NLF

Nyhetsbrev 8. desember 2014

(Sendt ut på nytt på grunn av feil i lenker i forrige sending)

NLF-Magasinet

Årets siste utgave av NLF-Magasinet er på tur ut, og de fleste vil ha det i postkassen denne uka.
Hovedsaken denne gangen er «Norgesbrikken» fra Statoil. Du kan også lese mer om dette litt lenger ned på denne siden.

Etter at magasinet gikk i trykken har det kommer fram tall fra Statens vegvesen som tyder på at 50-60.000 kjøretøy over 3,5 tonn i Norge ikke har bombrikke. I tillegg kommer kjøretøy tilhørende utenlandske transportørter. Det betyr at det er mange som kommer til å få det veldig travelt de kommende ukene.

Klikk her for å bestille Norgesbrikken, eller ring Statoil på tlf.nr. 22 96 25 00.
Vær oppmerksom på at brikken ikke er tilgjengelig på Statoils stasjoner rundt omkring i landet.

Siste om vinterdekk-kravet

Fra nyttår innføres også kravet om vinterdekk på alle tunge kjøretøy i Norge:

«Bil og tilhenger til bil som hver har tillatt totalvekt over 3.5 tonn, skal ha vinterdekk på alle aksler under kjøring på offentlig veg fra og med den 15. november til og med den 31. mars».

Det har vært litt usikkerhet om overgangsordninger og hvilke dekkdimensjoner som finnes.
Klikk her for å få siste informasjon fra Statens vegvesen.

Ny «løyve-sjef»

Fra 2015 blir det endringer i organiseringen av løyvemyndigheten for godstransport- og turvognløyver og i selve løyveordningen. De enkelte fylkeskommuner vil ikke lenger ha ansvar for dette.
Søknader levert innen 15. desember blir behandlet etter gammel ordning.  Den nye ordning er mer omfattende, og søker må sette seg inn i nye kravene til dokumentasjon

Løyvesøknadene skal fra 1.januar 2015 sendes til:
Statens vegvesen - Region vest
Nasjonal Transportløyveseksjon
Askedalen 4
6863 Leikanger

Det er lurt å være tidlig ute – og å være sikker på at de nødvendige papirene er riktig utfylt.
NLF har fått signaler på at behandlingstiden kan være lenger enn tidligere, spesielt i overgangsfasen.

Les mer på Statens vegvesens nettsider, eller ring dem på telefon 02030 hvis du har spørsmål.

Kabotasjegrep i Sverige

Svenskene strammer til virkemidlene mot juks, og fra 1. januar 2015 er gebyret for ulovlig kabotasjekjøring 40.000 kroner.

Tariffutvalget spurte

Hva vil du med NLF Arbeidsgiver? spurte NLFs tariffutvalg.
21. november fikk NLF-bedrifter med tariffavtale et spørreskjema på e-post. I undersøkelsen spurte vi om deg og din bedrift – som har tariffavtale – både om dine erfaringer med NLF Arbeidsgiver, og om dine ønsker framover.
Svarfristen gikk ut 3. desember, og vi kommer tilbake med resultatet av undersøkelsen.

Norgesbrikken er ute

Innen 1. januar 2015 må alle kjøretøy over 3,5 tonn ha bombrikke i Norge. Kravet innebærer at også de som ikke kjører i områder med bomstasjoner må ha brikken.Det ble bestemt i Statsråd 10. oktober i år.
NLF har inngått en avtale med Statoil som gir medlemmene spesialrabatt.
Det er Statoil som administrerer hele ordningen.

Fakta om Norgesbrikken:

  • Hvis et NLF-medlem ikke er Statoilkunde, må det først etableres et kundeforhold.
  • Brikken må bestilles fra Statoil via statoil.no, brev eller ved å ringe tlf.nr. 22 96 25 00.
  • Brikken er ikke tilgjengelig på selskapets stasjoner.
  • Med Norgesbrikken oppnås maksimal rabatt hos hvert enkelt bomselskap, samt Svinesund, og kan brukes på Øresunds- og Storebæltsbroen.
  • Forhåndsbetaling til de enkelte bomselskapene håndteres av Statoil Fuel & Retail.  Bedriftene betaler derfor ikke noe forskudd.
  • Det er også mulig å bruke brikke fra for eksempel Autopass, og Fjellinjen, eller skaffe seg en der.

Se også mer informasjon på www.statoileuropecard.com og www.routex.com

Sterk vekst i Euro VI-motorer

Mange NLFs medlemmer har skaffet seg nye biler med den moderne og miljøvennlige Euro VI motoren «under panseret».
Mens det i fjor var bare 1% av NLFs medlemsmasse som hadde slike biler i stallen, er det nå 11%.
Det viser foreløpige tall i en medlemsundersøkelse i NLF der 800 medlemmer har svart.
Har du spørsmål om undersøkelsen kan du kontakte Thorleif Foss på hovedkontoret.
Dette er hovedtallene:

Euro-klasse Registrert  2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014
Euro 0 Før 1. oktober 93 4 % 2 % 2 % 2 % 2 % 1 % 1 % 1 % 1 %
Euro I 01.okt.93 5 % 4 % 2 % 3 % 2 % 2 % 1 % 1 % 1 %
Euro II 01.okt.96 23 % 17 % 8 % 6 % 5 % 4 % 3 % 2 % 2 %
Euro III 01.okt.01 65 % 47 % 34 % 31 % 24 % 18 % 13 % 11 % 8 %
Euro IV 01.okt.06 3 % 27 % 45 % 48 % 43 % 39 % 36 % 26 % 21 %
Euro V 01.okt.09 0 % 3 % 8 % 11 % 24 % 36 % 45 % 58 % 56 %
Euro VI 01.jan.14 - - - - - - 1 % 1 % 11 %

Dette betyr at hele 67 % av bilbestanden har de to nyeste Euro-klassene. De to mest moderne og miljøvennlige Euro-klassene står for hele 77 % kjørte kilometer.
Vi kommer tilbake med ytterligere informasjon når hele undersøkelsen er bearbeidet.

Vinn en iPhone

Har du lyst på en ny iPhone 6? Da bør du delta i NLFs Julequiz. Spørsmål og svarskjema finner du her.

Nye nummer

Dette er de nye telefonnumrene i NLF:

  • Sentralbord:          415 44 100
  • Pressevakt:           415 44 200 
  • Advokatene:         415 44 300
  • Kollegahjelp:        415 44 400

Innspill

Har du innspill til lastebil.no vedrørende f.eks. arrangementer, faktabank, ordlisten eller lignende er rette person å kontakte Adnan Qasim.
Har du innspill til nyhetsbrevet, nyheter til lastebil.no eller saker som bør omtales i NLF-Magasinet?
Send en e-post til Tore Bendiksen eller Stig Odenrud.

Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund