NLF

Nyhetsbrev 23. oktober 2014

Dette nyhetsbrevet fra NLF sentralt inneholder nytt i perioden 9. – 23. oktober. Nyhetsbrevet sendes direkte til alle medlemmer i NLF som står oppført i medlemsregisteret med en epostadresse, samt alle ansatte i NLFs administrasjon sentralt og alle region-/distriktssjefer.

Oslo Motorshow
Over 30.000 bilinteresserte besøkte i år Oslo Motorshow på Lillestrøm. NLF var representert med en stor stand sammen med Sotin, Telenor og Dekkmann.Mange medlemmer og andre interesserte var innom i løpet av disse tre dagene. I tillegg til en hyggelig lastebilprat hadde NLF aktiviteter som kjettingpålegging, kjøring i simulator og quiz på programmet. Generelt får vi mange positive tilbakemeldinger på at NLF er til stede på denne type arenaer.

Transport & Logistikk
Transport & Logistikk-messa ble avholdt 20.–21. oktober på Gardermoen, Clarion Hotel & Congress. NLF hadde egen stand der med et «politisk» mannskap for å prate og diskutere med andre interesseorganisasjoner, leverandører osv. Mange spennende foredrag fant sted. Geir A. Mo holdt foredrag på tirsdag om hindringer for intermodalitet, og deltok deretter i en debatt om intermodalitet – jernbane, vei og havn. Den debatten var atskillig mer spennende enn den politiske samferdselsdebatten som avsluttet messa. Den ble for det meste preget av samferdselsministeren som kranglet med samferdselspolitikere om hvem som hadde gjort/gjør mest på området...

Høring i Finanskomiteen
Mandag var det høring vedrørende statsbudsjettet i Finanskomiteen. At registreringsplikten i mva-registeret må være omsetningsuavhengig, mer ressurser må settes av til kontroller, transportpoliti må på plass og bombrikke må forhåndsbetales var krav som NLF fremmet her. Det kan også nevnes at komiteen ble overrasket over hvor mye utenlandske transportører faktisk skylder i bompenger, basert på NLFs anslag på 225 mill.

Møte i Tariffutvalget 18. november
Sentralt i NLFs arbeidsgiverarbeid står Tariffutvalget. Medlemmer fra alle regioner er representert i utvalget. På møtet i november tas følgende tema opp:

  • Mål for NLF Arbeidsgiver framover
  • Hva er nytt i Godsoverenskomsten 2014–2016 – den sentrale tariffavtalen for lastebilnæringen?
  • Utkast til ny informasjonstrykksak for medlemmene av NLF Arbeidsgiver
  • Temaer på Tariffkonferansen 2015
  • Mellomårsoppgjøret 2015 – lokale lønnsforhandlinger

Har du synspunkter og ideer til nevnte temaer? Send en e-post til Olav G. Hermansen – ogh@lastebil.no innen 4. november.

Treparts bransjeprogram transport
Arbeidstilsynet har ansvaret for å lede arbeidet med et treparts bransjeprogram for transport som ble etablert mellom partene i arbeidslivet og myndighetene våren 2013. Programmet skal følge utviklingen i transportbransjen og arbeide for å øke seriøsiteten og motvirke sosial dumping. Det skal utarbeides tiltak og gjøres en innsats som i en tidsramme på 3–5 år skal føre til varige forbedringer. Fafo og TØI holder på med en rapport om arbeidsforhold i vegsektoren. Den skal presenteres på en konferanse i januar 2015. Parallelt har Geelmuyden Kiese fått i oppdrag å lage en kommunikasjonsstrategi for arbeidet. Fra NLF er Jan-Terje Mentzoni oppnevnt som representant. I arbeidet med kommunikasjonsstrategien deltar også Kari Brun Ågotnes fra NLF. Det vil bli informert jevnlig om bransjeprogrammet både på NLFs nettsider og i NLFs nyhetsbrev.

Bompengeunndragelser
Ulike tall brukes vedrørende hvor mye utenlandske transportører skylder den norske stat i bompenger. Derfor bør vi i NLF bruke samme tall utad, og anslaget vi skal bruke, er NOK 225 mill. Dette kan forsvares ut fra følgende:

  • Det ble betalt 8,3 mrd i bompenger i 2013
  • 972 000 lastebiler passerte grensen samme år (Vegvesenet)
  • Om norske og utenlandske lastebiler i snitt har samme fyllingsgrad, kan vi snilt forutsette en utenlandsandel på 70 % (SSB). Det gir ca. 680 000 inngående grensepasseringer av utenlandske lastebiler per år.
  • I snitt 500,-  i bompenger per tur (tilsvarer 3-4 passeringer samlet tur og retur)
  • Ut fra statens egne utsagn om at 2 av 3 utenlandske transportører ikke betaler bompenger: NOK 225 mill

Geir A. Mo og Kjell Olafsrud har hatt møte med Statoil som snart er klar med et komplett system for bomadministrasjon. Det vil sikre rabatter og betalingsløsning. Statoil er nå den tredje aktøren på markedet med en betalingsløsning som fungerer. Samferdselsdepartementet påstår likevel at det ikke er teknisk mulig nå med en løsning med forhåndsbetalt brikke med betalingskort, forskudd eller garanti...

Dieseltyveri
Salget av dieseltyverialarmen Safe4truck har begynt å ta av. Nettstedet MPX.no melder om stadig flere interessenter; de får mange forespørsler og bestillinger fra både medlemmer og ikke-medlemmer. Alarmen vekker oppsikt da bransjen forstår at den er et effektivt redskap til å forebygge kriminalitet og sørge for en tryggere hverdag for sjåførene.

Det er «anmeldt» 16 dieseltyverier på NLFs nettside i løpet av fire uker. Bare tre av disse er meldt til politiet. De viser imidlertid at tyveriene foregår over hele landet, og minner om viktigheten av å sikre de verdiene man har. Og vi oppfordrer igjen: Skulle du være så uheldig å oppleve dieseltyveri, gå på lastebil.no og anmeld tyveriet der. NLF er så avhengig av tall/fakta!

NLF i media
Det har fortsatt vært mye oppmerksomhet og forespørsler rundt NLFs bombrikkeaksjon. En oppfølging ble gjort ved at kommunikasjonssjefen sendte ut et forslag til leserinnlegg som kunne brukes regionalt og lokalt. Der hvor teksten ble benyttet aktivt, var uttellingen god; både som leserinnlegg og ved at temaet ble berørt i redaksjonelle ledere. Kristiansands avis, Fædrelandsvennen, Hamar Arbeiderblad, Ringsaker blad, GD og Helgelendingen var noen medier som tok opp saken. Geir A. Mo har de siste ukene vært brukt som politisk ekspert i Dagbladet, noe som har gitt oss flere oppslag. Det litauiske transportselskapet som er svartelistet hos Fjord 1 pga. manglende betalinger har også avstedkommet flere intervjuer.

Samarbeid med Utvalgte spisesteder
NLF har inngått avtale med kjeden Utvalgte spisesteder. Dette er vegkroer som finnes en rekke steder i landet. Med NLF-kortet på en av disse kroene får dere 15 prosent rabatt på middagen. I tillegg er hver 10. middag gratis.
Utvalgte spisesteder hadde 14. oktober en samling i Alvdal hvor NLFs regionsjef i Hedmark og Oppland, Guttorm Tysnes, orienterte om medlemmenes behov og ønsker. Utvalgte spisesteder ønsket også innspill om hva de kan gjøre bedre for at våre sjåfører skal trives på vegkroene deres. Sjekk ut Utvalgte spisesteder

Har du innspill til lastebil.no vedrørende f.eks. arrangementer, faktabank, ordlisten e.l. er rette person å kontakte Adnan.
Innspill til nyhetsbrevet, nyheter til lastebil.no eller saker som bør omtales i medlemsbladet? Send en e-post til Kari, Tore eller Stig.

Hilsen NLF
v/ Kari Brun Ågotnes