Mye bra i NTP Men skivebom når det gjelder E6

Publisert 30.12.13

4 felts E6 stopper i Brumunddal. Dermed blir en av landets viktigste gjennomfartsveger et nytt eksempel på klattvis og delt vegutbygging i Norge. Innlandet mister en mulighet til å styrke bo- og arbeidssmarkedet rundt Mjøsa. Dette var den store skuffelsen da NTP ble lagt fram fredag.

Her er pressemeldingen fra Vegforum Innlandet:

Hedmark

E6

Tålmodigheten var nesten slutt – det var derfor bra at Åkersvika-løsningen nå er på plass. Forsinkelsen dette har medført kan med ekstra innsats fra Statens Vegvesen og utbyggerne forhåpentligvis tas igjen. Det er svært uheldig at 4-feltsutbyggingen stopper i Brumunddal. Innlandet mister noe av mulighetene for et enda bedre og mer sammenvevd bo- og arbeidsregion knyttet til Mjøsbyene. Med den kraftige veksten som er i planen, må det være mulig å få med sammenhengende utbygging. Staten, bilistene og bedriftene sparer både tid og penger ved en slik utbygging. Da midtdeleren ble satt opp på E6 i Ringsaker, ble det lovet at dette ikke skulle føre til forsinkelser i 4-feltsutbyggingen. Vi konstaterer at løftet er brutt.

 

 

E16

Vegforum Innlandet har lenge krevd at det skal bli 4-felt mellom Oslo og Kongsvinger. Det er gledelig at utbyggingen er i gang igjen, men det må være mulig å få med den siste parsellen før 2018 – og ikke vente til andre del av NTP-perioden.

 

Riksveg 3

Ros til politikerne som har jobbet fram prosjektet Løten-Elverum – som ikke var med i forrige NTP.

Dermed kunne en kanskje ikke vente at prosjektet skulle fullføres før 2018. Staten tar også en større del av investeringene enn signalene var da planene først ble lagt fram.

Hele Rv 3 er svært viktig for godstransporten mellom Oslo og Trondheim.

Vi ser fram til ny bru ved Åsta og flere breddeutvidelser. Ved neste NTP-rullering må det jobbes med flaskehalser – som for eksempel Lonåsen.

 

Oppland

 

E6

Mjøsbrua er ikke nevnt i den fremlagte planen. 4-felt til Lillehammer burde også vært med i dagens NTP. Her konstaterer vi ekstra belastninger for lokalbefolkningen og bilistene med to byggeprosesser. Dette føyer seg inn i rekken av eksempler på dårlig norsk veipolitikk og vegbygging.

Som tidligere vedtatt kommer utbyggingen Ringebu-Otta i gang i år. Hele strekningen blir ferdig i siste del av NTP-perioden. Det har vært hard kamp for å få E6 i Gudbrandsdalen med i NTP. Gratulerer til alle som har bidratt for en mer trafikksikker E6 gjennom dalen.

 

E16

Endelig kan folk i Vest-Oppland juble for vegutbygging mellom Eggemoen og Olum. Deler av vegen legges i ny trase. Ny E16 her vil bety mye for regionen.

E16 er den mest driftssikre vintervegen Oslo-Bergen. I løpet av NTP-perioden får vegen et kraftig løft og utbyggingen over Filefjell blir fullført.   Både personbilistene og tungtransporten ser fram til dette.

Vegforums mangeårige krav er innfridd når Fønhus-Bagn-Bjørgo blir bygd ut. Vi mener også det er riktig å bedre trafikkforholdene i Fagernes sentrum – samt starte utbyggingen Fagernes-Hande i løpet av siste seksårsperiode.

 

Rv4

Etter mer enn 10-år med diskusjoner er man endelig enige om løsninger i Lunner kommune. Derfor er det som forventet at strekningen Roa-Gran grense kommer med i løpet av siste seksårsperiode.

I Gran kommune skjer det mye alt i løpet av de første 4 årene. Dette er en viktig sak for VestOppland og industrien der, og noe man har jobbet godt med i lengre tid.

 

 Her er pressemeldingen fra NHO Innlandet:

Det er et historisk kraftig løft for samferdsel som Regjeringen i dag la fram i Nasjonal Transportplan.  En økning i investeringene til hele 367 milliarder kroner for de kommende ti årene vil muliggjøre en raskere realisering av viktige vei- og jernbaneprosjekter over hele landet. 

"Meldingen inneholder gode grep for å få mer veg for pengene gjennom mer forutsigbar finansiering og bedre planprosesser" sier Christl Kvam, regiondirektør for NHO Innlandet og leder av Vegforum Innlandet.  "Ved en bedre prioritering må det nå være mulig å sørge for at hele jernbanetriangelet på Østlandet må stå ferdig i 2025, og ikke 2030 som fortsatt er Regjeringens ambisjon." 

 

 

Regjeringen signaliserer også grep for å sikre mer forutsigbar finansiering som i større grad sikrer fremdriften til prioriterte prosjekter. Dette er viktige skritt i riktig retning. Det er viktig at Regjeringen forserer arbeidet med sårt tiltrengte reformer som bidrar til raskere planlegging og bygging av prosjektene. 

 

Makro:

Det er satt av historisk mye penger til samferdselsprosjekter i denne planen. Totalt 367 mrd. kroner. Viktige grep er tatt for å gjøre planprosessene mer effektive gjennom å koordinere de statlige instanser bedre og ved å kreve en tidfesting av ferdigstillelse på prosjektene. Til vedlikehold på fylkesveger settes det i planen av 10 mrd. kroner. Dette vil øke etterslepet på vedlikeholdet ytterligere ettersom behovet er anslått til å ligge mellom 45 – 75 mrd. Kroner.

 

Veg:

Innlandet har fått god uttelling på sin samlede prioritering " Lottorekka".  Det er meget positivt at Rv4,Rv3 og E16 er tilgodesett med midler." Samtidig er det sterkt beklagelig at vi i en så stor økonomisk ramme ikke får til en sammenhengende utbygging av E6- den viktigste transportkorridoren nord- sør." Sier Kvam." Det kan også virke som at etableringen av midtdelere er med på å ta fokus bort fra ferdigstillelse av 4 felts motorveg. Med  denne planen vil det være over 10 år til vi får sammenhengende 4 felts motorveier mellom de tre største Mjøsbyene. "Dette er synd ettersom etableringen av en mer sammenvevd bo -og arbeidsregion er en viktig vekstmotor for Innlandet" avslutter Kvam.

 

 

Jernbane:

Dagens melding ga ingen nye opplysninger ut over de som allerede er kommet ut vedrørende IC utbyggingen med en indre utbygging innen 2024, og en ambisjon om ferdigstillelse av strekningen til Lillehammer innen 2030. Dette er beklagelig ettersom utviklingen av en mer sammenvevd bo- og arbeidsregionen rundt Mjøsa ville gjort regionen enda mer attraktiv enn den er i dag.

 

Luftfart:

Leirin flyplass ser ut til å ha fått en foreløpig "fredning" til 2016.Fremtiden er sterkt avhengig av at man nå lykkes med å få en bedre trafikkutvikling gjennom de pågående tiltakene.