Hele 1200 milliarder i rammen over 12 år. Hva med Trøndelag?
Nok en påske i pandemiens grep
Det tradisjonelle nyhetsbrevet fra NLF Trøndelag er nå historie. Det nye formatet er det som dere nå har fått tilsendt. Ved å gå inn på sakene i dette brevet, vil dere bli linket opp mot sakene på vår hjemmeside. Enkelt og greit. På hjemmesiden vil vi fortløpende legge ut saker etter hvert som de er aktuelle.
Så var det påsken da. Nok en gang blir det pandemien som legger føringer for hvordan vi kan tilbringe påsken. Mange hadde nok håpet på en normal påske med familie og venner. Til det er det bare å si;
- følg smittevernreglene, hold ut og ta det hele med et smil.
God påske
Hele 1200 milliarder i rammen over 12 år. Hva med Trøndelag?
Som sagt så hadde vi store forventninger til NTP og derfor var det med stor spenning vi fulgte med på dagens pressekonferanse. Stortingsmeldingen er selvsagt et omfattende dokument, så vi skal ikke begi oss inn på for mange detaljer rundt denne. I denne omgang vil vi se nærmere på de store linjene for Trøndelag.
E6 Åsen–Steinkjer
Strekningen overføres til Nye Veiers portefølje, noe som er i tråd med vårt ønske. Det er foreslått en gjennomgående oppgradering på strekningen til firefelts vei med 110 km/t. Nye Veier har spilt inn at de vil bruke om lag 10,8 milliarder kroner på strekningen.
E6 Selli–Asp
Strekningen overføres til Nye Veiers portefølje, også i samsvar med vårt ønske. Det skal bygges ny vei, og legges til rette for gående og syklende mellom Steinkjer og kryss med fylkesvei 17. Nye Veier har ikke beregnet kostnader for strekningen, men Statens vegvesen har spilt inn et anslag på om lag 600 millioner kroner.
E6 Grong–Nordland – utbedringsstrekning
Det prioriteres større utbedringer på denne smale og svingete strekningen. Utbedringene skal også forhindre lange omkjøringer ved hendelser.. Det er lagt til grunn om lag 2,9 milliarder kroner til strekningen, 959 millioner kroner i første seksårsperiode.
E39 Betna–Vinjeøra–Stormyra
Dette er en stor seier og anerkjennelse for damene som strikket gul midtlinje og sto i front for kampen om ny veg. Dette krones nå med tre strekninger på til sammen 26 kilometer ny vei med gul midtlinje. Avstanden mellom Betna og Stormyra vil bli fem kilometer kortere. Prosjektet har et kostnadsanslag på 2,3 milliarder kroner, og er bundet. Det er derfor lagt til grunn 1,5 milliarder i første seksårsperiode for å fullføre prosjektet.
Rv. 706 Nydalsbrua med tilknytninger
Ny bru skal erstatte dagens Sluppen bru, som blir gang- og sykkelbru. Prosjektet har et kostnadsanslag på 1,4 milliarder kroner, og er under bygging. Det er lagt til grunn 900 millioner kroner i NTP-perioden til prosjektet.
Mer til fylkesveger
Endelig ser vi at fylkesvegene får større plass i NTP. Det brukes mye penger på statens veger, mens fylkene sliter med enorme etterslep på sine veger. Nå legger man opp til en plan der man ønsker å redusere etterslepet med 30% over de neste 6 årene. Vi forventer at dette forsterkes i årene fremover.
Hva etterlyser NLF Trøndelag?
Når det gjelder vegene, som tross alt er vår arbeidsplass, så har vi selvsagt mange strekninger som skulle vært utbedret. Vi forstår at ikke alle våre ønsker kan innfris i NTP, men vi vil fortsette vårt arbeid for å få til bedre veger. Vår bekymring er at E6 Ulsberg - Oppdal - Dombås forblir en flaskehals. Spesielt er strekningen gjennom Drivdalen belastet med mange ulykker. Vi mener at man må se helhetlig på E6 gjennom Trøndelag og at Nye Veier får tilført oppgaven med dette. På denne måten vil man kunne optimalisere utbyggingen og få mer vei for pengene.
Vi er også kritiske til at E14 ikke er omtalt i NTP. Alle er kjent med de utfordringer vi har med denne vegen, der den klamrer seg fast til elvebredden langs Stjørdalselva. Det samme gjelder også for Meråkerbanen. Her bør man tenke helt nytt. Vårt forslag er at man ser på en helt ny trase der man kan se på løsninger for både veg og jernbane. Det er ingen langsiktighet i klattarbeid, verken på veg eller bane.
Her hadde vi ønsket oss en avklaring om fremtidig konsept for godshåndtering på jernbane. Vi registrerer at det skal gjøres en del mindre tiltak som skal bidra til å øke kapasiteten for godstransport på jernbane, spesielt gjelder dette for tømmertransport. Noen avklaringer rundt godsknutepunkter kom ikke, men vi forventer at prosessene rundt dette fortsetter.
Hva om man mister kontrollen?
Den 25. mars ble 2 kontrollører fra Utekontrollen observert ved en av rundkjøringene på Sandmoen. Som bildet viser, så sto de ute på en av midtrabattene og vinket inn biler til kontroll. Regner med at de ble dirigert til kontrollstasjonen på Sandmoen. Det har kommet en del reaksjoner på at kontrollørene stiller seg opp på denne måten. Det er ikke noen form for varsling langs vegen, så folk er ikke forberedt på at det står folk ute i vegen. Man stiller spørsmål til kontrollørenes og trafikantenes sikkerhet når kontrollørene står midt i vegen på denne måten. Det er tross alt ikke en kritisk situasjon som krever inngripen i trafikken. Man kan også stille spørsmål til om ikke trafikkreglene gjelder for SVV sine kontrollører. Av bildet ser man også at de har parkert sitt kjøretøy på fortauet. Det skal sies at det ikke er mangel på parkeringsplasser i umiddelbar nærhet til stedet. Da de forlot stedet, kjørte de ut i fotgjengerfeltet, noe som for de fleste av oss ansees for å være i strid med lovverket.
Fortsatt mye å ta tak i
Den 23. mars ble det avholdt årsmøte i Vegforum Trøndelag. Årsmeldingen var preget av mindre aktivitet enn planlagt. Grunnet pandemien, fikk vi ikke gjennomført den årlige vegkonferansen. Øvrig møtevirksomhet har også blitt redusert. Derfor har vi forventninger til at vi skal få gjennomført vegkonferanse kommende høst. Det er tross alt Stortingsvalg og derfor viktig at våre politikere blir utfordret på samferdselsområdet.
Ellers så ble det lederskifte i Vegforum Trøndelag. Etter noen år med Roar Melum som leder, var det på tide at andre fikk slippe til. Som ny leder ble Anna Ceselie Brustad Moe fra NHO valgt, mens ny nestleder ble Berit Rian fra NiT. Ellers er styret som før.
Politiet er bekymret for sikkerheten til de som bemanner kontrollpostene ved grenseovergangene.
Vi har mottatt følgende bekymringsmelding:
Statens vegvesen bistår Politiet og Forsvaret med kontrollpost på Teveldalen E14 i forbindelse med Covid epidemien.
Politi og forsvaret som til daglig bemanner kontrollposten er bekymret over fartsnivået forbi stedet.
Det er skiltet 50 km/t men farten er til tider langt høyere forbi kontrollposten.
Vi vil nå sette ned farten til 30 km/t med tanke på HMS for de som bemanner posten.
Får vi ikke ned fartsnivået med dette tiltaket må vi innføre lys regulering på stedet.
NLF oppfordrer alle til å ta hensyn forbi stedet.
På forhånd takk.
SMS-varsling for yrkessjåfører
Byggingen av ny E6 mellom Ranheim og Værnes er i gang. Så langt har det vært klargjøring og forberedelser, men nå er tiden inne for å starte tunnelarbeidet. Dette medfører selvsagt en god del sprenging, noe som vil påvirke trafikkavviklingen på strekningen. Av sikkerhetshensyn blir man nødt til å stenge dagens tunneler i forbindelse med sprengingen. Vi har bedt Acciona om en varslingstjeneste slik at vi kan planlegge kjøringen på en god måte. Dette har de imøtekommet oss på og her finner dere løsningen som dere kan melde dere på.
I tillegg til denne tjenesten, så har vi fått en grei oversikt over periodene det vil være stenging ifm sprenging. Denne bør dere skrive ut, lagre eller dele med sjåførene, slik at alle på en enkel måte kan planlegge kjøringen sin. Oversikten finner dere her
Arbeidet med Nydalsbrua fører til at Oslovegen blir stengt i perioder
På grunn av arbeidet med Nydalsbrua, må Oslovegen stenges sør for Sluppen bro fra 19. mars. Vegen vil bli stengt fram til 14. august, totalt fem måneder. Sluppen bru og Oslovegen nordover vil være åpen for alminnelig trafikk de fire første månedene ( se vedlegget stenging Sluppen fra 19. mars).
Strekningen vil kun være stengt for biltrafikk. Gående og syklende vil kunne benytte gang- og sykkelveg. Trafikkmengde på vegen som nå stenges er rundt 10 000 kjøretøy i døgnet. Denne trafikkmengden forventer vi vil fordele seg ut over andre deler av vegnettet i Trondheim. Beregningene våre viser blant annet at trafikken kan øke med ca. fire prosent i Byåsveien, med fem prosent over Bjørndalsbrua, og med seks prosent på E6 over Kroppan bru. Dette kan høres lite ut, men dette er veier der trafikken allerede går seint i rushtida. Vi forventer også noe økt trafikkmengde på Byåsveien, Bøckmanns veg, gjennom Midtbyen og Elgsetergata. Alle disse vegene har liten kapasitet.
Som avbøtende tiltak har vi via media bedt bilistene om å velge andre kjøreruter enn disse i rushtida. Vi har også anbefalt å benytte sykkel og kollektivtilbud. Skilting vil vise omkjøring via Rotvollkrysset og rv.706 NAV.
Fra 17. juli blir stenginga enda mer omfattende, med stengt rv.706 Oslovegen også nord for Sluppen bru, samt over selve brua. Sluppen bru og Oslovegen vil da være stengt for all biltrafikk, både i sørlig og nordlig retning, men åpent for gående og syklende. Stenginga vil vare fram til 14. august 2021 ( se vedlegget Stenging Sluppen fra 17. juli).
Vedlagt oversiktskart over liten og stor stenging, legg merke til dato alternativene gjelder fra!
Statens vegvesen anbefaler at trafikk som skal til Fosen, Trolla, Ila, Midtbyen og Brattøra velger omkjøring via Rotvollkrysset, gjennom Strindheimtunnelen.
- Dette vil gi noe økt kjørelengde, men dette er den vegen som har best kapasitet, og vil sannsynligvis gi best fremkommelighet.
Digitalt årsmøte fungerte også dette året.
Den 13. mars var det duket for årsmøte i vår region. Etter et år med korona, så har vi blitt godt vant med møter på Teams. Selvsagt hadde vi håpet på et fysisk årsmøte, men slik ble det dessverre ikke. Gjennomføringen gikk knirkefritt. Delegatene deltok fra hus og hytte, noen satt faktisk i solveggen. Foruten de ordinære årsmøtesakene, tok vi opp saker som vinterdrift, omdømme og bilberging. Det ble også til at alle som var på valg, tok gjenvalg. Mer om dette finner dere i årsmøtedokumentene her
Arbeidet med å utbedre FV 30 går sakte, men sikkert fremover.
Den 17. mars møttes nok en gang styringsgruppen for FV 30. Denne gangen fikk vi en gjennomgang av status for arbeidet med prosjektet. For mange av oss, så er det nok et klart ønske om at vi snart må komme i gang med arbeidet. Det er mange hensyn som må tas og ikke minst blir det viktig med god kommunikasjon om prosjektet. Så langt har det vært en del debatt om bompenger og man frykter for at dette kan bidra negativt til gjennomføringen av prosjektet. Det som ikke har kommet så godt frem, er hvilken betydning prosjektet har for næringsutviklingen i regionen. En god og sikker veg har stor betydning for konkurranseevnen til lokalt næringsliv. Et velfungerende næringsliv bidrar også til arbeidsplasser, bosetting og fremtidshåp. Dersom bompenger kan bidra til at man oppnår nettopp dette, ja da er bompenger en viktig investering for en bedre fremtid.
Når det gjelder informasjon om prosjektet, så har Trøndelag Fylkeskommune opprettet en hjemmeside der man kan holde seg oppdatert. Les mer her
OPPDATERT: – NLF har i mange år jobbet for å få påhengstruck som et tillegg til lengdebestemmelsene slik at trucken ikke «stjeler» a...
OPPDATERT: – NLF har i mange år jobbet for å få påhengstruck som et tillegg til lengdebestemmelsene slik at trucken ikke «stjeler» av lastelengder. Nå har vi lykkes med å få vegmyndighetene med på dette, jubler Dag Nordvik, fagsjef teknikk i NLF.
I forskrift om bruk av kjøretøy vil det fra 29. mars 2021 være tillatt med påhengstruck
Trucken kan plasseres både bakpå bil eller bakpå tilhenger/semitrailer.
For vogntog lengre enn 19,5/17,5 meter som kan kjøres på 24-meters/modulvogntogvegnettet, kan også trucken benyttes, men ikke med totallengder ut over 24 meter eller 25,25 meter. Her vil trucken altså inngå i lengdeberegningen.
– Det er likevel noen ting man må passe på for at dette skal kunne gjøres på lovlig vis, sier Dag Nordvik, fagsjef teknikk i NLF.
Han forklarer:
– For det første skal skilt og lys være synlige i henhold til kjøretøyforskriften. Det betyr at det må være skilt og lysutstyr montert bak på trucken, noe mange trucker allerede har. Videre skal trucken tilfredsstille kravene til underkjøringshinder regulert i ECE 58.02, eller 58.03 som gjelder fra 1. september 2021. Det er flere nye trucker som tilfredsstiller dette, men for dem som har eldre trucker som ikke tilfredsstiller kravene, vil det bli nødvendig å montere et lengdeforskyvbart underkjøringshinder type VBG URSP 180 eller lignende.
NLF foreslo i høringen at samme løsning også skal gjelde for kraner, da disse også er verktøy for sjåføren på lik linje som påhengstrucken. Her er det en jobb som må gjøres.
– Men, det er en liten «utfordring» som vi må minne våre medlemsbedrifter på, sier regionsjef Jan Ove Halsøy, og fortsetter.
– Dersom en i dag har et vogntog på 17,3 meter (semi) og henger en truck bak på hengeren, vil lengden overstige 17,5 meter. Hvis det samme vogntoget skal ta ferje, og det er registrert i klasse 2 med forskuddsbetaling, noe som gjelder kjøretøy med lengde 8,01–17,5 meter, vil rabatten bortfalle. Og da vil AutoPASS-brikken bli belastet med kun 10 prosent rabatt. For å oppnå full rabatt på ferje, må nevnte vogntog legges i klasse 3 på AutoPASS-ferjeavtalen (for vogntog som er fra 17,51 meter). Sistnevnte vil dette gi dobbelt forskuddsbeløp på nevnte vogntog.
Nedenfor er gjeldende forskudds-satser i de tre klassene. For året 2021 har norske myndigheter delt forskuddsbeløp inn i følgende takstgrupper:
Her er forskriftsendringene i forskrift om bruk av kjøretøy:
§ 3-4 nr. 8 skal lyde:
8. Transport av påhengstruck
a. Dersom bakmontert påhengstruck skjuler det transporterende kjøretøyets kjennemerker, skal det merkes med bokstav- og tallkombinasjon som viser kjøretøyets identitet. Merkingen skal oppfylle kravene i nr. 7 bokstav c.
b. Dersom bakmontert påhengstruck skjuler det transporterende kjøretøyets lys, skal trucken være utstyrt med retningslys, stopplys, baklys og rød refleks.
Gjeldende § 3-4 nr. 8 blir nytt nr. 9.
§ 5-5 nytt nr. 8 skal lyde:
8. Særlige bestemmelser om transport av påhengstruck
På veger som i veglister gitt i medhold av § 5-3 nr. 2 bokstav a har tillatt vogntoglengde 19,50 meter, tillates overskridelse av tillatt kjøretøy- og vogntoglengde som gitt i § 5-4 bokstav a tabell 4 med inntil 1,50 meter for lastebil N2 og N3 og tilhenger O3 og O4 og vogntog bestående av slike kjøretøy ved transport av påhengstruck. Ved slik transport skal påhengstruck ikke regnes med i tillatte lengder som angitt i § 5-4 nr. 4 bokstav b nr. 2, 4 og 5.
Når lengden overskrider det som er tillatt i § 5-4 nr. 4, skal høyden målt fra vegbanen til påhengstruckens bakerste punkt, ikke medregnet hjulet, ikke overstige 0,55 meter.