Svært god utelling for Nord-Norge i ny NTP

Publisert 19.03.21

En av de viktige oppgavene NLF lokalt og sentralt jobber med er å få med flest mulig veiprosjekter i Nasjonal Transportplan. I dag la regjeringen frem forslag til ny nasjonal transportplan for perioden 2022-2033. Nord Norge har fått svært god uttelling denne gangen. Samtidig innføres det porteføljestyring også for Statens  vegvesen etter modell fra Nye Veier. Det vil i praksis si at Statens vegvesen selv bestemmer løsninger og utbyggingrekkefølge utifra gitte retningslinjer. Så nå starter en viktig jobb for NLF oven for både Nye Veier og Statens vegvesen med å få prioritert våre prosjekter i porteføljen til de 2 utbyggerne . 

Følgende prosjekter er med i Nord Norge 

Troms og Finnmark

Vei

  • E10/rv. 85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt, Lødingen, Evenes, Sortland, Harstad, Kvæfjord og Tjeldsund kommuner i Nordland og Troms og Finnmark fylkeskommuner
     Det skal bygges 82 km ny tofelts vei. 27 km av dette er i tunneler. Prosjektet vil korte inn strekningen mellom Tjeldsund bru og Gullesfjordbotn med om lag 30 km. Reisetiden reduseres med 39 minutter. Veien skal bygges ut som et offentlig-privat samarbeid (OPS-prosjekt), og det legges til grunn et kostnadsanslag på 9,2 mrd. kr. Det er prioritert oppstart med et statlig bidrag på om lag 5 milliarder kroner i første seksårsperiode. I tillegg kommer bidrag fra bompenger.
  • E8 Sørbotn–Laukslett, Tromsø kommune
     Det skal bygges en ny vei som er kortere og mer trafikksikker enn dagens vei. E8 er innfartsåren mot Tromsø, og det er mange ulykker på strekningen. Ny vei på vestsiden av Ramfjorden, vil gi et bedre miljø for de som bor langs dagens strekning. Prosjektet skal koste om lag 2 milliarder kroner. Det er prioritert oppstart og fullfinansiering i første seksårsperiode.
  • E8 Flyplasstunnelen, Tromsø kommune
     Prosjektet er en del av Bypakke Tenk Tromsø. Det skal bygges tunnel mellom Breivika og Langnes. Det vil også bygges veier mellom tunnelen og kryss og veier inn mot den nye tunnelen. Kostnadsanslaget for prosjektet er 1,8 milliarder kroner. Det prioritert oppstart i første seksårsperiode med et statlig bidrag på 50 millioner kroner. I tillegg kommer bompenger.
  • E6 Nordkjosbotn–Hatteng, Balsfjord og Storjord kommuner
     Strekningen overføres til Nye Veiers portefølje. Det legges opp til å gjøre tiltak som sørger for en bedre og mer trafikksikker vei, spesielt for næringstransporten. Gjøre veien bredere, rette ut svinger og forsterke veiens bæreevne er eksempler på aktuelle tiltak. Nye Veier har ikke beregnet kostnadene for strekningen, men tidligere kostnadsanslag gjort av Statens vegvesen, ligger på om lag 1,8 milliarder kroner. I tråd med Nye Veiers mandat vil det være opp til styret i selskapet å vurdere utbyggingsrekkefølge og oppstartstidspunkt.
  • E6 Olderdalen–Langslett, Kåfjord og Nordreisa kommuner
     Strekningen overføres til Nye Veiers portefølje. Det legges opp til å gjøre tiltak som sørger for en bedre og mer trafikksikker vei. Gjøre veien bredere, rette ut svinger og forsterke veiens bæreevne er eksempler på aktuelle tiltak. Nye Veier har ikke beregnet kostnadene for strekningen, men tidligere kostnadsanslag gjort av Statens vegvesen, ligger på om lag 2,1 milliarder kroner. I tråd med Nye Veiers mandat vil det være opp til styret i selskapet å vurdere utbyggingsrekkefølge og oppstartstidspunkt.
  • E45 Kløfta, Alta kommune
     Veien har stor skredfare, og er spesielt krevende vinterstid. Det skal bygges ny, bedre og mer trafikksikker vei. Dagens strekning blir sykkelvei om sommeren. Kostnadsanslag for prosjektet er 1,1 milliard kroner. Det er prioritert oppstart og fullfinansiering i første seksårsperiode.
  • E69 Skarvbergtunnelen, Porsanger kommune
     Ny vei på nesten 7 kilometer, halvparten i tunnel. Veien er i dag skredutsatt. Prosjektet har et kostnadsanslag på 1,4 milliarder kroner og er under bygging. Det er lagt til grunn 230 millioner kroner i første seksårsperiode for å fullføre prosjektet.
  • Rv. 94 Akkarfjord–Jansvannet – utbedringsstrekning
     Det skal bygges ny, bedre og mer trafikksikker vei. Dagens strekning mangler gul midtlinje, har bratte stigninger, skarpe svinger, stenges ofte og har skredfare. På en utbedringsstrekning vil Statens vegvesen gjøre ulike former for utbedringer på eksisterende veier for å gjøre den tryggere og bedre. Det er lagt til grunn 690 millioner kroner til tiltakene, med oppstart og fullfinansiering prioritert i første seksårsperiode.
  • Rv. 94 Mollstrand–Grøtnes – utbedringsstrekning
     Det skal bygges ny, bedre og mer trafikksikker vei. Dagens strekning mangler gul midtlinje, har bratte stigninger, skarpe svinger, stenges ofte og har skredfare. På en utbedringsstrekning vil Statens vegvesen gjøre ulike former for utbedringer på eksisterende veier for å gjøre den tryggere og bedre. Det er lagt til grunn 300 millioner kroner til tiltakene, med oppstart og fullfinansiering prioritert i første seksårsperiode.

Bysatsing

  • Byvekstavtale Tromsø
     Det er lagt til grunn om lag 80 milliarder kroner til byområdene i NTP. Dette inkluderer tilrettelegging for inngåelse av byvekstavtale med Tromsø. Hovedformålet i byvekstavtalene er at veksten i persontransporten skal tas med kollektivtransport, sykling og gange. Det skal legges til rette for kollektiv, syklende og gående - få mindre kø, mindre luftforurensing og støy samt redusere utslipp av klimagass.
    For de fem mindre byområdene, som Tromsø er en del av, betyr det belønningsmidler til kollektivtiltak og midler til mindre investeringer i kollektivtransport og for syklende og gående.
    Staten har også prioritert midler for å følge opp bompengeavtalen fra 2019.

Nordland

Vei

  • E6 Megården–Mørsvikbotn, Fauske og Sørfold kommuner
     Ny vei på en strekning med 16 veitunneler som ikke tilfredsstiller kravene i tunnelsikkerhetsforskriften. 45 km ny vei vil redusere reisetiden med 25 minutter og redusere lange omkjøringer ved hendelser. Prosjektets kostnadsanslag 9,6 milliarder kroner, og prosjektet er prioritert i første seksårsperiode. Dette er ett av de største samferdselsutbygginger i Nord-Norge noensinne.
  • E6 Sørelva–Borkamo, Saltdal kommune
     Strekningen overføres til Nye Veiers portefølje. Den 20 km lange veien, som er smal og svingete, skal utbedres. Statens vegvesen har spilt inn at utbedringene koster om lag 1,1 milliard kroner. Nye Veier har ikke gjort egne beregninger for strekningen. I tråd med Nye Veiers mandat vil det være opp til styret i selskapet å vurdere utbyggingsrekkefølge og oppstartstidspunkt.
  • E6 Helgeland sør, Vefsn og Grane kommuner
     Flere strekninger på E6 sør for Krogfjellet som skal gi en bedre og mer trafikksikker vei. Siste strekning, Sveningelv–Lien, gjenstår. Helgeland Sør har et kostnadsanslag på 5,6 milliarder kroner, og er igangsatt. Det er lagt til grunn 1,4 milliarder kroner i første seksårsperiode for å fullføre prosjektet.
  • E6 Narviktunnelen, Narvik kommune
     Prosjektet omfatter bygging av ny tunnel ut av sentrum. Det skal sikre et godt bymiljø og gode forbindelser mellom utviklingsområdene på Narvikhalvøya. Prosjektet er anslått å koste 950 millioner kroner.
  • E10/rv. 85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt, Lødingen, Evenes, Sortland, Harstad, Kvæfjord og Tjeldsund kommuner i Nordland og Troms og Finnmark fylkeskommuner
     Det skal bygges 82 km ny tofelts vei. 27 km av dette er i tunneler. Prosjektet vil korte inn strekningen mellom Tjeldsund bru og Gullesfjordbotn med om lag 30 km. Reisetiden reduseres med 39 minutter. Veien skal bygges ut som et offentlig-privat samarbeid (OPS-prosjekt), og kostnadsanslaget er 9,3 milliarder kroner. Det er lagt opp til oppstart med et statlig bidrag på om lag 5 milliarder kroner i første seksårsperiode. I tillegg kommer bidrag fra bompenger.
  • E10 Nappstraumen–Å, Flakstad og Moskenes kommuner
     Skredprosjektet skal sørge for å redusere reisetiden og betre trafikksikkerhet på strekningen. I dag har veien lav kvalitet og er skredutsatt. De siste årene har blant annet manglende parkeringsmuligheter for turister gjort det vanskelig å komme fram. Prosjektets kostnadsanslag er om lag 1,2 milliarder kroner. Det er lagt opp til oppstart i første seksårsperiode med om lag 170 millioner kroner.
  • Rv. 80 Sandvika–Sagelva – utbedringsstrekning
     Det skal gjøres utbedringer på den ulykkesutsatte strekningen, som er hovedveien inn til Bodø. På en utbedringsstrekning vil Statens vegvesen gjøre ulike former for utbedringer på eksisterende veier for å gjøre den tryggere og bedre. Det er lagt opp til 428 millioner kroner til prosjektet, alt i første seksårsperiode.
  • Rv. 80 Adkomst ny Bodø Lufthavn, Bodø kommune
     I forbindelse med flytting av flyplassen i Bodø, vil det være behov for ny adkomstvei til den nye flyplassen. Byggingen av veien skal følge utbyggingen av bydelen. Prosjektet er anslått å koste 274 millioner kroner. Prosjektet er prioritert i første seksårsperiode.

 Fylkesveier:

Her legger regjeringen opp til å styrke overføringen til fylkene slik at de blir i bedre stand til å foreta nødvendige utbedringer av veienettet og til nye investeringsprosjekter.