God dag.
NLF Rogaland og Agder har satt sammen informasjon vi mener er relevant fra regionen vår. Her finner du også informasjon fra NLF og lastebilrelatert stoff fra både inn og utland.
Informasjonen går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder, samarbeidspartnere, politikere, veieiere og andre med interesse for næringen.
SAMFERDSELSMINISTEREN KOMMER PÅ MEDLEMSMØTET HOS MERCEDES PÅ STOA UNDER ARENDALSUKA
Det har vært en fin tradisjon at vi har hatt Samferdselsministeren med på medlemsmøtene våre under Arendalsuka. I år er det Jon Ivar Nygård som kommer.
Arrangementet er onsdag 17. august kl. 18.00 hos Bertel O. Steen på Stoa.
Det er nok av saker å ta av i år som er generelt for bransjen, men også mange regionale saker som er viktigere enn noen gang.
Blant de regionale er det først og fremst alle veiprosjektene som nå er «satt i spill». Ytre ringvei, Tvedestrand – Sørlandsporten, Kragerø – Bamble, Mandal – Lyngdal og Bue Ålgård.
I tillegg er Lyngdal – Bue trolig skutt langt ut i tid.
Vi har også en meget viktig vei fra Haugalandet til Østlandet og E134 er helt avgjørende for næringstrafikken mellom Øst- og Vestlandet. Rødalstunnelen er topp prioritert av Vegvesenet, men nå er det ingenting som er sikkert fra Regjeringen lenger.
Vi må også ha fokus på kostnadsøkningen i bransjen og da spesielt dieselavgifter.
Du kan allerede nå melde deg på:
https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer/Paameldinger/Samferdselsministeren-kommer-paa-NLF-arrangement-under-Arendalsuka (finner du ikke medlemsnummer legger du bare inn 0 – null)
KUTT I MOTORVEIPROSJEKTER ER EN AV SV SINE VIKTIGSTE SAKER I BUDSJETTFORHANDLINGENE
Vi går en særdeles vanskelig tid i møte når det gjelder veiprosjekter. Om SV får viljen sin vil flere prosjekter bli radert bort og penger vil bli tatt fra NYE veier AS. Og da er vi tilbake der vi var for 9 år siden. Her har vi en skikkelig utfordring å bryne oss på.
SR GROUP GRUNDEREN TIL NETTAVISEN OM ØKTE KOSTNADER
I en artikkel denne uka tar Bjørn Røstad oss gjennom mange av problemstillingene norske lastebileiere i dag står midt opp i. Med en galopperende prisstigning på diesel, økte utgifter til lønn, dekk, biler og bildeler i kombinasjon med utfordring å få ut økte kostnader i markedet skapes et «vakuum» som på sikt vil gi konkurser.
I artikkelen er det en veldig god virkelighetsbeskrivelse der også mangelen til handlingskraft fra Regjeringen synliggjøres.
Vi anbefaler å lese gjennom artikkelen fra Nettavisen:
NLF OG NHO UTFORDRER REGJERINGEN IGJEN
Til nå har vi kun snakket til døve ører når vi har krevd reduksjon i drivstoff avgifter. Stadig flere land tar grep og senker avgiftene, men det nekter Regjeringen blankt. Men vi kan aldri gi oss på dette, og på nytt har NLF og NHO utfordret regjeringen:
HAR DU UTFORDRING MED Å FÅ PRISØKNING HOS DINE KUNDER?
Husk at du har en gratis advokat time der du kan få råd og vink i forhold til din kontrakt eller avtale med dine kunder.
Vi anbefaler på det sterkeste at du tar kontakt med advokatene. Du finner kontaktdata til advokatene her:
https://vectio.no/vare-advokater/
Utvikling diesel priser
NLF utarbeider hver dag et skjema med morgendagens dieselpriser. Her kan du se tilbake i tid å se hvor mye dieselen stiger. Du kan se endringen både i prosent for diesel isolert sett, og hvor mye prisene har steget som en del av hele kostnadsindeksen.
https://lastebil.no/Medlem/NLFs-dieselkost-skjema
Krav om revidering av transportavtaler på grunn av økte dieselpriser - en juridisk vurdering
I dette skrivet finner du noen juridiske vurderinger utfra forskjellige kontraktsforhold. Og til jurister å være må dette sies å være nokså lettfattelig……..
https://media.lastebil.no/091/0000910809.pdf
NESTE ETAPPE TRANSPORTKORRIDOR VEST ER KLAR
Firefelts riksvei 509 fra Sør-Tjora til Kontinentalvegen skal igangsettes. Fra Sømmevågen til Sola skole er ny firefelts riksvei allerede ferdigstilt og nå kommer ny parsell til Kontinentalveien (til avkjørsel Risavika). Kontakten er på 391 millioner bompengekroner.
https://www.veier24.no/artikler/bjelland-har-signert-veikontrakt-til-391-mill-pa-jaeren/520134
SAMARBEIDE MED NAV
Vi har inngått et samarbeide med NAV om utdannelse av sjåfører. Etter modell av NLF Trøndelag og NAV Trøndelag skal vi i høst kjøre prosjekter i Rogaland for å tiltrekke oss ny arbeidskraft. I Trøndelag har NAV og NLF sammen utdannet over 600 sjåfører til næringen vår.
Her skal utdanningen av sjåfører skje etter en tett og krevende utvelgelse. Det er kun kandidater vi har tro på at kan gjøre en skikkelig god jobb som sjåfør som skal slippe inn på utdanningen. Under utdanningen skal de være under samme forhold som man er på en vanlig jobb. Komme presis, være aktiv i timer, vise riktige holdninger og jobbe målrettet med både teori og praksis. I tillegg skal elevene ut som «hjelpemann / kvinne» på bil slik at vi kan få evaluert initiativ og arbeidsglede.
Det skal kun være sjåfører vi kan anbefale til en medlemsbedrift som skal komme gjennom kurset. Vi kommer tilbake med forespørsler om behov til høsten.
Vi hadde denne uka møte i Haugesund og Sandnes med mulige sjåfører fra NAV med CE. Vi fant ikke mange kandidater for å si det sånn. Av 209 på NAV sin liste over ledige med CE var det kanskje 3 – 4 kandidater som er aktuelle til jobb i dag. Send en mail til rr@lastebil.no om jeg skal sende deg en kandidat i Sør-Rogaland, så kan du intervjue og se om det er av interesse.
NLF HAR FÅTT GJENNOMSLAG OG NÅ KAN YSK OG ADR-KUR KOMBINERES
NLFs ADR faggruppe har siden september 2021 jobbet med mulighetene som åpnet seg i forbindelse med evaluering og oppdatering av direktiv 2003/59 om yrkessjåførkompetanse.
«Resultatet av dette arbeidet gjør at kursarrangører som er godkjent for gjennomføring av YSK- og ADR- kurs nå kan utarbeide opplæringsplaner som fletter innholdet i disse kursene sammen. Det betyr at tema som er felles for kursene kun gjennomgås en gang hvert femte år», sier NLFs bedriftsrådgiver Jone Klingsheim.
74 TØMMERVOGTOG? SE RESULTAT FRA TESTEN HER
Prøve kjøring viser at en veg raskt kan få skader i teleløsningen om vogntogenes totalvekt øker. Dette kommer fram i en fersk fagrapport fra Statens vegvesen. To tester ble gjennomført på Finnskogen i 2020 og 2021. Det ble kjørt med kjøretøy med 74 tonn totalvekt og vogntog med 60 tonn. Ved normale forhold og utenom teleløsningen var det liten forskjell på de to typene tømmervogntog som ble benyttet. Prøvekjøringen avdekket imidlertid at de tyngste vogntogene lagde mindre sprekkdannelser i asfalten enn vogntog med 60 tonn. - Dette skyldes at hver aksel er tyngre på et 60 tonns kjøretøy. Den andre årsaken, og kanskje den viktigste, er akselkonfigurasjonen for de bakerste akslingene. Det er en såkalt «lang-boggi» hvor hver aksling ikke virker sammen, og de har derfor stor belastning hver for seg, forklarte sjefsingeniør Geir Berntsen i Statens vegvesen da han møtte Innlandets samferdselspolitikere denne uka. Han var imidlertid bekymret for «pumpeeffekten» når mange vogntog passerer på den samme vegen i løpet av kort tid. I teleløsningen ga pumpeeffekt størst skader på vegene med 74 tonn totalvekt. Vegslitasje, miljø og transportkostnader, er stikkord i prosjektet.
Interessert?
Du kan delta på et webinar 16. juni. Program til slutt i nyhetsbrevet. Påmelding her:
SISTE MEDLEMSMØTE I OPPTAK
Her kan du se siste medlemsmøte i opptak. Temaer var avgiftskutt, lover og regler, forebygging av dieseltyverier og mye mer. Se medlemsmøtet her når det passer deg:
BLINDSONE
Har du barn eller barnebarn bør de absolutt se denne filmen. Den viser blindsonene på en lastebil. Del den gjenre i sosiale medier også. Folk flest har god nytte av å se eksempler på blindsonen rundt en lastebil:
https://www.youtube.com/watch?v=G2h2KC1rB7U
NYE MEDLEMMER
Vi ønsker Jeppsson Utleie fra Evje og Hoveland Maskin AS fra Vanse velkommen som nye medlemmer i Agder.
Vi ønsker JENDAL AS fra Hovsherad velkommen som nytt medlem i Rogaland.
Ha ei fin helg snart!
Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland
Reidar Retterholt
Regionsjef
Epost; rr@lastebil.no
Mobil: + 47 907 73 207
Fra NLF sentralt:
https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsbrev/Nyhetsbrev-2022/Nytt-fra-NLF-uke-23-2022
Fra media:
https://www.veier24.no/artikler/ny-driftskontrakt-for-berg-og-tunneler-i-agder/520093
https://dtl.eu/nyheder-og-presse/nyheder/dtl-om-trailerpanik-spis-nu-brod-til/
https://www.nrk.no/sorlandet/bensin--og-dieselprisane-vil-halde-seg-hoge-1.15837847
https://www.trailer.se/artikel/elmia-lastbil-narmar-sig?plus=na
https://www.veier24.no/artikler/nytt-oppdrag-e39-skal-sikres-mot-ras-pa-flere-steder/520078