Vi må få flere døgnhvileplasser

Publisert 7.10.16

Her er høringssvar fra NLF Hedmark og Oppland.

Norges Lastebileier-Forbund

Rudshøgda 06.10.16

 

Forslag til Nasjonal plan for hvileplasser for tungtransporten  

Norges Lastebileier-Forbund Hedmark og Oppland viser til forslag til Nasjonal plan for hvileplasser for tungtransporten.  Region 2 har følgende kommentar:

 

Statens vegvesen har etter påtrykk fra NLF, sjåførorganisasjonene og politiske myndigheter tatt mange skritt i riktig retning de siste åra. Vi ser at det er etablert flere gode døgnhvileplasser for tungtransporten langs viktige veger. Samtidig er behovet stort. Kjøre- og hviletid og kjøreruter, gjør at det ofte er vanskelig å ta døgnhvilen der den offentlige plassen  ligger.

 

Generelt er de største byene en utfordring.  Det er nå svært viktig at det etableres en døgnhvileplass i Oslo eller i umiddelbar nærhet til Oslo – også for tungbiler som kommer nordfra. Plassen ved Nebbenes blir liggende for langt unna og skaper store utfordringer i forhold til kjøre- og hviletid. Ved de store byene må det være minimum 50 oppstillingsplasser der stamvegene kommer inn til byene. I Osloområdet  er tallet 50 for lavt.

 

I planen må hensynet til modulvogntog vektlegges sterkere. Alle plasser må bygges med tanke på 25,25 meter lange biler, selv om det ikke er åpnet for dette overalt.  25,25 meter vil komme stadig flere steder.

 

NLF Hedmark og Oppland er svært positive til at døgnhvileplassene bygges ved etablerte serviceanlegg – f.eks. Myklegard i Løten og ny vegkro på Vinstra. I Alvdal er det laget en døgnhvileplass med toalett i en container midt mellom to serviceanlegg. Slik bør det ikke være. SVV bør motivere bensinstasjoner og vegkroer, slik at døgnhvileplassene er nær slike anlegg.

 

Vi mener at det er viktigere å bygge mange døgnhvileplasser med 12-15 oppstillingsplasser ved eksistrenede bensinstasjoner/vegkroer – enn enkeltanlegg med 50-70 oppstillingsplasser. Så er det noen unntak – f.eks. Vinstra som ligger «midt i ruta». Anlegget erstatter flere kroer med trailerparkering som blir liggende utenfor ny E6.  

 

I våre fylker er følgende etablert: (Kilde SVV Region Øst)

  • E6 Biri travpark, Gjøvik, Oppland, 30 plasser.
  • E6 Dovreskogen, Dovre, Oppland, 14 plasser.
  • Rv 3 Myklegard, Løten, Hedmark, 20 plasser.
  • Rv 3 Shell Koppang, Stor-Elvdal, Hedmark, 13 plasser.
  • Rv 3 Alvdal, Hedmark, 20 plasser.

 

I våre fylker er følgende under planlegging: (Kilde SVV Region Øst)

  • E6 Vinstra blir et kjempeanlegg med 50 plasser som åpnes i desember.
  • E6 Brumunddal. 20 plasser på nordgående side. Vi støtter forslaget fra SVV Region Øst.
  • E6 Rudshøgda. Mange vogntog parkerer hver natt utenfor våre kontorer. Næringene på Rudshøgda har stort transportbehov. Det er nødvendig med 20 plasser her også. Det kan enkelt etableres ved YX i sørgående retning.
  • E16 Bjørgo-Vang. 20 plasser. Bør bygges snarest mulig nå som E16 over Filefjell nærmer seg sluttføring. På kartet er plassen lokalisert til Fagernes. Vi mener at det i tillegg bør være en i Vang kommune – som passer godt i forhold til kjøretid Oslo-Bergen. Den bør ha 15-20 plasser.

 

I tillegg er plassene ved E6 Ormlia og E6 Circle K Minnesund, blitt meget bra. Men de benyttes i liten grad av våre transportører fordi de ligger for langt unna Oslo.

Det planlegges en plass ved E16 på Skaret i Bærum. Åtte plasser her er for lite.

 

Vi ser i den nasjonale planen at det vurderes en døgnhvileplass på Dombås. Det vil være bra om en får til det i nærheten av rundkjøringen E6/E136.

 

E6 og RV3 blir bra dekket når alle plassene er ferdige, men på E16 og RV4 må det bli fortgang på planlegging og utbygging. Raufoss-miljøet (Rv4) har 100 vogntog ut og inn hver dag. Det er et stort behov for en døgnhvileplass nær Raufoss.  

 

Det skal være trygt og trivelig å bruke plassene

Minimumskrav:

  • Belysning
  • Rene, ryddige tiltalende toalett og dusjanlegg
  • Eget sjåførrom med TV
  • Sikkerhet mot tyverier og branner - kameraovervåkning
  • Tilbud for kjøp av mat og drikke
  • Strøm
  • Internett
  • Tiltak mot støy
  • Godt synlig fra vegen

 

Det er viktig med skråparkering som gir enkel inn- og utkjøring. Vogntogene bør slippe rygging. Døgnhvileplassene må være godt adskilt fra personbiler og mjuke trafikanter. 

 

 

 

7.2 Skilting

Skiltene har gode symboler – men symbol 807.4 (vogntogsymbol) kombinert med 701.1 (parkering) gir ikke tilstrekkelig informasjon om at her er det faktisk en døgnhvileplass. Det må komme mye tydeligere fram – spesielt hvis en ønsker at ukjente langtransportsjåfører skal bruke plassene. Eksempel: I dag står mange tungbiler på rasteplassen ved Hurdalssjøen og ikke på døgnhvileplassen noen hundre meter lenger nord. Det skyldes også at Ormlia-plassen ikke er synlig fra vegen.

 

Vi er helt enige i forordet i håndboka: «Uthvilte sjåfører er viktig for trafikksikkerheten. Tilbudet til langtransportsjåfører som skal ta pauser og pålagt døgnhvile er

mangelfullt i Norge».

 

Vi ser fram til ytterligere forbedringer på dette viktige området!

 

 

Avstand:

Vi mener at det må være maksimalt 30 km mellom to hvileplasser

(døgnhvileplass eller pauseplass).

 

Når det gjelder pauseplasser (side 4 i høringsbrevet), kan myndighetene ikke regne med at pauseplasser dekkes gjennom bensinstasjoner, vegkroer og hovedrasteplasser i tillegg til døgnhvileplassene, selv om det ofte er mulig.

Vi ser spesielt i byene at tungtransporten ikke får utføre 45 minutters stopp på bensinstasjoner.

 

Vinterstengte rasteplasser.

Region 2 mener at alle rasteplasser må brøytes når vegen er åpen, selv om det av tekniske årsaker ikke er mulig å holde toalettet åpent.

 

 

Med hilsen fra

Norges Lastebileier-Forbund Hedmark og Oppland

Guttorm Tysnes, regionsjef