Sikring av last
Andre nyttige linker:
Figur 1: Veitrafikkulykker med personskade, etter skadegrad fra 2001 til 2013. Kilde: SSB.
Illustrasjoner/grafikk:NLF Faktabanken
Figur 2: Ulykkesrisiko til lastebiler fra ulike land (personskade per million kjørte kilometer). Undersøkelsen bygger på data fra perioden 2007—2012.Kilde: TØI
Om data: TØI har kun regnet ulykker med personskader i denne undersøkelse og det kombinert med tallmateriale fra EUROstat.
Figur 3: Innblandede vogntog i veitrafikkulykker med personskade, etter ulykkestype 2011—2013. Kilde SSB.
Illustrasjoner/grafikk:NLF Faktabanken
Tabell 1: Innblandede kjøretøy i veitrafikkulykker med personskade, etter kjøretype, mellom 2012—2013 og endring i prosent. Kilde: SSB.
Illustrasjoner/grafikk:NLF Faktabanken
Figur 4: Innblandede kjøretøy i veitrafikkulykker med personskade, etter kjøretøytype i 2013. Kilde: SSB.
Illustrasjoner/grafikk:NLF Faktabanken
Legg merke til at personbil ikke er inkludert i diagrammet ovenfor, som utgjør 76 % eller 7 157 av totale veitrafikkulykker.
Figur 5: Lastebil innblandet i veitrafikkulykker totalt med personskade, etter dekktype, i 2011, 2012 og 2013. Kilde: SSB.
Illustrasjoner/grafikk:NLF Faktabanken
Figur 6: Antall drepte i trafikken, etter region i 2012 og 2013. Kilde: SSB.
Illustrasjoner/grafikk:NLF Faktabanken
Figur 7: Gjennomsnittlig antall drepte og hardt skadde pr år i perioden 2007- 2010 fordelt på vegkategori og ulykkestype. (Vegdirektoratet, 2012).
Figur 8: Oversikt over kunnskap om virkning av øvrige typer kjøretøyteknologi og utstyr. (Vegdirektoratet, 2012).
Veibredder og tunge kjøretøy.
Revisjon av Riksregulativ for ferjetakster 2013, høringsuttalelse fra Norges Lastebileier-Forbund.
Forslag til Nasjonal transportplan 2014-2023 høringsuttalelse fra Norges Lastebileier-Forbund.
Forespørsel om møte vedrørende uttalelser om trafikksikkerhet og lastebiler.
Oslofjordtunnelen må åpnes for single laste biler.
Piggdekk på tunge kjøretøy.
Statsbudsjettet 2012-godstransport på riksveger.
Kontroll av bremser.
Riksrevisjonen. (2012, Januar 17). Riksrevisjonens kontroll med forvaltningen av statlige selskaper. Hentet fra http://www.riksrevisjonen.no/Rapporter/Documents/2011-2012/Dokumentbase_3_2_2011_2012.pdf
SSB. (2012, Oktober 4). Hentet fra https://www.ssb.no/statistikkbanken/SelectVarVal/saveselections.asp
SSB. (2012, Oktober 4). Mer penger til vei - færre drepte i trafikken. Hentet fra http://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/sv_statres/aar/2012-10-04#content
SSB. (2013, Juni 17). Hentet fra https://www.ssb.no/statistikkbanken/SelectVarVal/saveselections.asp
SSB. (2013, April 24). Økte kostnader for veganlegg. Hentet fra http://www.ssb.no/priser-og-prisindekser/statistikker/bkianl/kvartal
Statistisk sentralbyrå. (2013, Mai 28). Veitrafikkulykker med personskade, endelige årstall, 2012. Hentet fra https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/vtuaar/aar/2013-05-28
Vegdirektoratet. (2012, Mai). Null drepte og null hardt skadde - Fra visjon mot virkelighet. Hentet fra http://www.vegvesen.no/Fag/Publikasjoner/Publikasjoner/Statens+vegvesens+rapporter/_attachment/343021?_ts=1379830f798&fast_title=Null+drepte+og+null+hardt+skadde+-+Fra+visjon+mot+virkelighet.pdf