han sjefredaktør i bilmagasinet Auto Motor og Sport i Norge, der han hadde både redaktør- og administrativt ansvar for bladet. Han og vært 3 år som reportasjeleder i Aftenposten forbruker, 3 år som journalist i Båtmagasinet samt 5 år som redaksjonssjef og biljournalist i nettstedet DinSide AS.

Svendsen skal arbeide med utgivelse av NLF – Magasinet og publisering på lastebil.no.  Redaktør i NLF-Magasinet vil fra 1. desember være Kjell Olafsrud. Geir A. Mo er som før ansvarlig redaktør for alle NLFs publikasjoner.

Med Stølen og Svendsen på laget har NLF sikret seg to personer med lang og solid erfaring fra mediebransjen, herunder både sosiale medier og nettpublisering. Jan Harry Svendsen har også særs god erfaring fra bil- og samferdselsjournalistikken og kjenner denne delen av bransjen svært godt. Stølens bakgrunn fra å produsere dokumentarprogram for TV vil også NLF få mye nytte og glede av. Vi er svært fornøyd med at begge nå har signert kontrakt med NLF og gleder oss til de er på plass, sier Geir A. Mo.

Populær film

NLF fikk på nytt kreditt når TYAs ny-teksting (til svensk) av filmen om velteprogrammet og vedlagte hefte på engelsk ble fremlagt under NVF Kjøretøy og transporter sitt møte i Karlstad på onsdag. NLF i samarbeid med If tekstet filmen til norsk i 2010. Det er Vicroads i Australia som har laget filmen og programmet som hører til.

Har du ennå ikke sett filmen? Her er den i norsktekstet versjon (fra 2010). Den er ca 10 min lang:

https://www.youtube.com/watch?v=5QPI_YF_H-4

Medlemsundersøkelser

Det blir av og til sendt ut undersøkelser til medlemmene våre på e-mail, og noen ganger kommer de hyppigere enn ellers. I disse dager er den årlige Euroklasse-undersøkelsen nettopp avsluttet, og den årlige Konjunkturundersøkelsen er i ferd med å bli sendt ut.

Vi håper ikke at dere synes det er mye bryderi å få disse mailene, og svare på spørsmålene. Grunnen til at vi gjør dette, er at vi trenger fakta og innsikt for eksempel i hvordan bilparken er sammensatt og endrer seg fra år til år (Euroklasse). Dette er informasjon vi bruker for eksempel når vi snakker om lastebilnæringens miljøpåvirkning og hvilken kraftig forbedring det har vært de siste årene. Dette er noe som ofte er ukjent både for politikere, byråkrater og allmennheten. Det er svært verdifullt at vi for eksempel kan si, med dokumentasjon fra undersøkelsen, at hver fjerde bil nå er Euro VI, at nesten 90 prosent av alle kilometerne som våre medlemmer kjører er med Euro V og VI, og at om tre til fire år er det nesten bare Euro VI som er ute og kjører.

Uten svarene på denne undersøkelsen kunne vi ikke sagt dette. Når vi også kan kombinere disse svarene med å vise (kilde: Volvo) at det fra Euro 0 til Euro V er en 100 ganger forbedring i miljøutslipp (NOx og PM), og en ytterligere seks ganger forbedring fra Euro V til Euro VI, blir det ganske slagkraftige argumenter å komme med. Dette er med på å hjelpe oss slik at politikere, byråkrater og allmennheten kan forstå revolusjonen som har skjedd på norske veier. Derfor en stor takk til dere som svarte på undersøkelsen, og så håper vi at enda flere kommer med neste år.

Konjunkturundersøkelsen er viktig for å få deres mening om tilstanden i deres bedrift og bransjen. Vi lager en rapport om resultatene, og sender den ut til medlemmene og andre som er interessert i dette. Dette er en litt større undersøkelse, men vi håper det ikke skremmer dere fra å sende inn svarene. Det er så viktig å få vite hvordan dere har det, og hvordan dere ser på framtida – derfor håper vi at dere kan bruke 10-15 minutter på å svare.