NLF

NYHETSBREV FRA NLF ROGALAND OG AGDER UKE 17

Dato 29.04.22
Møte hos ordføreren i Sola kommune Møte hos ordføreren i Sola kommune

God dag.

NLF Rogaland og Agder har satt sammen informasjon vi mener er relevant fra regionen vår. Her finner du også informasjon fra NLF og lastebilrelatert stoff fra både inn og utland.

Informasjonen går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder, samarbeidspartnere, politikere, veieiere og andre med interesse for næringen.

 

MØTE TRANSPORTKORRIDOR VEST

NLF Rogaland har hatt nye møter med NHO, logistikkforeningen, havna og Næringsforeningen i Stavangerregionen angående Transportkorridor vest  (TKV) – nordre trase. Bjørn Røstad fra SR Group er også en viktig støttespiller i arbeidet. Vi jobber sammen for at ikke den nordre delen av TKV skal nedprioriteres i bypakke Nord-Jæren. At Samferdselsministeren nå ønsker å se på rabattordningen for elbiler i bomringene rundt byene, kan bli en viktig faktor for TKV og andre veiprosjekter i bypakke Nord-Jæren (se neste avsnitt i nyhetsbrevet).

Denne gangen var møtet med Sola ordføreren og hans dyktige rådgiver.

Møte bypakke Nord-Jæren Møte bypakke Nord-Jæren

RABATT FOR ELBILER UNDER PRESS

Vi har ved flere anledninger kommentert at bypakke Nord-Jæren ikke er bærekraftig med dagens rabatt på elbiler. Inntektene stuper i takt med elbilandelen i bomringene rundt byene her i landet. Før eller siden må elbilistene betale fullt ut, for Staten vil ikke dekke forskjellen mellom 50% rabatt og full pris. Det blir rett og slett for dyrt for Staten. De bruker nok penger på bypakker allerede. Da er det rimelig at denne ordningen settes på dagsorden:

https://www.veier24.no/artikler/elbilene-kan-miste-rabatten-i-bomringene-i-storbyer/519033

 

TRAFIKKSITUASJONEN GJENNOM KRISTIANSAND

Styret i NLF Agder hadde invitert prosjektleder og rådgiver til styremøte på mandag denne uka. Her presenterte Vegvesenet fase planene for Gartnerløkka utbyggingen. Og dette var sterk kost. Om ikke Vegvesenet og andre deler myndighetsapparatet i Agder setter inn sterke tiltak vil trafikken i rushtiden bli et mareritt i byggetiden. Det vil ikke være mulig å avvikle trafikken i rushtiden slik de har tenkt i dag uten alvorlige konsekvenser. Det er noen påkoblinger til E18 / E39 som rett og slett vil skape kaos.

Så her må settes inn sterke tiltak som:

  • Næringstrafikken må få tilgang til kollektivfeltene gjennom byggeperioden.
  • Ettermiddagsferjene må flyttes slik at de ikke kommer inn og reiser i rushtiden.
  • Gamle Lundsbroa må ikke stenges før byggeprosjektene er ferdige.
  • De store offentlige arbeidsgiverne som Kristiansand kommune og Agder. fylkeskommune må oppfordre ansatte til ikke å gjennomføre reiser til / fra jobb i rushtiden.
  • Større bedrifter må tilstrebe å tilrettelegge for fleksible arbeidstider for å unngå rushtiden.
  • For bilister som likevel daglig må passere Gartnerløkka i kritiske tidsrom, må det tilrettelegges for reduseres pris på buss eller aller helst gratis buss.
  • Det må vurderes hvordan man kan regulere bruk av kjørefelt inne i Baneheitunnelen.
  • Påkjøringsrampe fra Eg og Festningstunnelen kan reguleres. Dette vil redusere fletting og kø.

Prosjektleder SVV om E18 / E39 gjennom Kristiansand Prosjektleder SVV om E18 / E39 gjennom Kristiansand

GRIMSTAD – KRISTIANSAND

I sin tid da nye E18 ble bygget mellom Grimstad og Kristiansand gjorde NLF en test på redusert drivstofforbruk:

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2020-og-eldre/2017/35-km-motorvei-fjerner-3-450-tonn-CO2-aarlig

Denne undersøkelsen brukes fremdeles for å underbygge viktigheten av god vei:

https://sorlandsavisen.no/2022/04/15/naf-vil-tilbake-til-en-veipolitikk-som-ikke-virket/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=naf-vil-tilbake-til-en-veipolitikk-som-ikke-virket

Ny og gammel E18 Ny og gammel E18

UTSETTER TO NYE PROSJEKTER SOM SKULLE UT I MARKEDET NÅ

Nye veier AS utsetter to nye prosjekter og avventer å sette se ut i markedet. Dette er trolig bare begynnelsen på konsekvensene av alle de økte prisene i markedet. Statens vegvesen kommer til å bli satt under lignende press. Veibygging bør absolutt fortsette som før. Det kommer til å bli utfordringer i næringslivet framover pga de høye prisene, og da er veibygging et godt motkonjunktur tiltak:

https://www.tungt.no/article/view/847035/nye_veier_utsetter_konkurranser?ref=newsletter&utm_medium=email&utm_source=newsletter&utm_campaign=daily

 

VIL STANSE FLERE VEIPROSJEKTER

Naturvernforbundet vil stanse 23 motorveiprosjekter. Det hadde blitt en aldri så liten nedtur for regionen vår med tanke på spesielt E39, men også Ytre ringvei og noen prosjekter i Telemark og «Aust-Agder».

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/vil-bremse-23-motorveiprosjekter-over-hele-landet-1.15943180

 

TREDOBLING AV BYGGETID PÅ FV42 - MINST

Veien mellom Forland og Arendal skulle vært åpnet til jul. Prosjektet i seg selv er veldig bra og vi har etterspurt byggingen. Det blir fortau som gir lastebiler en bedre hverdag da sykkel og gange langs denne delen av FV42 var risikabel. MEN byggetiden er jo helt katastrofe. Flere av våre medlemmer sa at dette vil sprekke tidsmessig pga geologi og flere krevende elementer. Det er visst overaskende at jernbane linja går rett ved siden av anleggsområdet…….. Det vil jo også si en skikkelig økonomisk smell. Åpningstid er i det blå:

https://www.veier24.no/artikler/gar-mot-en-tredobling-av-byggetiden-pa-fv-42-blakstadkleiva/519031?utm_source=newsletter-v24main&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2022-04-27

 

NLF-LEDELSEN MØTTE TRANSPORT OG KOMMUNIKASJONSKOMMITEEN PÅ IF SITT SKADESENTER

NLF fikk en hel dag med Stortingets transport- og kommunikasjonskomite. På Ifs skadesenter i Hobøl var det foredrag, diskusjoner og brannøvelse. Senere fortsatte samtalene under kveldens middag.

«Det er viktig for oss å møte næringen siden lastebilnæringen er selve blodomløpet i nasjonen. Møtet har derfor vært svært nyttig for å få et bedre bilde av hva som er viktige saker for lastebileierne og deres rammevilkår. Vi kjenner jo allerede godt til de utfordringene som næringen står overfor med økte drivstoffpriser, men saker på det mer langsiktige plan, som rekruttering og veien videre, var svært nyttig å få drøftet, mener komiteleder Erling Sande fra Senterpartiet».

Les mer på lastebil.no: https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2022/NLF-i-viktig-moete-med-Stortingets-transport-og-kommunikasjonskomite

 

ENDRINGER E39 FERJEN FRA MOLDE TIL VESTNES 2. – 14. MAI

E39-sambandet Molde-Vestnes får endrede nattavganger 2. - 14. mai pga omleggingen til elektriske ferjer. Se endringene her:

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/e39-sambandet-molde-vestnes-far-endrede-nattavganger-2---14-mai?publisherId=17847490&releaseId=17931629

 

DOKUMENTER TIL ÅRSMØTET PÅ GRAND HOTELL I EGERSUND

NLF Agder og Rogaland arrangerer årsmøte på Grand hotell i Egersund 6. -8. mai 2022.

Du finner alle dokumentene til årsmøtet i Agder i linken under:

https://media.lastebil.no/091/0000911542.pdf

Alle dokumentene til årsmøtet i Rogaland finner du i linken under her:

https://media.lastebil.no/091/0000911544.pdf 

Har du spørsmål til dokumentene kan du kontakte Roar Osen eller Tore Sigmundsen.

Har du spørsmål til selve årsmøtet, ledige plasser eller lignende kan du kontakte rr@lastebil.no eller 90773207

 

KURS I KALKULASJON STAVANGER 3. MAI

Aldri før har kalkulasjon og kontrakter vært så viktig. Med galopperende diesel kostnader samt at «alt annet» i bransjen stiger, er riktig pris og kontrakter viktig. Derfor setter vi opp nytt kurs i

Stavanger 3. mai.

Påmelding her  Du kan også melde deg på via 90773207

 

 Lag ei god helg!

 

Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland

Reidar Retterholt
Regionsjef

Epost;         rr@lastebil.no

Mobil:         + 47 907 73 207                

Fra media:

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/G3RQWJ/vegvesenet-krever-39-millioner-etter-ryfast-forsinkelse

https://www.tungt.no/article/view/847497/trygg_trailer_funker_vi_varsler_hvis_vogntogene_ikke_er_i_stand_sier_logistikksjefen_pa_ranheim?ref=newsletter&utm_medium=email&utm_source=newsletter&utm_campaign=daily

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/russiske-trailere-skynder-seg-over-storskog_-hevder-norge-stenger-grensen-fredag-1.15945640

https://www.yrkesbil.no/acea/ni-maneder-med-nedgang/169953

https://www.tungt.no/article/view/847764/biogasstransport_reduserte_co2utslipp_i_det_lange_lop_riktignok_med_94_prosent?ref=newsletter&utm_medium=email&utm_source=newsletter&utm_campaign=daily