NLF

Påskenytt!

Ferdig med første kvartal - klar for det neste

Her går det unna! Ikke før var vi ferdig med ett Coronaår, så går vi i gang med et nytt. Skjønt, både Erna, Nakstad og journalistene i ALLE landets aviser frykter at vi vil være mer eller mindre gjennom det verste i løpet av sommeren. Da vil, slik det ser ut nå, Erna gå inn i den kjedelige opposisjonstilværelsen på Stortinget, Nakstad igjen bli veldig ASSISTERENDE helsedirektør og journalistene må slippe taket i forsidene om hjernedøde nordmenn som rømmer fra karantenehotell. Igjen må sidene fylles av pensjonister på busstur til Strømstad, samt at influensasesongen står for tur.  Nuvel, i skrivende stund er R-tallet 0.7 i Oslo, ca 1.0 for landet, men igjen skyhøyt på Vestlandet. Vår oppfordring er som før, hold deg unna Granca, vask hendene, hold avstand og bruk gjerne et kledelig munnbind, hvis du MÅ i butikken.

En rask ringerunde til medlemsbedrifter i NLF region 1, forteller at starten på 2021 ble litt tregere enn normalt, men at mars er i ferd med å rette opp inntrykket. Enkelte sliter med Oslo kommunes testkrav for å levere varer til byens mange byggeplasser. EN ting er at kommunen vil ha kontroll på smitten i byen, noe annet er at det skaper problemer for mindre transportører når nærmeste teststasjon, som tar i mot folk uten symptomer, ligger "milevis" unna hovedstaden. Litt satt på spissen. Kanskje burde Oslos byråd i stedet innført testkrav for alle som bor i de bydelene som vedvarende har den høyeste smittetrenden? Obligatorisk testing hver 7.dag. Ved negativ test så går du fritt omkring, ved positivt resultat, eller ved testnekt, da er du "nekta adgang". Uansett, været blir varmere, dagene lengre og stikket kommer nærmere. Dette bør gå bra - til slutt.

Årsmøtet i NLF Østfold

I fjor reiste over 120 fylkesårsmøtedeltakere i NLF Østfold glade og fornøyde hjem fra et vellykket, fysisk møte i Strømstad. Dagen etter stengte Erna Solberg landet på ubestemt tid. I år lå det an til et Teamsmøte også i Østfold, men akkurat den lørdagen som var avsatt til årsmøte, stakk solen frem og åpnet for fysisk møte. Smittetrykket var under kritisk punkt den 6.mars og noen og tyve delegater møtte hverandre i Hotell City i Fredrikstad. Det ble tidenes kjappeste fysiske fylkesårsmøte, men de som turte, fikk også en lunsjtallerken til slutt. For øvrig ble Erik Graarud gjenvalgt som fylkesleder med Per Esben Kristiansen som nestleder, også han gjenvalgt. Det samme gjaldt for de øvrige fylkesstyremedlemmene. Det ble vedtatt å sende følgende forslag til behandling på NLFs landsmøte i juni:

 

"NLF har ingen plikt til å godkjenne nye søknader om medlemskap."

 «Ved opptak av nye medlemmer/medlemsbedrifter i NLF, skal fylkesstyret og/eller lokalavdelingsstyret ha uttalerett».

Forslaget ble enstemmig vedtatt og er sendt NLFs forbundsstyre.

Fylkesårsmøte i NLF Oslo & Akershus

Uken etter nedstengingen i fjor gjennomførte NLF Oslo & Akershus sitt aller første fylkesårsmøte på nett. Vi håpet det skulle bli det siste, men dessverre satt det lille Kinaviruset en effektiv stopper for fysisk møte også i år. Delegater og styremedlemmer er imidlertid blitt drevne Teamsbrukere og det var kun en delegat som ble rammet av teknologiproblemer. Fylkesleder Nicolai Jakhelln sto for en eksemplarisk møteledelse og det hele var unnagjort på snaue to timer. 5 av 6 lokalforeninger ønsker å fusjonere med hverandre,- Oslo går sammen med Asker & Bærum, Lillestrøm går sammen med Øvre Romerike og Aurskog-Høland, mens Follo velger å stå helt på egne ben. For å sikre at store lokalforeninger får en rettferdig representasjon på fylkesårsmøtet, fremmet fylkesstyret, initiert av Lillestrøm, et forslag til ny delegatberegning. Dette forslaget må vedtas på landsmøtet og det er innsendt til forbundsstyret som forslag. Forslaget ble enstemmig vedtatt og følger her:

FORSLAG TIL VEDTEKTSENDRING – DELEGATBEREGNING TIL FYLKESÅRSMØTER

 

NLF er i endring og NLF Oslo & Akershus tror vi i fremtiden vil se færre, men større og sterkere lokalavdelinger/lokalforeninger. Når lokalforeninger slår seg sammen, må sikre en god demokratisk innflytelse for medlemmene. Blant annet blir det viktig å sikre at antallet delegater til fylkesårsmøtene, speiler lokalforeningens størrelse og styrke. Med dagens vedtekter vil store lokalforeninger komme svært uheldig ut.

 

NLF Oslo & Akershus fremmer derfor følgende forslag til endring i NLFs vedtekter §7 B:

 

Lokalavdelingene har rett til å velge representanter til fylkes-/regionårsmøtet som følger:

  • 1 representant for 1 – 10 bedriftsmedlemmer
  • 2 representanter for 11 – 20 bedriftsmedlemmer
  • 3 representanter for 21 – 35 bedriftsmedlemmer
  • 4 representanter for 36 – 50 bedriftsmedlemmer
  • 5 representanter for 51 – 65 bedriftsmedlemmer
  • 6 representanter for 66 – 80 bedriftsmedlemmer ogsåvidere…………

 

 

Dette forslaget sikrer større lokalforeninger en demokratisk og forholdsmessig innflytelse på fylkes -/regionårsmøtet. Vi har i tillegg sett til mandatberegningen til landsmøtet og forsøkt å legge tilsvarende prinsipper til grunn.

Gratis på Svinesund!

15,mars ble det gratis! Ikke øl, ikke vin, ikke tobakk, men passering over Svinesundbroen! Pessimistiske svensker trodde aldri denne broen kunne finansieres med bompenger. I Sverige driver de nemlig med noe så dumt som å la staten bygge motorveier UTEN bompenger. Men i Norge deler vi på alt, ikke minst utgifter. Ikke nok med at vi har betalt villig vekk for å kjøre på "ny" bro, den er betalt ned før tiden. Nå som svenskene har sett at folk betaler og betaler, så kanskje de har lært at de kan slutte og bygge motorveier uten bompenger de også. Det er jo bare sløsing med folks skattepenger! Men altså, nå kjører du bompengefritt over Svinesund.

FV 109 mellom Råbekken og Sarpsborg må ned 1.8 mrd kroner

Flere husker sikkert at vi omtalte FV 109 i 2019 og i 2020. Planene for ny vei med sykkelveier, under- og overganger og hele pakken, lå klar. Men så klinket tidligere Fr.P-statsråd Jon Georg Dale til med krav om 20% egenbetaling, noe som ville bety 800 millioner kroner ut av budsjettet til Viken fylkeskommune. Samferdselsråd Olav Skinnes fra SP, svarte ganske enkelt at så mye penger har ikke fylket og der stoppet saken opp. Helt til nå. Nå har styringsgruppen for FV 109-prosjektet kommet opp med forslag som kan gjøre veien 1.8 milliarder kroner rimeligere. Man fjerner litt sykkelvei, nedskalerer Rolvsøy bro og så blir det hele mye billigere. Veien kan også bygges i flere etapper, slik at man, som vanlig er i Norge, utsetter problemet til det blir gigantisk nok til å måtte løses. Det positive er at det skjer noe i Nedre Glomma-området.

Går mot avvikling av bommene i Østfold

Vegdirektoratet vurderer om man kan slutte med bompengeinnkreving på E-18, E-6 og sideveiene til disse hovedtraseene i løpet av 2021. I 2016 ble det sagt at dette skulle skje i årsskiftet 2020/21, men pga sterk trafikknedgang i coronaåret 2020, så er avviklingen utsatt. Det jobbes imidlertid med en plan om å avvikle i løpet av 2021, melder Vegdirektoratet.

E-18 fra Retvet til Vinterbro sikret i NTP

Noen ganger, når Norge skal bygge vei, så velger vi å utsette det vanskeligste til slutt. Det er historien om det store nordiske veiprosjektet mellom Stockholm, Gøteborg, Oslo. Svenskene gjorde seg, som vanlig, raskt ferdig til Riksgrensen. Norge lukket øynene for problemene frem mot Vinterbro og satte i gang fra Riksgrensen til tidligere Akershus fylkesgrense. Det gikk fint. Så måtte man åpne øynene og ta tak i ekspropriasjon av mark, inngå avtaler med bønder og andre eiendomsbesittere og ikke minst starte diskusjonen med to kommuner langs veien. Gjett om sånt tar tid? For noen måneder siden stoppet hele greia helt opp. De som måtte avstå eiendom var fornøyd og ville ha slutt på usikkerheten, men kommunene Nordre Follo og Ås, ville diskutere videre med SVV om bompenger og trafikkbelastningene på lokale veier. Enden på visa ble at flertallet i formannskapet i begge kommunene stemte hele pakken ned og da var jo ikke prosjektet finansiert. Dette til tross for en statlig finansiering på godt over 60%. Europavei 18 ville fortsatt være en to-felts landevei fra Retvet til Vinterbro. Men nå kan stortingsrepresentant og tidligere ordfører i (nå fusjonerte) Ski kommune, Tine Linnestad (H) fortelle, at regjeringen legger inn 1.8 mrd kroner i første del av NTP. Dermed begynner man å bygge veien i 2023 og kommunene Ås og Nordre Follo (tidligere Oppegård og Ski) må bli enig med SVV. Vi kan takke iherdig innsats fra flere stortingspolitikere i Akershus og Østfold for at regjeringen går inn med enda mer penger i dette viktige veiprosjektet.

Byråd Berg (MDG) vil ha kraftig økning i bompengene

Oslos miljøbyråd, Lan Marie N. Berg, vil ha kraftig økning i bompengesatsene i byene. Dette forslaget var oppe på landsmøtet til MDG nå nylig og kan få store konsekvenser også for transportbransjen. Vi sitter ikke og ni-stirrer på voteringene fra MDGs landsmøte, så vi kan ikke si bombesikkert at forslaget ble vedtatt, men det ville overaske oss stort om det ikke skled gjennom som kniv i varmt smør. Bergs argumentasjon er at bompengene må økes kraftig hvis vi skal klare å få klimagassutslippene ned. Nettavisen antyder en økning opp mot 100.- kroner for privatbiler og vi kan jo se for oss hva det vil koste å levere varer til byens innbyggere med lastebil. I dagens politiske meningsmåling (NrK) er MDG og eller Rødt (ml) på vippen i Stortinget. Blir spennende for vår næring denne høsten.

Hauge bro, FV112, ved Solli fortsatt stengt i 2 uker

Vedlikeholdsarbeider på broen gjør at ett kjørefelt er stengt fra 15.mars. Dette fortsetter i inntil 2 uker til, men det er mulig å passere mens arbeidene pågår. De som ennå ikke har funnet alternative ruter, bør vurdere det nå. Særlig tunge lastebiler kan føre til rystelser i broen mens SVV jobber og det er lite heldig, opplyser byggeleder Amanj Sheiki i Viken fylkeskommune.

NTP i vår region - ganske bra

NTP, eller norsk transportplan, er det statlige planverket alle vet aldri blir noe av. Vekslende Stortingsflertall strør om seg med hundrevis av millioner kroner, uten at det stopper klagingen fra alle dem som aldri får nok. En grunn til alt bråket og alle klagene, uansett om beløpet nå er over 1000-milliarder kroner, er at alle vet at disse planene aldri blir gjennomført som planlagt. Derfor snakker alle med utestemme, hele tiden, og tviholder på de kronene man har fått tak i. Det er som med italienske trafikkregler, det som ligger i andre del av NTP, er kun veiledende! For vår region er imidlertid årets NTP ikke så aller verst. Ny Glommakrysning ved Fetsund er inne, ferdigstillelsen av E-18 Retvet til Vinterbro likeså. Videre er det fullt trykk på RV 19 i Moss, nytt hull i Oslofjordtunnelen og fullføring av strekningen Bjørum-Skaret på E-16. E-18 vestover gjennom Bærum er i gang, selv om dette ikke er strekningen vi ville prioritert først. Det vi stusser over er blant annet følgende: Det er ikke laget noen planer for samferdselsprosjektene i Nedre Glomma-regionen. Her er det flere viktige prosjekter som må gjennomføres. Ny Sarpebru, ny FV 109 over Rolvsøy og ny Fredrikstad/Glomma-bro for å nevne noe. Et annet og svært viktig prosjekt vi savner er jo en ny Ring 4 rundt Oslo. NLF region 1 deltok i 2019 i et KVU-prosjekt som skulle se på en ny avlastningsvei rundt hovedstaden. Alle deltakerne, bortsett fra SVV, trodde dette var en utredning som reelt skulle se på mulighetene for en fullverdig ringveiløsning. Vi studerte en rekke alternativer og flere av dem var meget interessante. Enden på visa ble imidlertid en bitteliten "krøttersti" som kan ta av for det verste, hvis Oslo må stenge trafikken en liten periode. Det vi ønsker oss er en helhetlig løsning fra Vestfold over fjorden, inn på RV 19 i Moss, videre på FV 120/(22) opp til Lillestrøm og derfra inn på E-6 eller RV4. Denne helt nødvendige planen mangler fullstendig i Norsk transportplan.

Litt fremgang for modulvogntog

Etter at Vegdirektoratet gjorde sitt og åpnet alle Europa- og riksveier, som er åpne for tømmervogntog med 60 tonn og 24 meter, også for modulvogntog klasse 1 og 2, så begynte vi å se litt lysere på modulvogntogfremtiden. VD ga til og med fylkene beskjed om at de måtte gi direktoratet beskjed om hvilke fylkesveier de IKKE ville åpne innen en gang i desember 2020. Skjedde det noe? Ja. Viken fylkeskommune forlangte utsatt frist for dette arbeidet. De hadde bare visst om prosjektet i noen få år og ingen kan vel forvente at en hel fylkeskommune skal snu seg rundt og levere bare i løpet av noen måneder?! Så vi ba om et møte med fylkeskommunens samferdselsavdeling. NLF Oslo & Vikens krav var (og er fremdeles) at fylket skal åpne alle veier som er åpnet for tømmervogntog, 24 meter og 60 tonn. Møtet med fylkeskommunen gikk med til å rive og dra i et tau en god stund, før vi ble enig om at vi i NLF må hjelpe dem litt på veien. Vi har derfor sendt inn en lang liste over strekninger i Viken, som vi krever blir åpnet med en gang. Nå sitter, håper vi, fylkeskommunen og jobber med våre krav og så skal vi møtes igjen i juni for å bli enig om fremdriften.

Bastø Electric - ingen spøk

Det er en del snakk om elektriske lastebiler om dagen og det dukker stadig flere opp av dem. En gang i fremtiden blir de sikkert brukbare til å frakte gods på store vogntog også, uten å kortslutte et middels svensk tettsted . Men på sjøen virker det. Bastøfergene har planer om å ha tre elektriske ferger i drift i løpet av 2022 og adm.direktør i Bastø-Fosen, Øyvind Lund, forteller at når ladestasjonen i Moss også står klar, så blir hele overfarten 100% elektrisk. Det betyr at 75% av alle avgangene blir elektriske OG at Bastøfergen har redusert sitt klimautslipp med ca 75% fra februar 2022. I følge Lund er reduksjonen av CO2 på circa 17.000 tonn i året! og rederiet sparer rundt 6 millioner liter diesel per år. At en stor bilferge i Norges mest trafikkerte fergesamband blir elektrifisert gir grunn til ettertanke. En spennende ettertanke........

Magnus Steigedal jhy direktør i Vegtilsynet

Veitilsynet skal arbeide for at SVV og Nye Veier AS ivaretar kravene til sikkerhet i riksveiinfrastrukturen. Tilsynet skal være faglig sterkt og de skal sette sikkerheten til alle so  ferdes på våre veier i høysetet. Magnus Steigedal, som nylig ble ansatt som direktør i VT, er 41 år gammel og har jobbet som revisor, finanscontroller, IT-ingeniør og rådmann.

Riksveinettet råtner på rot

En dårlig nyhet kan ikke varsles for ofte. Det er mulig vi har skrevet om dette tidligere, men "nyheten" er så dårlig at den fortjener å gjentas noen ganger. Jan Nørstegård og Fredrik Moen ved drift- og vedlikeholdsseksjonen i SVV Øst har jobbet med veivedlikehold i 45 år og de er klar i sin dom: det lavtrafikkerte riksveinettet råtner på rot! Trafikkbelastningen på dette nettet var ikke dimensjonert for å ta i mot den trafikkmengden vi ser nå og både Moen, Nørstegård med flere i SVV advarer mot at det såkalt lavtrafikkerte riks- og fylkesveinettet synger på siste verset. Til tross for over 1000 milliarder kroner lagt inn i NTP, må nå vekslende Stortingsflertall lide for sin unnfallenhet i veivedlikeholdet her i landet. Snart sier det stopp og da får MDG rett uten å ha flertall. Vi må kanskje bære og sykle godet rundt i landet, siden veinettet ikke tåler kjøretøy.

Ønsker alle en riktig god påske!