NLF

NYHETSBREV FRA NLF ROGALAND OG AGDER UKE 2

Dato 14.01.22

God dag.

NLF Rogaland og Agder har satt sammen informasjon vi mener er relevant fra regionen vår. Her finner du også informasjon fra NLF og lastebilrelatert stoff fra både inn og utland.

Informasjonen går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder, samarbeidspartnere, politikere, veieiere og andre med interesse for næringen.

 

STORFINT BESØK SAMMEN MED KRAKK TRANSPORT OVER HAUKELI MANDAG 17.01.

Vi gir alle stortingsrepresentantene i Rogaland og Agder tilbud om en dag i lastebilen. Det er viktig for å vise hvilke utfordringer bransjen har og deretter kunne ta de gode beslutningene. Mandag 17. januar skal Tom Kalsås sitte på med Endre Krakk fra Biomar på Karmøy og E134 over Haukeli til Oslo. Kalsås er stortingsrepresentant for AP i Rogaland. Han kjenner også bransjen godt da hans onkel Egil Kalsås er lastebileier fra Ålgård og medlem av NLF. Han har også vært med oss på bedrift besøk hos et medlem.
I og med at Tom også sitter i Transport og kommunikasjonskomitéen er det ekstra viktig å kjenne hverdagen til våre medlemmer på kroppen.

Tom Kalsås (TH) på bedriftsbesøk hos Ørland Tom Kalsås (TH) på bedriftsbesøk hos Ørland

Det er stas at Kalsås tar turen og det er relevant erfaring han får med seg over fjellet. Og ifølge yr.no skal de få merke vinden over fjellet. Kanskje til og med en kolonne?

 

DIREKTE MISVISENDE INFORMASJON FRA VEGVESENET ER EN UTFORDRING FOR BRANSJEN

Jeg vet ikke hvor mange ganger vi har tatt opp misvisende rapporter med Statens vegvesen. På Krossmoen har de endret i noen av  rapportene som går til pressen, men i hovedrapporten fra Vegvesenet for 2021 kommer følgende fram: «I 2021 ble det ble det gjennomført totalt 79 856 tungbilkontroller i Norge, rundt 800 flere enn i 2020. Det ble avdekket feil og mangler i 43 168 kontroller, det tilsvarer 54 prosent».

Lenger ned i teksten kan man lese: «I fjor var omtrent 470 000 tunge kjøretøy innom en av Vegvesenets kontrollplasser». Dette er forferdelig frustrerende og alle med en kalkulator med batterier i kan se at det er ikke feil på 54%. Det er feil på 9,2% av de som var innom kontrollstasjonen.

Nå som Statens vegvesen har blitt gode på de de kaller «risikobasert kontroll» vil treffprosenten på de 79.856 være stor – og da ser jo tallene ille ut for de som ikke kjenner tallene inngående. Jeg kan finne fra 20 – 30 nettsteder på kort tid som skrev at det var feil på over halvpartene av de kontrollerte kjøretøyene. Her er bare et eksempel:

https://www.mtlogistikk.no/jus-statens-vegvesen-tungbilkontroll/halvparten-av-kontrollerte-tungbiler-hadde-mangler/629868

Og hva gjør dette med næringen?
Det ødelegger faktisk omdømmet vårt. Misvisende informasjon ødelegger for rekruttering. Hvem pokker er det som vil inn i en bransje som tilsynelatende har 54% feil på «arbeidsredskapen»?
Dette kan vi faktisk ikke finne oss i lenger. Nå må Vegdirektøren framstille tall som gir riktig bilde etter en kontroll slik at vi ikke blir «hengt ut» feilaktig i media hver gang man presenterer en kontroll rapport. Man kan ikke forvente at redaksjoner rundt i landets avishus skal ha inngående kjennskap til en pressemelding fra Vegvesenet. Her er det klipp og lim.

Vi jobber hardt hver eneste dag mot skoler, sammen med NAV, forsvaret og mange andre for å rekrutteres sjåfører til en hardt prøvet bransje. Så klarer Vegvesenet gang på gang å rive ned igjen alt vi prøver å bygge opp med misvisende statistikker. RYDD OPP, nå har vi jobbet lenge nok for å få endret dette.

https://www.vegvesen.no/om-oss/presse/aktuelt/2022/01/80-000-tungbilkontroller-i-2021/

 

IKKE STENG LUNDSBROA

I 2020 skrev NLF Agder et brev til kommunen og et leserinnlegg i Fe’vennen for ikke å stenge Lundsbroa, i alle fall ikke før Ytre ringvei er på plass. Dette er innkjøringen til Kristiansand sentrum og Kvadraturen fra øst. Her går daglig godt over 10.000 biler. Stenges denne broa vil det bli kaos på dagens E18.

MDG vil sammen med flere stenge broa og kun ha den åpen for kollektiv, sykkel og gange.

Nå har også næringsforeningen og sentrumsforeningen kastet seg på og støtter forslaget vi hadde i 2020. Det er bra at større deler av næringslivet endelig støtter saken og at denne beslutningen stoppes inntil Ytre ringvei er på plass. Uansett må vareleveringer også framtidig gå over Lundsbroa.

https://media.lastebil.no/090/0000909438.pdf

 

YTTERLIGERE SVIKT I INNTEKTENE I BYPAKKEN PÅ NORD-JÆREN

I 2021 var inntektene 74 millioner under budsjett. I 2020 var det 55 millioner under prognosene / budsjettet som Vegvesenet har lagt fram og bypakken er beslutningsgrunnlag for bypakken.

Den viktigste inntektssvikten er selvfølgelig en økende elbilandel. I desember nådde andelen elbiler 23,9%. Og den kommer selvfølgelig bare til å øke. Nedgangen i inntekter vil fortsette i takt med elbil økningen.

Dette er villet politikk og burde ikke være noe problem. Det er heller «stormannsgalskapen» i bypakken som er problematisk. Det gjelder også andre byområder. Når fylker og kommuner bare vedtar prosjekter samtidig som man har gigantomani og det bilister og Staten deler på regningen, blir det jo nødt til å ende slik. Det er som å gå på byen med Statens kredittkort - man bestiller kanskje en litt bedre vin enn man ellers ville gjort…….

 

REGJERINGEN ØNSKER Å HINDRE SOSIAL DUMPING I TRANSPORTBRANSJEN

Fredag lanserte Regjeringen arbeidet med en handlingsplan mot sosial dumping i bransjen vår.

Våre kontrolletater er veldig tydelige på at arbeidslivskriminalitet og sosial dumping har stor utbredelse i denne bransjen sier Hadia Tajik. Akrim-samarbeidet forteller at det er systematisk arbeidslivskriminalitet i deler av transportbransjen, sier hun

Aktørene prøve å organisere seg vekk fra arbeidsgiveransvaret sitt, ved at sjåfører blir selvstendig næringsdrivende i stedet for arbeidstakere mener Tajik. Regjeringens vil tydeliggjøre hva en arbeidstaker egentlig er i arbeidsmiljøloven. Da kan ikke noen organisere seg vekk fra arbeidsgiveransvaret mener hun. Denne type organisering skaper en urimelig konkurranse i markedet. Og som NLF flere ganger har påpekt vil dette før til blir som blir «kampen mot bunnen».

Sammen med partene i arbeidslivet skal arbeids- og sosialdepartementet lage en plan sammen med samferdselsdepartementet og justisdepartementet. Dette skal bekjempe sosial dumping i transportsektoren.

Så blir det viktig at kontrollen av utenlandske selskaper skjerpes. Det er så stor del av transporten i Norge at om de ikke blir en del av arbeidet vil vi ikke komme til bunns i problemet.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/na-starter-vi-storrengjoringen-av-arbeidslivet-i-transportsektoren/id2894805/

 

KJENNER DU TIL FLERE SNØRYDDERAMPER?

Fredrik Mortvedt Nygård har laget en oversikt over snøryddingsramper i Norge. Oversikten er til god hjelp for yrkessjåfører. Vet du om flere som kan legges inn på denne internettadressen? Kontakt oss om du vet om flere rr@lastebil.no

https://stoppesteder.info/snowramp.php

 

God helg snart!

 

Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland

Reidar Retterholt
Regionsjef

Epost;         rr@lastebil.no

Mobil:         + 47 907 73 207                

Fra media:

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/her-og-i-elleve-andre-kommuner-i-rogaland-og-vestland-er-det-sterk-konkurranse-om-a-vedlikeholde-riksvegene?publisherId=17847490&releaseId=17923808

https://e24.no/naeringsliv/i/Wje7xa/hevder-staten-vil-bruke-bompenger-til-aa-finansiere-titalls-mill-i-advokatutgifter?referer=https%3A%2F%2Fwww.aftenbladet.no

https://www.yrkesbil.no/utdanning/naeringslivet-ma-bli-mer-synlig-i-skolene/167073

https://www.nholt.no/siteassets/publikasjoner/gvms-border-guide.pdf

https://www.tungt.no/article/view/828593/her_er_listen_17_store_bjellesauer_i_norge_skal_ha_volvos_elbiler_til_langtransport_i_ar?ref=newsletter&utm_medium=email&utm_source=newsletter&utm_campaign=daily

https://frifagbevegelse.no/nyheter/kunder-boikotter-postnord-og-zalando-etter-avsloringer--det-er-skammelig-6.158.843439.10d7ba75d5

https://www.mtlogistikk.no/kalmar-miljo-sjotransport/verdens-forste-elektriske-containertruck-til-stavanger/630532