NLF

NYHETSBREV FRA NLF ROGALAND OG AGDER UKE 13

Dato 30.03.22

God dag.

NLF Rogaland og Agder har satt sammen informasjon vi mener er relevant fra regionen vår. Her finner du også informasjon fra NLF og lastebilrelatert stoff fra både inn og utland.

Informasjonen går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder, samarbeidspartnere, politikere, veieiere og andre med interesse for næringen.

 

INNKALLING TIL ÅRSMØTET

NLF Agder og Rogaland arrangerer årsmøte på Grand hotell i Egersund 6. -8. mai 2022. Innkallingen ble sendt ut 16.03. Har du spørsmål til årsmøtet ringer du 90773207.

Det er messe på hotellet og på torvet som er 30 sekunders gange fra hotellet. I tillegg er det ledsagertur og eget informasjonsprogram for samarbeidspartnere. Det er et rikholdig og variert program.

Om noen ikke har fått med seg innkallingen med program og påmeldingsskjema er den vedlagt her:

https://media.lastebil.no/091/0000910907.pdf

Årsmøtehotellet Årsmøtehotellet

NLF BER OM DISPENSASJON FRA KJØRE HVILETID OG REDUSERT ARBEIDSGIVERPERIONDE IFM SYKEFRAVÆR

Etter gjennomført undersøkelse hos medlemsbedrifter finner NLF det riktig å få dispensasjon fra kjøre- og hviletidsbestemmelsene og redusert arbeidsgiverperiode

Se brevet fra NLF her:

https://media.lastebil.no/091/0000910925.pdf

 

NLF SIN TILTAKSPAKKE I FORBINDELSE MED ØKTE DIESEL OG ADBLUE PRISER

Husk at du har en gratis advokattime for råd og vink ifm med kontraktsforhold grunnet økte dieselpriser. Ikke nøl med å benytte deg av tilbudet. Her er telefonnummer og e-post til våre advokater:

https://vectio.no/vare-advokater/

På våre nettsider lastebil.no finner du også NLFs tiltakspakke (krever innlogging):

• Dieselkostskjema justeres daglig. Her er også skjema med adblue priser:

https://lastebil.no/Medlem/NLFs-dieselkost-skjema

• Krav om revidering av transportavtaler, diesel kostnadskalkulator og notat revidering av transport-avtaler på grunn av økte dieselpris:

https://lastebil.no/Medlem/NLFs-tiltakspakke

Organisasjonene Norsk Industri, NHO Transport, Maskinentreprenørenes Forbund – MEF, NHO Logistikk og Transport, Autobransjens Leverandørforening og Norges Bilbransjeforbund har støttet NLF i sitt brev til Finansministeren. Det er totalt 250.000 ansatte og 10.000 arbeidsplasser.

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/nlf-om-stores-redegjorelse---fullstendig-tonedovt-fra-regjeringen?publisherId=17848013&releaseId=17929032

 

VIKTIG VEISTREKNING FORSINKES GRUNNET SOMMEL HOS STATSFORVALTEREN

Hove – Osli kan blir ytterligere dratt ut i tid grunnet treg saksbehandling hos Statsforvalteren ang. en habilitetssak. Statens vegvesen har klaget på vedtaket i Sandnes kommune som vil ha lang tunnel og som igjen øker kostnadene. Vegvesenet vil derfor oppheve reguleringsplanen som Sandnes kommune har vedtatt detaljreguleringsplan for. Ny E39 Ålgård–Hove, der delstrekning Figgjo–Osli har lang tunnel, gir bygge kostnader på 600 millioner kroner ut over styringsmålet. Heldigvis er stortingsrepresentant Tom Kalsås på saken og han mener også det er altfor lang tid bare for å erklære seg inhabil. Da følger han trolig opp gjennom departementet slik at vedtak ikke tar lenger tid enn det høyst nødvendige. For her må vi i gang.

 

EVALUERING AV ULYKKEN PÅ E39 I LUND

NLF ba Statsforvalteren i Rogaland evaluere ulykken som skjedde i Lund kommune på E39 22.02. Ulykken ca. kl. 15.00, akutt redning fram til ca. 16.00 og veien var stengt til kl. 01.40 natt til den 23. februar.

På bakgrunn av vår henvendelse inviterte Statsforvalteren både sørvest-politidistrikt, Statens Vegvesen, Lund kommune, Norges Lastbileierforbund og Helse Stavanger et evalueringsmøte denne uka. Det kom inn veldig mange gode elementer som mangel på oppfølging av sjåfør, bilberging, varling til de i køen, omkjøringsveier, mulighet for dirigering gjennom ulykkesområdet og mye mer. Statsforvalteren i Rogaland skal til slutt sette sammen en total evalueringsrapport.

Evaluering Statsforvalteren Evaluering Statsforvalteren

VIKTIGE VEIPROSJEKTER KAN BLI STOPPET – VI MÅ IKKE TA NOEN PROSJEKTER FORGITT

Vi ser at ny regjering er i ferd med å endre veibygging igjen. Vi har mange store veiprosjekter i regionen. Langs E18, E39 og E134 er det prosjekter for mange 10-talls milliarder. Noen prosjekter har vi tenkt var nokså sikre, men nå må vi igjen fokusere på at planene våre på europaveiene består.

https://www.veier24.no/artikler/store-varsler-mulige-kutt-i-samferdsels-og-byggeprosjekter/518401

 

TØI VIL GÅ DRASTISK TIL VERKS FOR Å KUTTE CO2 UTSLIPP– HELT UAKSEPTABELT NÅR VI ALLEREDE I DAG HAR GODE TILGJENGELIGE LØSNINGER

På Dagsrevyen 27. mars ble det lagt frem en rapport der løsningen på transportbransjens CO2-utslipp er å øke avgiftene på diesel. Bakgrunnen for dette er uttalelsen TØI-forsker Lasse Fridstrøm ga på Dagsrevyen 17. mars der hans utregningsmodeller viste at man kunne reduserer CO2-utslippene med opptil 60 % i løpet av noen år ved å skru opp CO2-avgiftene kraftig.

Med Fridstrøms modeller vil dieselprisen dobles fra 2020 til 2030, og tredobles innen 2040. Heldigvis fikk vår adm.dir Geir A. Mo tatt til motmæle. Dette er ikke veien å gå sier Geir og understreker at det finnes ubenyttede løsninger som kan tas i bruk i dag. Sen intervjuet på dagsrevyen her:

https://tv.nrk.no/se?v=NNFA03032722&t=710s  (spol evt. fram til 11:50)

 

NÅ BLIR DET ALTERNATIV UTDANNING AV TUNGBIL-LÆRERE

Har du lyst til å bli tungbil lærer? Har du fagbrev som yrkessjåfør? Nå blir det mulig å bli tungbil lærer uten å ha tatt toårig utdanning på personbil først. Stortingets utdannings- og forskningskomite vedtok at erfarne tungbilsjåfører med fagbrev, i likhet med andre som har fagbrev innen sine fag, skal kunne undervise samtidig som de tar lærerutdanningen og nødvendig pedagogikk på deltid.

Fortsatt er det en utdanning over to og et halvt år, men kandidatene kan jobbe samtidig. Stortinget åpner også for at utdanningen kan skje enten på Nord Universitet i Stjørdal eller Oslo Met. Sannsynligvis kan deler bli nettstudier og helgeopplegg. Det blir også satt av penger til 25 nye studieplasser i år.

 

LITT FUN FACTS OM PERSONBILMARKEDET

65 prosent av alle personbilene som ble førstegangsregistrert i Norge i fjor, var elbiler. Til sammen går nå 16 prosent av alle personbiler i Norge kun på strøm.

Totalt var det 2.893.987 personbiler i Norge ved utgangen av 2021. Av disse var 460.734 elbiler.

Antallet personbiler totalt økte det siste året med 2,5 prosent, mens antallet elbiler økte med 35,5 prosent.

Kilde: SSB

 

BEHOVET FOR HURTIGLAGERE ER ENORMT

Det går ca. 1.500 lastebiler forbi Tvedestrand på E18 og ca. 1.400 forbi Krossmoen. Tenk når alle disse skal stoppe å lade……..

Mindre el-lastebiler har allerede vært på vegene i noen år og større el-lastebiler er på veg inn i markedet. Til høsten kan det rulle 44 tonns-lastebiler med en batteripakke på 540 kWt (en rekkevidde på inntil 380 kilometer) på norske veger. – Hurtigladeinfrastruktur til el-lastebiler er en forutsetning for å øke salget av disse. For å gjøre det mulig for mindre aktører å elektrifisere lastebilparken trengs også offentlig tilgjengelig hurtigladeinfrastruktur, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

For å dekke hurtigladebehovet for lastebiler og langdistansebusser anslår Statens vegvesen og Miljødirektoratet at det bør bygges 1500 - 2500 hurtigladere med høy effekt til 2030.

Det endelige behovet påvirkes både av antall elektriske tunge kjøretøy og om det finnes et bookingsystem for god utnyttelse av hver hurtiglader. Uten booking kan behovet for hurtigladere bli betydelig større, for å sikre god nok tilgjengelighet i sjåførpausene, melder Statens vegvesen.

https://www.mtlogistikk.no/elektrisk-lastebil-miljo-teknologi/trenger-1500-2500-hurtigladere-til-tunge-kjoretoy/643417

 

FORENKLER INNLEVERING AV MVA MELDINGEN

Skatteetaten forenkler innlevering av mva-meldingen. Målet er å automatisere prosessen ved at majoriteten av meldingene leveres via et regnskapsprogram, slik at feil og mangler reduseres. Så hva betyr egentlig den nye mva-meldingen for deg? Det kan du lese mer om her.
I Visma eAccounting vil den nye mva-melding være klar til du skal levere for første termin!

 

KURS I HAUGESUND

Det var godt oppmøte på kalkulasjonskurset i Haugesund. Snart kommer det et kurs nær deg.

 

Kalkulasjons kurs Kalkulasjons kurs

KURS I KALKULASJON STAVANGER 3. MAI

Aldri før har kalkulasjon og kontrakter vært så viktig. Med galopperende diesel kostnader samt at «alt annet» i bransjen stiger, er riktig pris og kontrakter viktig. Derfor setter vi opp kurs i Arendal, Kristiansand, Lyngdal neste uke. Under årsmøtet i Egersund 6. – 8. mai vil kontrakter bli et av temaene.

Det er kurs i Stavanger 3. mai: Påmelding her  Du kan også melde deg på via 90773207

 

Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland

Reidar Retterholt
Regionsjef

Epost;         rr@lastebil.no

Mobil:         + 47 907 73 207                

Fra media:

https://www.klimaoslo.no/kategori/fossilfri-lastebil/

https://media.lastebil.no/091/0000910973.pdf

https://www.tungt.no/article/view/842577/bompenger_og_gassbiler_ministeren_sier_ja_til_redusert_takst_for_gassdrevne_kjoretoy?fbclid=IwAR3hRG7ImTJH50tTMk569ks6wbaFg1UUPmbDpdw-V3ZDnsCcPf76_hKEB7k

https://www.yrkesbil.no/statens-vegvesen/tyngre-kjoretoy-ga-mindre-slitasje/100355

https://www.mtlogistikk.no/geir-a-mo-nlf-veitransport/nlf-fullstendig-tonedovt-fra-regjeringen/647915

https://www.nrk.no/rogaland/verdens-lengste-undersjoiske-tunnel-rogfast-blir-pilotprosjekt-for-fossilfri-tunnelbygging-1.15910649