På oppdrag fra samferdselsdepartementet har transportetatene satt i gang en KVU for Nord-Norge . Arbeidet ledes av Statens vegvesen ved prosjektleder Signe Eikenes . NLF er med i referansegruppen og var med på første møte i Alta denne uken. Arbeidet skal utrede transportløsninger for fremtiden i Nord og skal omfatte alle transportformer , det vil si Fly , bane , vei og sjø transport av gods og personer.
Arbeidet med KVU for Nord Norge ble gjort i grupper og var tematisk bygd opp på følgende måte:
Arbeidsøkt 1 Utvikling frem til i dag i transportsystemet
Arbeidsøkt 2 Dagens situasjon i transportsystemet
Arbeidsøkt 3 Fremtidige behov
Arbeidsøkt 4 Muligheter og drivkrefter
Arbeidsøkt 5 Mulige løsninger
Som en oppsummering av dette første møtet: Det er stor fokus på å få ett godt fungerende veienett ,både statlige og fylkesveier . Videre ble det påpekt fra flere grupper behovet for å få bedre løsninger for drift og vedlikehold av veinettet. Fra NLF sin side beskrev vi de største flaskehalsene på veinettet i Nord Norge og viktigheten av å få gjort noe med det.
På flysiden var behovet for å gjøre noe med prisene på internflyvninger i Nord Norge poengtert fra flere. Velfungerende havner med god kapasitet ble også fremhevet som ett viktig behov fremover. På jernbanesiden var det lite fokus på Nord Norge banen , behovet for bedre regularitet på Nordlandsbanen og Ofotbanen synes å være det største behovet på jernbanesiden. Det kan virke som Nord Norge banens forkjempere er en engere krets rundt redaksjonen i avisa Nordlys.