NLF

Nyhetsbrev 14/2021 fra NLF Innlandet

Dato 16.04.21

Hele 300 biler deltok i kolonnen fra Åndalsnes til Bjorli i helga. Målet er klart: Politikerne må satse mer på E136. Dagens veg er rett og slett for dårlig! Mellom klokka 10 og 12 fredag 16. april er det et nettseminar om E136.

E136, den viktigste samferdselsåren mellom Møre og Romsdal og Østlandet. Den har vært "gryteklar" altfor lenge, mener Norges Lastebileier-Forbund. Derfor ble det tatt initiativ til søndagens protest-kolonne. Rundt 300 kjøretøy var med på kjøreturen. 

– Det er ikke uten grunn at E136 blir kalt eksportveien; en av de største ferdselsårene for transport og eksport fra vest til Østlandet. Den siste uka har vist at dagens standard på E136 ikke tilfredsstiller krav til tungtransport og forventninger til trafikksikkerhet når flere trailere ligger i grøfta. E136 må øverst på dagsorden i både Nasjonal Transportplan og til de som skal utbedre vegen, sier ordfører i Lesja, Mariann Skotte (Sp) til GD. 

Arrangør av konvoien var NLF, NAF, Yrkestrafikkforbundet, Fellesforbundet, Rauma Næringslag, Norsk Bobilforening, TK Gruppen og Maskinentreprenørenes Forbund.

Fredag 16. april kl 12 er det et eget digitalt seminar der saken blir fulgt opp. Det har tittelen «Trygg, sikker og forutsigbar vei på E136»

NLF ble hørt – yrkessjåførene skal ikke i 10 dagers karantene

De siste par ukene har mange yrkessjåfører fått telefon fra helsemyndighetene etter at de har kommet tilbake til Norge.  Blant annet fikk tømmerkjørerne som hadde vært i Sverige med lass, beskjed om at de ikke hadde lov til å jobbe før karantenen på 10 dager var gjennomført. NLF mottok flere henvendelser fra fortvilte medlemmer og tok opp saken med helsemyndighetene. Nasjonalt kontrollsenter for innreise og praksis har tolket regelverket feil. NLF får takk for at organisasjonen har tatt opp saken, slik at feilen kan rettes opp og lastebileierne kan få korrekt informasjon. Yrkessjåfører som er på godstransportoppdrag, har fortsatt fritidskarantene etter at de er tilbake i Norge, men de har ikke karantene i arbeidstiden. De som kommer til Norge etter en friperiode, får vanlig karantene.

169 tatt for fyllekjøring i Innlandet i 2021

I løpet av årets tre første måneder, ble 169 bilførere tatt for fyllekjøring i Innlandet. Tallet er høyt, men likevel en nedgang på seks prosent fra tilsvarende periode i 2020. Nærmere to promillekjørere blir tatt hver dag i Innlandet. Det burde vært null… 

På landsbasis stoppes 27 personer daglig. Nesten 2500 bilførere er anmeldt for fyllekjøring i første kvartal. Det er i aldersgruppen mellom 25 og 44 år at flest blir anmeldt.

Klimaløsningene teller mer for valg av entreprenør i Hallingdal og Valdres

Fire entreprenører konkurrerer om å drifte riksvegen i Hallingdal og Valdres de neste fem til åtte årene. Engebretsen Ingeniør – Entreprenør AS er billigst med et tilbud på ca. 310 millioner kroner – deretter følger Presis Vegdrift (340),  Mesta (389) og Veidekke Industri (403). Men det er Presis som ligger an til å vinne kontrakten.  – Presis Vegdrift AS har levert det beste forholdet mellom pris, oppdragsforståelse og klima. De har tatt mål av seg å redusere CO2-utslippene i Hallingdal/Valdres-kontrakten med opptil 85 prosent, sier Misur Rahaman i Statens vegvesen.  Følgende punkter vektlegges i konkurransen: Pris 70 prosent, CO2-utslipp 20 prosent og entreprenørens kontraktforståelse 10 prosent.

Har du ansatte? I år er det gratis å være med på Tariff- og arbeidsgiverkonferansen

  

Her finner du mer informasjon om et spennende program samt påmelding:

https://lastebil.no/content/view/full/213346

Se opptak av medlemsmøtet med debatt om NTP

Fire nøkkelpersoner fra Stortingets transportkomite deltok i NLFs debatt om  ny Nasjonal Transportplan. Det ble en god diskusjon mellom Helge Orten (H), Sverre Myrli (Ap), Bård Hpksrud (FrP) og Siv Mossleth (Sp). Bompenger, vegprioriteringer, kabotasje og døgnhvileplasser var noen av sakene som ble tatt opp. Logg deg inn på lastebil.no og se hele debatten her:

Medlemsmøte 14.april | Lastebil.no

Protokoll fra årsmøtet

Vi minner om at underskrevet protokoll fra regionårsmøtet i mars ligger på vår hjemmeside:

https://lastebil.no/content/download/190718/3792234/file/Protokoll%20%C3%A5rsm%C3%B8tet%202021%20PDF.pdf

 Regionstyret til NLF Innlandet med kontaktinformasjon

Styret i NLF Innlandet vil gjerne gjøre så god en jobb som mulig for alle medlemmer i organisasjonen. Du kan ta kontakt ang. alt av saker du ønsker tatt opp. Det være seg veier, saker fra kontroller, tekniske spørsmål eller saker du ønsker synspunkter på. Vi er her for deg. Torsdag 22. april har vi styremøte. Kom med forslag! Du finner kontaktdata til alle styremedlemmene i lenken under:

https://lastebil.no/Medlemsregister/Regioner/Region-2-Innlandet/Innlandet

Cirkle K bygger nytt truckanlegg ved RV3

Circle K kjøper en tomt på 1,8 mål i Grundsetmoen næringspark. Like ved den nye RV3 i Elverum skal NLFs samarbeidspartner bygge et truckanlegg som skal erstatte det tidligere truckdieselanlegget på Grindalsmoen. 

Målet er at det nye anlegget kan tas i bruk i løpet av juli, uten at det er satt noen offisiell åpningsdato. På Grundsetmoen blir det nedgravde tanker for diesel, anleggsdiesel og AdBlu, opplyser Knut Hilmar Hansen i Circle K til Østlendingen. NLF er kjent med at tomta er stor nok til at det senere kan bli aktuelt å sette opp ladere for elektriske lastebiler på tomta.

Produksjonsstart for Volvos nye lastebilgenerasjon

Volvo starter med serieproduksjon av den nye generasjonen lastebiler på Tuvefabrikken. Det skriver Volvo i en pressemelding. - Vi er svært glade for at våre nye lastebiler snart kommer til våre kunder og er stolte over den betydelige investeringen i fire nye modeller. De kommer til å bidra mye til både høyere sikkerhet på vegen og enda lavere miljøpåvirkning, sier toppsjefen for  Volvos lastebiler, Roger Alm. Han trekker spesielt fram en felles innsats blant de ansatte for å få lansert det nye tilbudet i en svært krevende periode. Volvos  nye Volvo FH, FM och FMX vil etterhvert kunne kjøpes med elektrisk drivlinje. Serieproduksjonen for disse starter i 2022. De nye modellene blir laget i Gøteborg, Gent i Belgia og Kaluga i Russland.